Annons

Frågor om D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
...händer alla kameror när överexponeringen blir precis för mycket...
...billigare (sämre) gluggar ger mer tydlig överstrålning (egen erfarenhet).
Alla digitala kameror eller analoga likaså? Har aldrig lagt märke till sådant fenomen hos mina filmkameror, trotts att det finns nog bättre optik till dem.

timofej skrev:
Alla digitala kameror eller analoga likaså? Har aldrig lagt märke till sådant fenomen hos mina filmkameror, trotts att det finns nog bättre optik till dem.

ops, ordet digital i digitalkameror trillade visst bort när jag skrev.
nä, det händer inte analoga kameror. alltså inte den där digitaltypiska färgskiftningen. själva överstrålningen kan man dock råka ut för oavsett kameratyp.

Jag har en ny fråga om D70. Känns onödigt att starta en ny tråd så jag ställer den här. Vad är det för programvara som följer med? Är det bra grejjer eller är det nåt skabbprogram som dom har slängt med bara för saks skull?

Var och kände på D70 + 18-70mm idag, och jag säger bara en sak MÅSTE HA DEN!! Den var så grymt skön och den kändes betydligt bättre än EOS 300D som jag hade funderat på förut, bygg kvaliten kändes mycket bätre och mer fast. Spegel ljudet var som någon annan sa som musik för öronen. Helt klart en skön kamera med massa finneser och allt man kan önska sig i den pris klassen för tillfälet. Litte avis på alla som har en D70 redan hehe..

D.G

sjohan skrev:
Jag har en ny fråga om D70. Känns onödigt att starta en ny tråd så jag ställer den här. Vad är det för programvara som följer med? Är det bra grejjer eller är det nåt skabbprogram som dom har slängt med bara för saks skull?

Nikon View är det program som följer med.

Ok. Det gör nog inte så mycket skilnad. Photoshop och kortläsare är nog bättre än det mesta. :)

Men jag har en ny fråga. Jag va inne på expert och pratade med en kille och han va jättetrevlig osv men han hade nog inte världens bästa koll på objektiv egentligen. Därför frågar jag här. Han hade kameran med ett sigma 18-50 och 55-200. Är sigma 18-50 lika bra som nikkor 18-70 dx?

Nu har jag en fråga igen. Köpte ett 512 MB minneskort i dag. Då visar kameran 147 bilder vid fine/large. Verkar det rimligt? Jag hade nog räknat med minst 20 fler.

Fotoskola

Har för mig att jag nånstans(Nikon sida) sett att köper man en ny kamera så får man gå deras fotoskola. Nån som vet något om det?

Måste ha kameran nu, helst igår! Vart köper jag den i morgon i Sthlm??? Ska kolla Expert, fler tips?

/H.A. Begär

molarin skrev:
Nu har jag en fråga igen. Köpte ett 512 MB minneskort i dag. Då visar kameran 147 bilder vid fine/large. Verkar det rimligt? Jag hade nog räknat med minst 20 fler.

Jag kör oxå ett 512mb minne och jag får oxå upp 147 vid fine/large.

På 10D är räknaren iaf väldigt negativ..det får plats betydligt fler än vad den anger.

när jag plåtat bilder som är rena och enkla och fria från pryttel så har jag fått in runt 450 bilder i bästa, största jpg på mitt 1 gigs kort och D100. det trots att kameran säger 318 st. i det läget.
när kameran beräknar mängden bilder utifrån jpg så kan det inte bli annat än gissningar eftersom olika motiv ger mer eller mindre komprimering.

Ok, jag kunde lite låta bli att prova lite. Kortet visade 147 bilder. Nu har jag tagit 209 helt svarta bilder, och den visar nu 122 kvar...

mollan skrev:
Ok, jag kunde lite låta bli att prova lite. Kortet visade 147 bilder. Nu har jag tagit 209 helt svarta bilder, och den visar nu 122 kvar...

hehe, ja helt svarta bilder måste ju bli en ultimat komprimering... bara en färg att packa ihop. ;o)

Estethia skrev:
hehe, ja helt svarta bilder måste ju bli en ultimat komprimering... bara en färg att packa ihop. ;o)

Eller möjligtvis en optimal dito. ;)

Skönt att kameran är negativ iallafall, hade varit irriterande om det var åt andra hållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar