Annons

Frågor kring D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Andwis

Avslutat medlemskap
Hej!

Planerar för att köpa min första systemkamera efter att tidigare enbart ha använt större kompaktkameror. Efter att ha läst recensioner, tidningar och foruminlägg har jag fastnat för Nikon D7000 med 18-105. Det som tilltalar mig mest med huset är ISO-prestandan, byggkvalitén och inställningsmöjligheterna. Som objektiv känns 18-105 som ett bra val för en nybörjare.

Har ett par frågor kring hus och objektiv efter att ha läst inlägg på både svenska och internationella forum:

1. Är heta pixlar ett problem även vid lägre ISO-nivåer vid stillbilder?

2. Vad har ni för erfarenheter kring objektivet 18-105 tillsammans med D7000? Fokuserar det bra?

Tack på förhand för er hjälp,
Andreas Wisén
 
är inte heta-pixlar-problemet löst med den senaste uppdateringen?

När det gäller heta pixlar under filmning tror jag att det är löst. Tänkte dock på om problemet även kan uppstå vid stillbilder? Enligt en recension av produkten här på Fotosidan verkar det kunna ske?

/Andreas
 
Het pixel problemet uppstår främst vid hög iso filmning, och är olika från kamera till kamera, jag har haft D7000 sen november och aldrig sett det på stillbilder. Knappast en anledning till att inte köpa, riktigt bra kamera, däremot har jag lite åsikter ang. 18-105. Köpte även det med i kitet.. och efteråt ångrar jag det, skulle hellre satsat på ett 35 1.8 istället. 18-105 är en fin allround med VR men, inte direkt bra på någonting. Vidvinkligt kommer du ha distortion och visst är VR bra att ha vid längre brännvidder/tider eller inomhus men spelar ingen roll med snabbare slutare.

Vad fotar du?

Edit.. Heta pixlar är inte ett problem. Det är en mindre defekt som inte är särskilt konstigt när man trycker kameran till 12000 ISO,, och hur svårt är det att lappa över i PS om man nu måste..
 
uppdateringen som släpptes för ett par tre veckor sedan ska väl ha rett ut problemet med heta pixlar?
 
Het pixel problemet uppstår främst vid hög iso filmning, och är olika från kamera till kamera, jag har haft D7000 sen november och aldrig sett det på stillbilder. Knappast en anledning till att inte köpa, riktigt bra kamera, däremot har jag lite åsikter ang. 18-105. Köpte även det med i kitet.. och efteråt ångrar jag det, skulle hellre satsat på ett 35 1.8 istället. 18-105 är en fin allround med VR men, inte direkt bra på någonting. Vidvinkligt kommer du ha distortion och visst är VR bra att ha vid längre brännvidder/tider eller inomhus men spelar ingen roll med snabbare slutare.

Vad fotar du?

Edit.. Heta pixlar är inte ett problem. Det är en mindre defekt som inte är särskilt konstigt när man trycker kameran till 12000 ISO,, och hur svårt är det att lappa över i PS om man nu måste..

Tack för ditt svar! Skönt att höra att heta pixlar inte ställer till med några problem vid låga ISO-värden.
Anledningen till att jag har tittat just på 18-105 är för att det verkar vara ett prisvärt objektiv att starta med. Till att börja med kommer jag nog att fotografera "allt möjligt", för att testa mig fram. Blir nog mestadels vyer, porträtt och natur som motiv.

/Andreas
 
Tycker att 18-105 gör ett fint jobb som förstaobjektiv. Om man efterhand samlar på sig vidvinkelzoom, telezoom och ljusstark 35:a / 50:a eller liknande kombination kanske den blir överflödig men i väntan på det har man stor glädje av det objektivet. Har man redan andra objektiv eller om man har råd att köpa allt på en gång blir situationen kanske en annan.
 
Tack för ditt svar! Skönt att höra att heta pixlar inte ställer till med några problem vid låga ISO-värden.

Man KAN såklart ha otur att få en kamera som har någon het pixel även på låga ISO-tal, men detta åtgärdas som garantiärende isf (gjorde iaf så för mig (dock inte på just en D7000)). Heta pixlar är något som även kan utvecklas med tiden.
 
Har inte själv råkat ut för det på min, men jag har en kompis som råkade ta sönder bajonetten på sitt objektiv.

Den är ju gjord i plast och inte i metall som på alla andra objektiv jag har.

Tror dock inte det är någon större fara om man är någorlunda aktsam om grejerna,

I övrigt är kameran riktigt, riktigt bra!!
Stor skillnad när jag bytte upp mig från D70 :eek:)
 
Jag använder 18-105 på min D90, och de allra flesta bilderna tas med det objektivet, trots att jag har en hel del annat att välja på. Jag är jättenöjd med VR (det är mitt enda VR-objektiv) och tycker att optiska prestanda duger fin-fint. Om man gillar att använda zoom (alla gör ju inte det ) tycker jag att 18-105 är ett bra val.

Slå till, du!

Per.
 
Mina två första D7000 led av problemet att det blev hundratals heta pixlar vid slutartider längre än 2 sek..
 
Är detta ett "fel" eller något som man får räkna med vid långa slutartider och högt ISO?

/Andreas

På de jag hade var det troligtvis ett fel, såg ut såhär i vissa partier: http://data.fuskbugg.se/dipdip/piXXel.jpg

Min tredje som jag har nu får jag verkligen leta för att hitta några, några få kan man väl kanske räkna med.
Det bör också nämnas att den jag har nu är tillverkad senare, den har ett högre serienummer och hade senaste firmwaren i sig från början. Vilket troligtvis betyder att de känner till problemet och har försökt fixa det.
 
På de jag hade var det troligtvis ett fel, såg ut såhär i vissa partier: http://data.fuskbugg.se/dipdip/piXXel.jpg

Min tredje som jag har nu får jag verkligen leta för att hitta några, några få kan man väl kanske räkna med.
Det bör också nämnas att den jag har nu är tillverkad senare, den har ett högre serienummer och hade senaste firmwaren i sig från början. Vilket troligtvis betyder att de känner till problemet och har försökt fixa det.

Kan det vara så att det i ditt fall var just den nya firmwaren som löste problemet?

/Andreas
 
Är detta ett "fel" eller något som man får räkna med vid långa slutartider och högt ISO?

/Andreas

I viss mån är det det ja, men det finns ju såklart gränser för vad man ska behöva acceptera även där (var Nikon drar den gränsen vet jag dock inte riktigt). I manualen till min D70 står det att man får räkna med att man får lite prickar här och var med högt ISO och långa slutartider. Har för mig att det står så i D300-manualen åxå, men det är jag inte helt 100 på.
 
Kan det vara så att det i ditt fall var just den nya firmwaren som löste problemet?

/Andreas

Jag körde firmwaren några gånger på de två defekta också men det hjälpte bara för liveview/video, hände inget med de i stillbilderna vad jag kunde se..

Men jag tror inte du ska vara allt för orolig att köpa en, de nya som säljs nu har förmodligen i mindre utsträckning detta problem och jag brukar ha otur med mina elektronik-köp :/
 
Har inte läst ovanstående inlägg, men jag tänkte bara tipsa dig lite.

Jag köpte en D3000 med ett 18-105 för ett halvår sedan. Funkade okej, men inte mer. Dålig ISO hantering, inga knappar (nästan) = alla reglage genom menyn. Listan kan göras lång...

Köpte för några dagar sen upp mig till en D7000. VILKEN SKILLNAD!!! En riktigt bra kamera av högsta kvalitet som jag inte kan annat än att rekommendera!

Sökaren, af-systemet och avtryckaren känns likadant som en D3!
Det tunga metallhuset är underbart och seriebildstagningen kan man inte annat än att gilla! Skruva upp ISO till 4-5000 och det är inga problem! Greppet är underbart och två minneskortsplatser förenklar fotograferandet!

Den funkar super tillsammans med 18-105:an, inga problem alls. Bra nybörjarobjektiv.

Jag kan fortsätta i flera dagar och skriva men jag orkar inte mer ;)

I think that I have made my point! Suverän kamera som man inte annat än kan älska!

Ha en bra dag! /Hannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.