John-Mehdi
Aktiv medlem
Tack för svar! ///Lars-Ove
Bara kul att kunna hjälpa till!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svar! ///Lars-Ove
Är du intresserad av trollsländor köp "Trollsländor i sverige -en fälthandbok" för 40 kr (!!).
http://www.nrm.se/sv/meny/forskning...ogi/lankar/entomologiskaforeningen.10157.html
/Magnus
Hej!
Det ser ut som en vanlig groda (Rana temporaria).
Mvh
John-Mehdi
Det är säkert en vanlig groda, men annars är det svårt att bestämma dem utan att titta på "fotknölen" på bakfötterna.
Är detta någon kompakt variant av korsspindel?
/Karl
Tackar. Lite lurig eftersom den verkar vara mest grön i vissa stadier.
//Lars
Fotade en sådan larv för ett tag sedan. De blir röda när de är redo att förpuppas fick jag lära mig, annars är de gröna.
Min larv
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1886724.htm?set=mp
En vanlig korsspindel med lite indragna ben
Tackar och bockar.
Jag botaniserade vidare bland husets spindlar och hittade dessa två som delade nät i garaget. Den övre på ovansidan och den undre på undersidan.
Vad är det för krabater. Den på undersidan ville inte alls posera, men den hade väldigt långa ben och relativt liten kropp (som den inte ville visa mycket av).
/Karl
Hej som rubriken säger så undrar jag om denna skalbagge är skadlig för huset och vad kan den tänkas heta?
Tack på förhand.
/Niklas.F
Vad tror ni om denna? Har ingen koll alls på Trollsländor, mer än att jag ser att den tillhör de "egentliga trollsländorna", men annars har jag dålig koll. Sökt lite och tror att det är en Större ängstrollslända. Nån som kan bekräfta/dementera?
Är inte riktigt hundra men det ser ut som en Större Aspvedbock. Om det är den tror jag huset är säkert iaf.
Guldbaggar har jag sett men den här är i miniformat, några mm. Den sitter i blomställningen på en gräslökssläkting (tror jag). Vad kan den lilla baggen vara för sort?
Tror inte du fått svar på din bagge. Det är en bladbagge, släktet fallbaggar Cryptocephalus, med två mycket snarlika arter. Båda är sällsynta!
Mvh
Johnny
Jag går bet på denna. Sydängsgräshoppa?