Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Stort tack för hjälpen. Jag kollar upp den.

/Mankan

QUOTE=Korpkraxarn;1704493]Ett gräsfly, tycker det mest liknar brungult gräsfly, Mythimna impura, men de arterna är svåra, i alla fall så länge man inte ser bakvingarna...

/Rasmus[/QUOTE]
 
Vad år detta månne?
Har "några" som kryper i en rabatt här hemma 15-20mm långa.
 

Bilagor

  • _MG_0148.jpg
    _MG_0148.jpg
    15.7 KB · Visningar: 234
Lite sländor :)

Bild 2,3 är samma individ.

För att arta sländor, hur ska man fota dom? sidan, uppifrån, framifrån?
 

Bilagor

  • _093.jpg
    _093.jpg
    15.5 KB · Visningar: 226
  • _094.jpg
    _094.jpg
    12.2 KB · Visningar: 237
  • _095.jpg
    _095.jpg
    10.7 KB · Visningar: 230
  • _096.jpg
    _096.jpg
    14.3 KB · Visningar: 230
  • _097.jpg
    _097.jpg
    9.7 KB · Visningar: 228
Du bör nog ha fokus på vingarna. Vingmönstret skiljer sig mellan olika arter. Dessutom huruvida ögonen är mer eller mindre hopsmälta. Så uppifrån är en bra idé.
 
Du bör nog ha fokus på vingarna. Vingmönstret skiljer sig mellan olika arter. Dessutom huruvida ögonen är mer eller mindre hopsmälta. Så uppifrån är en bra idé.

Nja... skulle nog vilja lägga in mitt veto här... vingarna kollar man väl i princip aldrig på, dock vingmärkena, de små "fläckar" troll- och flicksländor har längst ut på vardera vinge, kan vara karaktäristisk på vissa arter. Annars används vingarna i princip aldrig för artbestämning.

Huruvida ögonen är ihopsmälta eller inte tjänar inte heller någon nytta för att artbestämma, möjligen kan man få ner det till en viss familj genom att kolla på ögonen, men absolut inte mer.

Nej, karaktärer man tittar efter på trollsländor är färgen och teckningar på bakkroppen och sidan av mellankroppen, analbihangen, kroppsform, färg/teckning i "pannan", men också flyktsätt och så kallat "jizz" (helhetsintryck).

Hos de flesta flicksländor ska man titta lite extra på det andra, samt sista och näst sista, segmentet på bakkroppen, teckningar på mellankroppens sidor samt teckningar vid ögonen. Även vingmärken är bra karaktärer.

Och som direkt svar på din fråga, psykbryt, ett foto uppifrån, med fokus på bakkroppen, och ett från sidan, med fokus på mellankroppen, borde vara det bästa sättet att få bilder som är lätta att artbestämma. (När det gäller ängstrollsländorna, som är gula och röda, kan det dessutom vara bra med ett som visar pannan!)

/Rasmus
 
1, 4 och 5 är tegelröda ängstrollsländor.

2 och 3 är en större kustflickslända!

/Rasmus


Tack för hjälpen, har inte köpt på mig litteratur än.


Är du intresserad av trollsländor köp "Trollsländor i sverige -en fälthandbok" för 40 kr (!!).

http://www.nrm.se/sv/meny/forskning...ogi/lankar/entomologiskaforeningen.10157.html

/Magnus

Tack för den länken. Letade igår på naturbokhandeln, adlibris med flera utan att hitta den. Jag ville även ha den med gräshoppor så nu blir det beställning på en gång. Fick bläddra i trollsländeboken häromdagen, måste säga den var väldigt trevlig.
 
Tack för den länken. Letade igår på naturbokhandeln, adlibris med flera utan att hitta den. Jag ville även ha den med gräshoppor så nu blir det beställning på en gång. Fick bläddra i trollsländeboken häromdagen, måste säga den var väldigt trevlig.

Kan bara rekomendera både trollslände- och gräshoppsboken! Har båda och de är mycket bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.