Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är ett beslut nära, men en fråga till angående telezoom till Nikon D7000+D7100

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp ett 70-200 och testa så ser du om du vill ha ett makro också, för makro finns en hel del rätt billiga lösningar ändå. Skippa INTE ett andrahus, det är både onödig nervositet och begränsar dig till enbart ett objektiv i taget.
 
Köp ett 70-200 och testa så ser du om du vill ha ett makro också, för makro finns en hel del rätt billiga lösningar ändå. Skippa INTE ett andrahus, det är både onödig nervositet och begränsar dig till enbart ett objektiv i taget.

Jag har fotat flera hundra konserter på uppdtag de senaste åren och med bara ett par undantag bara haft med mig ett hus.
Har aldrig varit ett dugg nervös för det. Visst, har man två kameror har man två objektiv tillhanda, men har man bara en kan man koncentrera sig på att ta bilder istället. Sen går det ju ganska snabbt att byta objektiv.
Jag ser ofta fotografer med flera hus som är väldigt stressade och ägnar mer tid åt utrustningen än åt fotografering.
 
Efter att ha pratat med personal på Cyberphoto lutar det åt en 70-200. Blir lite osäker nu då flera skriver att det känns lite onödigt att köpa ett macroobjektiv ihop med det objektivet. Skulle närbildslins vara ett alternativ att sätta på 70-200 för att få en annan närgräns?
Nej
Det är inte ett alternativ. Gillar du att fota macro så köp ett macroobjektiv.

Kan du precisera mer vad skall du ha 70-200 till?
 
Nej
Det är inte ett alternativ. Gillar du att fota macro så köp ett macroobjektiv.

Kan du precisera mer vad skall du ha 70-200 till?

Nja, jag vet egentligen inte om jag kan det. Jag är allätare när det kommer till vilka slags bilder jag tar. Även om 90 % är vanliga familjebilder är resterande landskap och bröllopsuppdrag. Macro är jag väldigt intresserad av med inte fått de resultat jag önskar.

70-200 var det objektiv jag blev tipsad om när jag skrev i en annan tråd att jag var sugen på nytt så nu har jag fastnat för det.
 
70-200/2,8 är bra objektiv ingen tvekan om det, syns på priset, helst med bildstabilisering.
Men det jag menar är att om man nu verkligen gillar att fota macro så köp ett macroobjektiv i en brännvidd som man inte har.

Det fina med macroobjektiv är att det inte finns några dåliga och alla är i princip lika ljusstarka 2,8.
Så man väljer främst med 1 parameter i åtanke, brännvidd.
Välj den brännvidd som då ger det perspektiv man är ute efter.
blommor kanske 35-60
porträtt o allmänt 50-105
insekter 90-200

Och det jag menar är att det inte är omöjligt att du upptäcker att du inte alls saknar ett 70-200 när du väl har börjat använda macrot.

Själv är jag absolut ingen macrofotograf o äger inget macroobjektiv.
 
Ni som har Tamron 70-200 utan bildstabilisering, hur fungerar det att ha handhålla kameran? Hur stor skillnad är det på bildstabilisering mot utan?
 
Ni som har Tamron 70-200 utan bildstabilisering, hur fungerar det att ha handhålla kameran? Hur stor skillnad är det på bildstabilisering mot utan?

Det hänger på vad du skall använda det till och vilka slutartider du behöver använda.
Jag har använder mitt Tamron utan stabilisering till konserter och där funkar det alldeles utmärkt.
Men då kör jag med slutartider från 1/160 och uppåt för att inte få rörelseoskärpa och hade nog inte ens haft någon nytta av VR även om det fanns i objektivet.

Men tar du på bilder på mindre rörliga motiv i dåligt ljus kan det kanske vara värt att ha VR.
 
Ni som har Tamron 70-200 utan bildstabilisering, hur fungerar det att ha handhålla kameran? Hur stor skillnad är det på bildstabilisering mot utan?

Det är absolut stor skillnad. Det går att handhålla 1/200sek, lägre brukar inte jag chansa om jag inte har stöd mot något. Men det jag fotar brukar iaf kräva slutartider åt det hållet, så för mig har den korta närgränsen på modellen utan VC övervägt.
 
Jo det är skillnad. Använder Nikons 70-200.
Fokus är snabb och jag har börjat uppskatta att sökarbilden lugnar ner sig med VR.
 
Har nu börjat att titta på Tamron och Sigma 70-200 f2.8 med bilstabilisering. Ser man på recensionerna här på sidan verkar Sigman få bättre kritik, men enligt tester verkar Tamron något skarpare.

När jag ev. ska lägga så mycket pengar på ett objektiv vill jag veta att det jag får är något som är riktigt bra. Just nu känns det här beslutet så svårt att ta. Jag köper gärna nytt då jag inte har så bra erfarenheter av att köpa begagnat.

Ni som har erfarenheter av dessa två objektiv får gärna delge era tankar och åsikter.
 
Har nu börjat att titta på Tamron och Sigma 70-200 f2.8 med bilstabilisering. Ser man på recensionerna här på sidan verkar Sigman få bättre kritik, men enligt tester verkar Tamron något skarpare.

När jag ev. ska lägga så mycket pengar på ett objektiv vill jag veta att det jag får är något som är riktigt bra. Just nu känns det här beslutet så svårt att ta. Jag köper gärna nytt då jag inte har så bra erfarenheter av att köpa begagnat.

Ni som har erfarenheter av dessa två objektiv får gärna delge era tankar och åsikter.

Har du möjlighet så rekommenderar jag att du skaffar ett Tamron 70-200. Jag har använt detta i ett par år och kommer aldrig att sälja det,helt underbar optik,med skärpa och färger som är minst lika bra eller bättre än både Canon och Nikons egna glas. Nackdelen är förstås tyngden,för den är rejält byggd,och att autofokusen kan upplevas en aning slö ibland. Men bildresultatet överväger det mesta,och detta på samtliga bländare vilket är otroligt bra,särskilt med tanke på priset som är nästan fånigt lågt! Något macro skulle jag inte säga att det är dock.
Mvh Peder
 
Har du möjlighet så rekommenderar jag att du skaffar ett Tamron 70-200. Jag har använt detta i ett par år och kommer aldrig att sälja det,helt underbar optik,med skärpa och färger som är minst lika bra eller bättre än både Canon och Nikons egna glas. Nackdelen är förstås tyngden,för den är rejält byggd,och att autofokusen kan upplevas en aning slö ibland. Men bildresultatet överväger det mesta,och detta på samtliga bländare vilket är otroligt bra,särskilt med tanke på priset som är nästan fånigt lågt! Något macro skulle jag inte säga att det är dock.
Mvh Peder

Har du den med eller utan bilstabilisering? Kollar man på Cyberphoto så kostar det äldre utan bildstabilisering 5990 kr mot med som kostar 11990 kr.
 
Svaret om VR/VC eller inte är ganska lätt, iaf för mig. Vill du kunna fota handhållet med slutartider längre än 1/200sek, eller är det inte superviktigt? Om ja, köp med VR, om nej, ja då kanske du klarar dig mer versionen utan VR. Kan du köpa ett med VR utan att det svider i plånboken, köp ett med VR oavsett svaret på frågan ovan. Då slipper du ha begränsningen.
 
Senast ändrad:
Du kommer aldrig att ångra att du har valt med vr.
dessutom har du en bättre utgångspunkt om du en dag vill sälja det.
 
Har du den med eller utan bilstabilisering? Kollar man på Cyberphoto så kostar det äldre utan bildstabilisering 5990 kr mot med som kostar 11990 kr.

Jag har det äldre,utan VR,och visst,man lär sig att använda det man har,så även utan VR,men bäst är naturligtvis det med VR.
Däremot ska man inte stirra sig blind på stabilisering,då detta inte hjälper i alla lägen,dessutom klarar dagens kameror så höga iso att man kommer upp i slutarhastighet ganska rejält.
Priset är ju också de dubbla för VR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.