ANNONS
Annons

Frågot och funderingar kring ny Nikon utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Har tagit upp mitt fotointresse igen efter ett par års vila. Köpt och sålt lite prylar fram o tbx (har en tendens att göra det innan jag fastnar för ngt)

Nu sitter jag här med en D7000, ett Nikon AF-S 17-55 2.8 och en Speedlight SB-800. Fick 17-55an idag och testade nu när jag kom hem att ta lite porträtt (eller iaf närbilder på barnen) . Måste säga att det är det skarpaste jag testat i kamera/objektiv väg! Höll på att trilla av stolen när jag läste in bilderna i datorn, det är så skarpt att jag fick gnugga mig i ögonen ett par ggr innan jag fatta hur bra bilderna blev. Förutom att man får en grym skärpa i blicken upplever jag att håret också tecknas ruggigt skapt. Även färgerna och kontrasten är makalösa, krämig oskärpa.... ja helt enkelt bland det bästa iaf jag haft i kamera/objektiv väg tidigare.

Jag har ett par fasta gluggar också, en AF 50mm 1.8D och en 35mm AF-S 1.8. Förutom dom har jag även haft lite fasta objektiv till min tidigare Canon utr, ett fast 85mm 1.8 och även där ett 50mm 1.8 . Alla dom fasta gluggarna har levererat fina skarpa resultat men... Inget som jag upplever ens är i närheten av detta. Kan det verkligen vara riktigt att en zoom kan överglänsa ljusstark fast optik? eller är det jag som har fel på ögonen?

Har ett problem dock, när jag fotar inomhus har jag min SB-800 på kameran med en omnibounce och huvudet riktat snett uppåt. Upplever att kameran ibland kraftigt underexponerar, är det normalt eller finns där något jag kan göra annorlunda för att få bättre resultat med mindre underexponering? Ändrade från spot till centrum avvägd mätning och då blir det lite bättre får jag för mig. Märkt att även zoom funktionen på blixten stängs av och "låser" på 14mm så fort jag sätter på bouncern är det rätt?

Det händer att blixten blir totalfel ibland, så är det.

Om du tittar på blixten så finns det en liten pigg som trycks ned när du sätter på bouncern, det är en knapp som gör att blixten låser på 14 mm.

Roligt att du fick skarpa grejer :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar