Annons

Frågor om D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Imponerande!

Hej Christer!

Tack för länken med bilderna. Jag är mycket imponerad av kvalitén rakt ut från kameran, samt dina fotokunskaper förstås..många fina bilder där! En stor hjälp i mitt beslut om att köpa D70 eller inte! (Gissa vad det blir?) ;-)

Jag tyckte bildexemplena var så bra att jag även översatte ditt inlägg och la in på Dpreview's Nikon SLR Talk forum, här:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=7965362

Hoppas du inte misstycker. Ville bara visa vad D70:n kan göra i kapabla händer! Det har varit alldeles för många bilder av sunkig kvalité uppe där! (Givetvis har jag skrivit att du är fotograg och äger ©!)

MvH// Leif Söderlund

Nejdå det gör inget, men går det segt på Fotosidan ikväll så vet ni vem ni skall skylla på :) Det där kommer nog generera en hel del extra trafik.

Snart hittar nog någon grönstick :)

Snygga bilder! Man bli riktigt sugen på att skaffa sig en nu. Fast jag tror nog att jag väntar tills minolta släpper sin med. Men det är rysligt imponerande. Är det "paket" objektivet som du har använt?

Ja, det som kommer med det lite dyrare paketet - 13.900 kr eller så. Riktigt trevligt brännviddsomfång.

Ja precis, 13900kr är riktpriset från Nikon.

Jag kan rekommendera ett köpa till den lilla fjärrkontrollen (vet inte om den finns att beställa); D70 har ju inte trådutlösargänga.Lite snålt att inte skicka med den som standard, kan inte kosta många kronor att tillverka tycker man.

Ok. Trevligt. Är ju inte så farligt egentligen. Sen så är jag av någon orsak väldigt svag för sådana motljusskydd som dom andra kamerorna på bilden har :) Och då är det värt några hundra extra :)
Den verkar inte lika plastig som 300D. Stämmer det? Den ser mer regäl ut på nåt sätt.

Jag har inte kännt på en 300D men D70 känns som en "riktig" kamera, lika rejäl som min D100.

Trevligt. Får ta mig ett snack med dom i fotoaffären. Dom är åteförsäljare av nikon så dom borde ju få in snart så man kan klämma lite på den. Sen så får man se om jag slår till eller inte.

Ang objektiv

Christer!
Jag funderar på om jag ska köpa mig en D70.
Undrar lite om jag ska köpa endast huset och sen ett Tamron SP AF 28-75/2.8 XR Di.Har hört att många är nöjda med det. Men det blir ju lite dyrare.
Eller om jag ska ta kitet som inkluderar 18-70 gluggen.
Har du nån åsikt mellan de två objektiven?

//Christopher

Ja, svårt val - vad är viktigast, lite mer vidvinkel eller f/2.8?

Jag har Tamron sedan tidigare och är helnöjd med det, men 18-70 verkar ju riktigt bra det också - så jag vet inte själv hur jag skulle välja. Jag har tyvärr inte tid (eller kunskap) att göra några vetenskapliga tester av objektiven, men under nästa vecka kan jag nog ta några jämförande bilder med de två objektiven.

En annan glugg som kommer snart är ju Nikkor 17-55/2.8 - lär vara mycket bra.

2.8 känns en aningen viktigare i dagsläget iaf. Man lär ju komplettera lite med tiden ändå.
Ja ta några jämförande bilder, vore kanon att få se!
Tack ska du ha o trevlig kväll!

Jag vet inte om det är jag som är kritisk men jag är inte riktigt nöjd med kvaliteten. För det första så blir dom snabbt pixliga när man förstorar upp dom, vilket får mig att undra om det verkligen är 6M. Har bild från Canon D30 som jag kan förstora till det dubbla i datorn och den har ju som bekant bara 3M. Sen tycker jag att färgerna kan kleta ihop sig, framför allt mellan rött och grönt. Och trots att jag skärpte upp bilderna i PS så saknade jag ändå något.

Men men...jag kanske bara har en dålig dag ;-)

Jag slarvade tydligen ser jag. Jag sparade den innan jag hade förstorat upp den. Fick nu se iallafall att bilderna verkligen är tagna med 6M. No doubts ´bout that..

Jag är imponerad av bilder, men jag ser äändå ett fenomen jag helst skulle vilja slippa. Det är uppdelnigen av grönt och rött. I t.ex. bilden längs ned kan man se ena fotografens byxben skifta i färg. På ena kanten är det alldeles rött och på den andra alldeles grönt. Men för att se detta måste man förstora upp bilden rejält. Men jag tror nog ändå att det kan påverka känslan av bilden utan extrem förstoring. Jag fick den känslan iallafall. (kan även bero på antireflex för objektivet!?)

Blir nog den kameran jag köper i vilket fall som helst =)

Trafiken...

clindh skrev:
Nejdå det gör inget, men går det segt på Fotosidan ikväll så vet ni vem ni skall skylla på :) Det där kommer nog generera en hel del extra trafik.

Snart hittar nog någon grönstick :)

Haha, bra. Hoppas det inte gör för mycket med trafiken! Bilderna uppskattas mycket på Nikon forumet, och alla verkar imponerade av fotografen ;-)

Jag är för övrigt också intresserad av att skaffa ett Tamron 28-75 2.8XRDi som första lins, så lite jämförelsebilder vore guld värda!!

Tack igen för detta fina exempel!

P.S: Någon på Nikon forumet märkte att kamerans datum fortfarande är ställt på 2003...D.S. =)

MvH // Leif S

:)

Jag va inne på Expert i Norrköping o köpte en d70 idag ( betalde ) den skulle komma nu i veckan sa dom... så nu får man vänja av sig med vertikalgreppet, men det kommer att bli riktigt roligt med en ny kamera...

jag fick med 2 objektiv
Sigma 18 - 50 / 3,5 -5,6
Sigma 55 -200 / 4 - 5,6

och ett 32 megs minne fast jag köpte till ett 256 megs....

Nu återstår o se när den kommer bara... hoppas på innan onsdag

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar