Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Det är säkert en vanlig groda, men annars är det svårt att bestämma dem utan att titta på "fotknölen" på bakfötterna.

Åkergrodan, som är den som man skulle kunna ta fel på är bra
Mycket ljusare och har spetsigare nos.

Sen är ju förstås som Stuffert säger det enklaste är att kolla fotknölarna.

Mvh
John-Mehdi
 
Nån som har bra förslag på vad detta kan vara? Tror själv att det är en riktigt sliten puktörneblåvinge men är inte säker. Tyvärr har jag ingen bild med bättre kvalité.
 

Bilagor

  • IMG_1955a.jpg
    IMG_1955a.jpg
    74.3 KB · Visningar: 432
En vanlig korsspindel med lite indragna ben

Tackar och bockar.

Jag botaniserade vidare bland husets spindlar och hittade dessa två som delade nät i garaget. Den övre på ovansidan och den undre på undersidan.

Vad är det för krabater. Den på undersidan ville inte alls posera, men den hade väldigt långa ben och relativt liten kropp (som den inte ville visa mycket av).

/Karl
 

Bilagor

  • spindel_ovan.jpg
    spindel_ovan.jpg
    15.2 KB · Visningar: 282
  • Spindel_under.jpg
    Spindel_under.jpg
    17.5 KB · Visningar: 278
Tackar och bockar.

Jag botaniserade vidare bland husets spindlar och hittade dessa två som delade nät i garaget. Den övre på ovansidan och den undre på undersidan.

Vad är det för krabater. Den på undersidan ville inte alls posera, men den hade väldigt långa ben och relativt liten kropp (som den inte ville visa mycket av).

/Karl

Skulle tro att det där är husspindlar!

/Rasmus
 
Vad Heter skalbaggen och är den skadedjur?

Hej som rubriken säger så undrar jag om denna skalbagge är skadlig för huset och vad kan den tänkas heta?

Tack på förhand.

/Niklas.F
 

Bilagor

  • Skalbagge.jpg
    Skalbagge.jpg
    20 KB · Visningar: 807
Vad tror ni om denna? Har ingen koll alls på Trollsländor, mer än att jag ser att den tillhör de "egentliga trollsländorna", men annars har jag dålig koll. Sökt lite och tror att det är en Större ängstrollslända. Nån som kan bekräfta/dementera?
 

Bilagor

  • IMG_1946b.jpg
    IMG_1946b.jpg
    81.7 KB · Visningar: 623
Vad tror ni om denna? Har ingen koll alls på Trollsländor, mer än att jag ser att den tillhör de "egentliga trollsländorna", men annars har jag dålig koll. Sökt lite och tror att det är en Större ängstrollslända. Nån som kan bekräfta/dementera?

Lite halvsvårt att se det svartas utbredning på pannan på den bilden tycker jag, men större verkar helt riktigt. Det enda alternativet är tegelröd, men det svarta ser ut att inte gå ner längs ögonen på denna!

/Rasmus
 
Guldbaggar har jag sett men den här är i miniformat, några mm. Den sitter i blomställningen på en gräslökssläkting (tror jag). Vad kan den lilla baggen vara för sort?

Tror inte du fått svar på din bagge. Det är en bladbagge, släktet fallbaggar Cryptocephalus, med två mycket snarlika arter. Båda är sällsynta!

Mvh

Johnny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.