Annons

Frågor om en Retina skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

bloggfji

Aktiv medlem
Hej!

Jag inhandlade precis en ny MBP 15" med Retina skärm...

Jag skulle precis sätta mig och redigera ett jobb från en konsert. Och när jag började bli klar med dom första bilderna och skulle titta på dom så märker jag att dom blir suddiga i förhandsvisningen. Jag sparar alltid en högupplöst fil och en JPG som är 1000px liggandes.

Då kommer jag och tänka på att retina har ju bättre upplösning så jag testar att skala ner bilden till 2000px, vilket gör att bilden visar sig skarp och fin igen.

Detta är väldigt störande eftersom jag vill kunna skicka iväg bilderna i 1000px för visningg (inte i 2000 bara för att dom ser bra ut på min skärm). Har ingen bra extern skärm som jag kan dubbelkolla om bilderna blir bra

Jag testar att lägga över andra bilder från en gammal portfolio där alla bilder även här är 1000px. Dessa bilder visar sig vara skarpa i förhandsvisningen men icke dom nya som jag har sparat ned i 1000px.

Är det något som har svar på detta? Och ni som har Retina skärmar? Hur skickar ni ut bilder till folk som INTE har retina? Samma storlek vilket då blir suddigt på era skärmar, eller förstorar ni bilderna så att dom blir skarpa på era skärmar och jättestora för t.ex kunder?

Tack för svar!
F
 
Det beror väl på vilken förstoring man använder när man tittar på bilden?
Gör bilden i 1000px, zooma in 200% och du ser (ungefär*) vad ickeretina skärmar visar.
Eller har jag helt fel?

*olika skärmar har olika färger, pixeltäthet etc.
 
Det beror väl på vilken förstoring man använder när man tittar på bilden?
Gör bilden i 1000px, zooma in 200% och du ser (ungefär*) vad ickeretina skärmar visar.
Eller har jag helt fel?

*olika skärmar har olika färger, pixeltäthet etc.

Det trodde jag också. dock så när jag zoomar in 200 procent så blir bilden suddig :/ Ska det verkligen vara så ? har senaste uppdateringen på CS6 med stöd för retina.
 
ANNONS