Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
molarin skrev:
Läste att det inte går att fota okomprimerade bilder. Stämmer detta?

(foto.no:s diskutioner)
Det går att plåta okomprimerat RAW..men den kan till skillnad mot D100 inte fota i okomprimerat TIFF.

Så länge det är en lossless-kompression har det inte någon betydelse för bildkvaliteten om det är komprimerat eller inte -- all information finns kvar i filen.

Det som kan ha betydelse är om kompressionen är långsam och därmed påverkar prestandan. Å andra sidan behöver du inte skriva ner lika mycket data till flashkortet vilket gör att den delen går snabbare... Och med en mindre bildfil kan du använda bufferten till fler bilder.

Med andra ord ser jag inte någon anledning alls till att vilja ta okomprimerade RAW-bilder.

Jag startade en lång diskussion på dpreview just om detta. Enligt Thom Hogan är kompressionen "virtually lossless", dvs att man inte kan se skillnad. I själva verket sjunker bitdjupet från 12 till 10 bit. Mer detaljerat om det kan du läsa här.

Vilken lång tråd det där blev. Jag skulle vilja veta om skillnaden har någon praktisk betydelse? Dvs kommer jag att kunna se skillnaden på en 50*70 förstoring eller som en helsida i ett magasin? Eller är detta bara en teknikalitet!?

Allt beror på hur mycket man postprocessar bilden. Ju mer postprocessing desto mer syns det. Om man inte rör i bilden räcker det med 8-bit.

Det värsta med diskussionen är att vi aldrig kommit fram om det är "true lossless" eller "virtual lossless" komprimering det handlar om.

Precis, och det är därför jag undra om diskussionen har ett praktiskt värde eller om det är tekniskt hårklyveri.

Jag vet att ju fler bitar, desto mer data att jobba med, men om postprocessing betyder:

Levels, Color Balance, Curves, USM

vilket alltid minst bör göras för att få en bild bra i tryck, så undra jag om detta kommer att synas skillnad mellan 12 till 10 bit?

elmfeldt skrev:
Jag vet att ju fler bitar, desto mer data att jobba med, men om postprocessing betyder:

Levels, Color Balance, Curves, USM

vilket alltid minst bör göras för att få en bild bra i tryck, så undra jag om detta kommer att synas skillnad mellan 12 till 10 bit?

Jo, de första tre iaf använder extra bitdata . Fast det är svårt att säga hur det kommer att synas på den färdiga bilden. Låt oss säga att du har en mycket lågkontrastbild med inga riktigt svarta eller riktigt vita punkter (hela histogrammet ligger i mitten). Om du vill nu ha helt omfång och justerar bilden i PS, kommer du se ganska snabbt bristen på extra bitdjup. Å andra sidan behöver man kanske inte alltid så brutal justering. Men det är ändå irriterande att vi inte kan välja om vi vill ha fullt bitdjup (om det är nu sant med 10-bit komprimering).

Hehe försöker bara skrämma bort de potentiella köparna till D70 för att förkorta väntetider.:)

(1) Precis. Fullt medveten, men jag tror faktiskt inte att det i 99% fallen kommer att spela någon roll. Men självklart om bilden är felexponerad så är många bitar bra.

(2)Aha.. Det var en "hidden agenda" i frågorna.

molarin skrev:
www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm

"And yes, Nikon's director of digital SLRs in Melville (not just some local tech rep or sales person) confirmed personally that it's a full 12-bit RAW file."

Hehe, direktörerna brukar inte kunna så värst mycket om tekniken...:-D Jag skulle faktiskt ha större förtroende för en tekniker på Nikon. Men vi får nog ta hans ord som den slutgiltiga sanningen.:)

Först?

Nu har jag köpt en D70 på Expert Fridhemsplan 12990:- inklusive 18-70. Kanske inte lägsta priset men trevlig personal!

Martin

Kromatisk aberration; sånt kan man råka ut för på alla digitalkameror vad jag vet - om just D70 är känsligare än andra vet jag inte.

Jag har sett det på D100:n med mitt 12-24 i yttersta vidvinkel, och med D70:n + 70-300 i yttersta teleläge, mot just en sådan diffus, ljusstark himmel som i den där elefantbilden.

Christer: Man skulle inte kunna få slide.htt-filen du använde för att göra D70 albumet?

hade nöjet att provköra en D70 halvdag igår..

Måste säga att den är jäkligt skön.. Tyvärr finns inte vertikalgrepp till den och nikon själva säger att dom inte kommer göra något..

då faller den bort för mig

Den nya 18-70 optiken var också tuff, men lite plastig.
ett stort plus för AF-S i den prisklassen dock

/Adam

timofej skrev:
Uchh... here we go again... Titta på den här bilden! Eller närmare bestämt på de lila öronkanterna! Är det resultat av postprocessing, kromatisk aberration eller något annat? Ser ganska skrämmande ut, tycker jag...:-/

det där är varken efterbehandling eller kromatisk abberation.
det är resultatet av en överstrålning pga. en lite överexponerad himmel och att kanten mellan överexponerat och mörk yta är skarp.
händer alla kameror när överexponeringen blir precis för mycket. ibland sker det även när det är stora kontraster mellan mycket ljust (alltså inte helt överexponerat) mot mörkt.
billigare (sämre) gluggar ger mer tydlig överstrålning (egen erfarenhet).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar