Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR. Permanent ändrig av originalbilder, Går det?

Produkter
(logga in för att koppla)
det gör det inte alls, förstår man vad en rawfil representerar och vilka ändringar som tillförs med XMT filen så är det två olika saker, det senare är för adobes interpolering och har inte med raw filen att göra ej heller med andra konverterade, XMP kan slängas i papperskorgen då det inte fyller någon mer funktion än för ADOBE

Jo, men frågan gällde om man kan spara ändringarna permanent i råfilen, vilket man kan om det är en DNG och för andra råfiler kan det sparas vid sidan av i en XMP. Om man ser råfilen som en färdig bild spelar inte så stor roll eftersom Lightroom fungerar på det viset.

Använder man andra program som exempelvis Nikon CNX fungerar det annorlunda, men nu gällde det just LR.

Ingen råkonverterare jag känner till ändrar i sensordata även om det förstås vore fullt möjligt.

XMP KOMMER SANNOLIKT ATT KUNNA LÄSAS I FRAMTIDEN MEN BARA AV ADOBE, ingen annan har intresse av XMP, dvs sparade inställningar etc från hur en interpolering skall gå till en gång i tiden av ett visst program (Adobe) så jag håller med urban, nyttan av XMP ?

ps Urban
en rawfil innehåller alltid tillräckligt mycket data om data hur en interpolering CFA skall ske, så där har du lite fel, (eller så har jag har missuppfattat dig) annars vore det väldigt svårt att tolka upp bilden oavsett raw program

oj

Lika lite innehåller ju en JPG fil information hur data i filen skall behandlas för att skapa en bild.

det är ju bara det att JPG filen följer en standard (ISO 10918) som beskriver hur en bild skall komprimeras/dekomprimeras och sparas/läsas från en bitström.

I rawfilen är denna instruktion normalt inte publicerad, och följer inte någon standard, dvs den kan ändras när helst kameratillverkaren vill lägga till/ta bort något.

Har funderat lite kring hur mina justeringar i LR kan komma att påverkas i framtiden.

Måste erkänna att jag inte har full koll på hur LR fungerar men hoppas någon kan sprida lite klarhet kring detta. Prenumererar på Photoshop CC fotografiprogrammet.

Jag har nu en bildsamling i datorn på långt över 10 000 bilder. Gör alla justeringar, stora som små i LR och en del kollage mm i PS. Alla justeringar i LR sparas som bifogade XMP filer intill originalbilderna på hårddisken och det är här jag börjar fundera.
- Vad händer om jag fram över inte vill använda LR eller av någon annan anledning bara har mina oredigerade originalbilder?
- Jag skulle vilja ha möjligheter att applicera alla justeringar jag gjort i LR så de blir permanenta justeringar i originalbilderna på hårddisken. Är det möjligt???
- Hade förut Elements och då sparade jag varje justerad bild som sen hade dessa justeringar på hårddisken. Jag förstår att det är lite vitsen med LR att kunna redigera med flera kopior mm utan att direkt påverka originalbilden. Men jag skulle vilja kunna överföra alla justeringar på en gång om jag av någon anledning behöver det.

Nu trasslar jag snart in mig och tappar tråden.......
Pelle

nej det är inte möjligt , LR justeringar sparas i XMP och du kan flytta med mappen med alla XMP filer och hänvisa till den så länge du använder adobe LR, CR
vill du i framtiden använda något annat raw program än Adobe tex Canon eget så läser inte detta XMP och dina lagrade justeringar av bilden påverkar inte Canon uppräkning, framkallning av bilden

vill du i framtiden använda något annat raw program än Adobe tex Canon eget så läser inte detta XMP och dina lagrade justeringar av bilden påverkar inte Canon uppräkning, framkallning av bilden
Nej Canon är väl inte så intresserade.
Men en ny aktör på marknaden vet att man måste ta hand om problemet om man skall sikta in sig på Adobes kunder. Så det kommer finnas installationsförfaranden som gör det möjligt att gå till nya system.

...................RAW är inte ett format. RAW är flera hundra format. ...................

Det är därför Adobe har gjort DNG.

Dessutom är det som jag sagt tidigare ett format som dels är ett XMP-kompatibelt format med en XMP-header. Till DNG-filer kan man dessutom just göra det du frågar efter, nämligen att skriva in dina ändringar från LR:s metadataredigeringsdatabas rätt in i filerna - om man vill och det tillsammans med dina metadata i XMP-format.

Under menyval "Photo" väljer man "Update DNG preview and metradata". Under "Edit" - "Preferences" (underformulär) väljer du fliken "File handling". Där kan du sedan styra DNG-konverteringen när du importkonverterar. Det är viktigt för det är där du bestämmer hur stor den inbäddade JPEG-bilden ska bli. Där väljer man "Full size" och kryssar "Embed fastload data".

När man gjort detta så kan man få sina ändringar skrivna direkt till en inbäddad JPEG av hög kvalitet i DNG-filen tillsammans med XMP-metadata.

Det är därför Adobe har gjort DNG.

Du kanske skulle vara lite tydligare med vart du riktar ditt svar. Ditt inlägg är ett svar på den ursprungliga frågan: I vissa fall går det att behålla rådata och lägga in ändringar i filen. Metadata till råfilen skrivs in av kameran eller skannern, och senare metadata kan läggas in i en DNG-fil, som i princip ska innehålla alla rådata. Det förutsätter så klart kompatibilitet mellan de olika sätten att organisera data, dvs att DNG kan rymma alla rådata från chipet.

Så svaret "ja" på frågan innebär att man överför alla rådata och lägger in nya metadata i en fil i ett nytt format. DNG kan fungera till det ändamålet.

Icke då! XMP är standardiserat som ISO 16684. Vem som helst som vill kunna läsa XMP kommer att kunna göra det även i framtiden.

Du har alldeles rätt i detta och den annars påläste Micke har faktiskt fel just i detta. Jag vill också påpeka att XMP idag är väldigt viktigt för allt större användargrupper och är mycket komplext och anpassningsbart. XMP innehåller en mängd namnrymder som exv. Dublin Core (biblioteksstandard) som bl.a. går att se i Windows-filinfo under "Egenskaper" - "information". ITPC som är tidningsvärldens gamla metadatastandard, Photoshop har med en del element i egen namnrymd och det finns exv. massor av EXIF-data under den namnrymden. Vid sidan av det så skapar man sina egna som man behöver eller vill ha.

Det fotografer märkligt nog ofta inte vet är att XMP är jättetsort och precis det som världen behöver just nu i dessa tider av automation. De som inte tror mig kan ju googla på exv. "DAM systems supporting XMP". DAM är en akronym för Digital Asset Management.

Om man skapar ett dataschema i XMP i ett DAM-system kan man mappa exv. innehållet i en traditionell SQL databas till det och blåsa ner alla data man vill från den ner i vilken XMP-kompatibel bild som helst (betyder att man kan skriva in XMP i själva filerna exempel på sådana är JPEG, TIFF och DNG men även vissa PDF-format)). Man kan dessutom koppla detta data till vilken annan filtyp som helst med som inte är XMP-kompatibel genom sidecar-filer med samma namn som huvudfilen.

Det här är faktiskt fantastiskt bra för sedan kan DAM-systemens automationsflöden styras bara genom enkla uppdateringar i bildernas och dokumentens metadata. Dessa metadata indexeras sedan av systemets indexderingssystem som i sin tur styr automationslogiken. Indexsystemet bygger en indexdatabas av allt detta metadata och innehållet i dokumenten dessutom och den databasen läses sedan av webbapplikationer och appar när användarna söker i databasen.

Genom exv. FotoWares system (eller andra DAM-system) som är standard på många dagstidningar och veckotidningsförlag idag och i en snabbt stigande numerär av annan verksamhet som har behov inte bara att hålla ordning på en massa bilder utan att även kunna göra hela företags- och organisationerns hela organisationer transparenta så kan man idag i de fall man vill både automatisera och effektivisera hela organisationens inre liv med XMP-automation. Man kan dessutom göra allt man vill av organisationens digitala resurser sökbara i ett enda sammanhang rakt över och göra detta data tillgängligt både internt och externt på Internet.

Det här gör vi sedan ett par år på Stockholms Stadsmuseum i Digitala Stadsmuseet och allt detta data är tillgängligt även för de som vill utveckla appar med stockholmarnas historiska bilder via enkla http-anrop mot digitalastadsmuset.stockholm.se.

Det är f.ö. vi på Stadsmuseet som fått FotoWare att göra DNG-flödena riktigt effektiva och användbara. Museet hade redan innan jag blev anställd för 5 år sedan standardiserat på DNG som RAW-filsformat. I de bildinläsningsflöden vi har idag skickas en DNG-bild in med grundläggande metadata i systemet. Den får ytterligare metadata på sig automatiskt innan DNG-filerna lagras ned i vårt s.k. basfilsarkiv. Om ni kommer ihåg vad jag skrivit tidigare så kan man bädda in en slutbehandlad JPEG i DNG-filen om man vill och det gör vi.

I det andra steget av automationsflödet bryts denna inbakade av fotografen slutbehandlade JPEG-bilden ut av FotoWare och läggs i vårt s.k. leveransfilsarkiv med JPEG-bilder i hög kvalitet och i full storlek med alla pixlar. I tredje steget skapas så kallade skissbilder med 1280 pixlar på långa sidan och de är till för en del äldre applikationer vi fortfarande använder.

Så att säga att ingen bryr sig om XMP är verkligen inte sant. Det är väldigt viktigt idag och i takt med att tidningarna kroknar så är det de gamla tidningssystemstillverkarnas nya tillväxtmarknader och de finns idag i alla typer av branscher för alla sitter idag med massor av bilder och andra filer som de håller på att drunkna i om de inte gör något.

Du kanske skulle vara lite tydligare med vart du riktar ditt svar. Ditt inlägg är ett svar på den ursprungliga frågan: I vissa fall går det att behålla rådata och lägga in ändringar i filen. Metadata till råfilen skrivs in av kameran eller skannern, och senare metadata kan läggas in i en DNG-fil, som i princip ska innehålla alla rådata. Det förutsätter så klart kompatibilitet mellan de olika sätten att organisera data, dvs att DNG kan rymma alla rådata från chipet.

Så svaret "ja" på frågan innebär att man överför alla rådata och lägger in nya metadata i en fil i ett nytt format. DNG kan fungera till det ändamålet.

Om man är riktigt ängslig, så kan DNG dessutom bädda in den ursprungliga RAW-filen. Men det är förmodligen bara lagens långa arm som skulle se någon jättepoäng i det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar