Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Det ser ut som en Allmän ängsmätare. Hona.

Hej och Tack Christer!
Gjorde en sökning på "Allmän ängsmätare" och fick fram några bilder till.
Och det är mycket likt. Bara att den jag har fångat har vingarna litte udda.
Men för mig stämmer din artbestämning väl!
Mvh
/Björn

Hittade en insekt på vår altan, vad är det för något och ska vi vara oroliga för altanens bärkraft framöver?...;P

Bilagor

• IMG_4317 fotosidan.jpg
    IMG_4317 fotosidan.jpg
    29.1 KB · Visningar: 430
Någon som har koll på spindlar?

Någon som vet vad detta är?

Bilagor

• DSC_0051small.jpg
    DSC_0051small.jpg
    66 KB · Visningar: 426
Hittade en insekt på vår altan, vad är det för något och ska vi vara oroliga för altanens bärkraft framöver?...;P

Det här är en parsitstekel.
Den är ute efter någon insektslarv att lägga sina ägg i.
Du behöver inte vara rädd för att altanen ska braka ihop:)

Trollslända men vilken?

Nån som vet vad denna heter? Bilden tagen i nordöstra Polen

Bilagor

• atb_01311.jpg
    atb_01311.jpg
    73.4 KB · Visningar: 401
Vi kör en humla också

Nån som vet vilken art? Bilden är tagen i Värmland

Bilagor

• atb_01308.jpg
    atb_01308.jpg
    77.9 KB · Visningar: 392
Nån som vet vad denna heter? Bilden tagen i nordöstra Polen

Äntligen någon som jag kunde! Detta är en fyrfläckad trollslända (Eller fyrfläckig, namnet varierar), Libellula quadrimaculata. Såhär fram till Juli är det en av våra vanligaste trollsländor.

Den är väldigt lätt att bestämma, eftersom det är Europas enda art som har svarta vingknogar (därav namnet)!

Dyster fältmätare?

Tog denna bild på en mycket ljus fjäril. Letat och letat på olika artportaler för att försöka bestämma vad det är.
Tror, alltså tror detta kan vara en Dyster fältmätare. Men får inte det främre ljusa bandet att stämma. Nu är den fjäril jag fångat på bild över lag ganska urvattnad, men gissar jag rätt?
Kanske någon som vet.

Större bild här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2367059&target=_blank

Hoppas på svar...
/Björn

Bilagor

• X mätare.jpg
    X mätare.jpg
    19.6 KB · Visningar: 361
Ser mer ut som en något sliten förväxlad fältmätare, E. alternata. //Staffan

Stor Tack Staffan!
Gjorde en sökning på Förväxlad fältmätare, och de bilder jag fann stämmer bra.
Nästan hopplöst att söka efter liknande bilder, då de är så lite som skiljer mm.
Mvh
/Björn

Jag hoppas åter på hjälp från de duktiga experterna här på FS. Jag hade naturligtvis 100-400mm på kameran när den här dök upp, men fick några "identifieringsbilder" om än inte av bästa klass. Senare återvände jag med mitt Sigma 150mm makro, men då höll den sig naturligtvis undan. Den turen resulterade i violettkantad guldvinge, men den här ser ju mer ut som guldkantad violettvinge om man säger. Eller är det variation?

Bilagor

• 2011_06_12_07776+07779.jpg
    2011_06_12_07776+07779.jpg
    99.9 KB · Visningar: 313
Jag hoppas åter på hjälp från de duktiga experterna här på FS. Jag hade naturligtvis 100-400mm på kameran när den här dök upp, men fick några "identifieringsbilder" om än inte av bästa klass. Senare återvände jag med mitt Sigma 150mm makro, men då höll den sig naturligtvis undan. Den turen resulterade i violettkantad guldvinge, men den här ser ju mer ut som guldkantad violettvinge om man säger. Eller är det variation?

Nog ser det ut som en hona av Violettkantad guldvinge.

Christer

Nog ser det ut som en hona av Violettkantad guldvinge.

Christer

Tack Christer!

Ja, när jag jämfört baksidan med hanen jag plåtade efteråt har jag nu också kommit fram till det. Men nog är den här ganska mycket mörkare än honan som visas i Nationalnyckelns fältnyckel? Men det är ju inte helt ovanligt att våra kära djur inte har vett att se ut som de skall ;-)

Tacksamma hälsningar,
Christer

Det här lille flyet dunsade ner i huvudet på mig i natt och satte sig sen på kudden. Någon som kan nattfjärilar?

Bilagor

• Ob-Fly-1.jpg
    Ob-Fly-1.jpg
    99.3 KB · Visningar: 2,126
  • Ob-Fly-2.jpg
    Ob-Fly-2.jpg
    67.8 KB · Visningar: 1,488
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar