Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang D30 & D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Kamera hus...

asmodeus skrev:
I vissa anonser så står det tex "Endast kamerahus". Exakt vad inkluderar detta? Är det inget objektiv med alls då?

Nej, inget objektiv. Endast kamerahus. Till digitaler följer det väl med lite programvaror och batteri, ev. laddare.

Fast du kanske inte behöver börja med 200/1.8, 600/4 och TSE 24/3.5 ;)

Kanske inte, fast de där siffrorna och värdena säger mig inte mycket. Måste ta och lära mig vad allt betyder och vad man behöver för att fota vad...

några tips om guider och tutorials?

Oh, den där sidan ser verkligen trevlig ut. Måste läsas så fort jag får ork. :)

Btw, säljer du din D30 roinek? :)

Hej

Japp men, har en intressent redan. Men skulle det svikta så är den till Salu.

Begär 18 000 inkl en 1GB disk, tagit 7000 bilder, inte en repa på den.

Priset är enbart hus, med allt som medföljde i original.

Har blivit lovad min D60 i mitten av nästa månad, synar dock det.

Har fått info på en amerikans web att de gör ca 800 per månad av D60:n, men backloggen i USA är ca 8 000 st och att de prioriterar paket, dvs vi som bara vill ha hus kommer längre ner på listan.

Roine

Roine

lite kommentarer angående D30/D60's AF/Bildkvalité m.m.

Ärligt talat så .. tycker jag den är i sämsta laget. Alltså den fungerar rätt ok för stillastående objekt (one-shot AF), men för saker i rörelse är den inte direkt bra. Problemet ligger väl egentligen inte i snabbheten, utan i "exaktheten", den tvekar och har svårt att följa med.

Om man är van en EOS3 eller liknande kommer man att bli mycket besviken på AF:en när man testar en D30/D60, det blev iaf jag.
Men det har väl redan sagts tidigare antar jag..

Det jag märkt däremot, är att AF:en är betydligt bättre i AISERVO-läge om man kör med ett objektiv med fast brännvidd (t.ex. 300/4), jämfört med t.ex. 70-200/2.8 zoomen. Har fått otroligt många fler skarpa (in-focus) bilder med 300:at. (I detta fall ej beroende på slutartid/stativ eller liknande)

Övrigt: UNDERBAR bildkvalité (största argumentet till att göra mig av med EOS3:an, som i sig var en 100ggr bättre kamera än D30), väldigt smidig och användarvänlig hantering.

Har plåtat nån vecka med D60n nu och jag är ruskigt imponerad av detaljkvalitén på bilderna :)
Trodde inte det skulle vara så stor skillnad jämfört med D30n.

Att uppgradera eller inte då?
Om man är ute efter bara högre upplösning osv, så kan det vara värt att uppgradera från D30, dvs om man klarar sig med den (i mitt tycke) undermåliga autofokusen. Upplyst display är trevligt, plus upplysta autofokuspunkter, men är det verkligen avgörande? Njae.

I övrigt så är det ju självklart varför Canon sätter typ sin sämsta autofokusenhet på en kamera för 30-40kkr. Pengar. Självklart.

Om D60/D30 hade lika bra autofokus som eos3/1/1d mfl så skulle dom inte sälja någon (betydligt färre iaf) eos 1d för ~80kkr

Jag misstänker att Nikon användare också kommer att bli medvetna om sitt märkes strävan efter inkomster från dyrare kameror nu när D100 kommer. D100's autofokus ska vara baserad på F80 (eller hur?), och i ett (kanske inte helt korrekt genomfört, men ändå) test jag läste mellan D30 och F80's autofokus så låste t.ex. D30'n snabbare på vissa motiv än F80.. och jag som knappt trodde det fanns nåt sämre än D30'ns autofokus .. :(

Nåja får hoppas att det inte riktigt stämmer, och att D100 får bättre autofokus för alla trogna "fartiga" nikon fanatiker :)

Sammanfattning: Kort sagt, vill du ha bra bildkvalité, köp en beg D30. Den har dock lite tveksam autofokus.. och ja, det märker du rätt snabbt.

Okay, men jag tror iaf inte att jag kommer ta så mycket foton på rörande föremål. Men för övrigt då Herman_D, finns det någon annan kamera som är bättre i helhet än D30'n som man kan få tag på för ca 15.000 begagnad? Jag är då inte berädd att betala mycket mer än 15.000 kr för en kamera med min inkomst. :)

Hej

Har tagit en hel del bilder på fåglar och racerbilar som rört sig ganska oförutsägbart för fåglarna och snabbt gällande bilar.

Manuell fokus är inte fel ibland, oavsett digital eller ej.

Roine

Hej

Nej, för bilar utser jag en refpunkt där jag ställer skärpan och ljuset, behåller avtryckaren nere halvvägs.

De två tele jag har (de omtalde grå) 100-400L och 35-350L har båda puch-pull för zoom och en bra ring för skärpan. Så det är relativt enkelt om man övat lite.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar