Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Någon slags stekel, arten har jag dessvärre inte en aning om.

Borde sådana här steklar inte vara döda/puppor/larver/sova nu på vintern. Jag hittade den nyss i lägenheten. Det har varit minusgrader sen mitten av december, och inte heller dåligt med minusgrader. (dock förstås inte i min lägenhet=))

// R
 
Borde sådana här steklar inte vara döda/puppor/larver/sova nu på vintern. Jag hittade den nyss i lägenheten. Det har varit minusgrader sen mitten av december, och inte heller dåligt med minusgrader. (dock förstås inte i min lägenhet=))

// R


Den borde ligga i ide och vänta på våren, och det borde jag med göra. :) Har du möjligtvis tagit med något in som den kan ha legat i?
 
Mile skrev
Någon som vet vad detta är för gynnare?

Jag tycker att det ser ut att vara en murargetingar (Ancistrocerus)
 
Småkrypen som ilar omkring är jag dålig på... Vilken sort och art är den här lilla sötnosen?
 

Bilagor

  • IMG_25826_400px.jpg
    IMG_25826_400px.jpg
    81 KB · Visningar: 1,731
Hm, är inte speciellt smågnagarkunnig, men jag skulle gissa på skogssork.
/Johan

Tack Johan! Det ser ut att stämma, jag sökte på skogssork och jämförde bilder och det måste vara rätt.

Red/
Långsvansdad skogssork, Clethrionomys glareolus till och med. De andra båda håller tydligen till betydligt längre norrut än Skåne har jag nu läst mig till.
 
Vet någon vad detta är?

Jag har blivit invaderad av den här typen och hans kompisar, i hundratal.
Hela huset kryllar av dom. Är det någon som vet vad det är och vad den gör i mitt hus?
Dom är ca 2-3mm långa.

//Daniel..
 

Bilagor

  • Bug.jpg
    Bug.jpg
    14.3 KB · Visningar: 6,794
Det är garanterat någon slags vivel. Och den lever alldeles säkert av trä. Den är släkt med snytbaggen som är ett skadedjur på tallplantor. Jag vet inte vilken art det rör sig om och jag hittade inget i mina böcker heller men du bör nog kolla upp om den kan göra skada på ditt hus. Lägg upp en bild på artportalen så får du den ganska säkert bestämd snabbt.
 
Jag har blivit invaderad av den här typen och hans kompisar, i hundratal.
Hela huset kryllar av dom. Är det någon som vet vad det är och vad den gör i mitt hus?
Dom är ca 2-3mm långa.

//Daniel..

Alltid lurigt med insekter - de är ju så förbaskat många!

Men din lilla vivel är i alla fall lik en kornvivel (Sitophilus granarius). Dessa gillar att äta frön, helst av olika sädesslag. Men det finns fler Sitophilus-arter i Sverige och jag kan inte heller garantera att detta är just en sådan.

Är du intresserad av skalbaggar rekommenderar jag varmt Lindroths bok 'Våra skalbaggar'. Med den boken och bra närbilder kan du nyckla dig fram till familjer, släkten och ibland art. (Det är alltså ingen bok med fina bilder på skalbaggar, även om vissa referensbilder finns.) Precis som man gör i floror.

Ny hittar du den här: http://www.bokfynd.nu/9185094722.html

Vill du ha en begagnad finner du massor här: www.bokborsen.se!

Lycka till!
/Johan
 
Det verkar vara korn eller Risvivel. Tack vare era svar kunde jag hitta källan till odjuren, det stod en påse fågelfrön i en garderob i hallen och i den kryllade det av baggar, så nu blev det rensning både i garderob och skafferi.

Tack för hjälpen...
 
Insekt.

Vad heter denna art, som ofta kan ses på träfasader? De kan vara allt från 10 till 30mm långa.
 

Bilagor

  • insekt.jpg
    insekt.jpg
    26.4 KB · Visningar: 3,964
svensk fladdermus, ca 7 cm, södermanland, bor i taket under teglet, liten vind
flög ut mitt på dagen

nån som kan nåt, har kollat på internet men hitta ingen bra artbestämnings mall
 

Bilagor

  • a2.jpg
    a2.jpg
    52.3 KB · Visningar: 2,823
  • a3.jpg
    a3.jpg
    49.3 KB · Visningar: 2,724
  • a4.jpg
    a4.jpg
    60 KB · Visningar: 2,715
  • a.jpg
    a.jpg
    53.7 KB · Visningar: 2,738
svensk fladdermus, ca 7 cm, södermanland, bor i taket under teglet, liten vind
flög ut mitt på dagen

nån som kan nåt, har kollat på internet men hitta ingen bra artbestämnings mall

Lite trixiga bilder, men mitt förstaspår skulle vara Nordisk fladdermus (bukfärg, ryggfärg, storlek, profil). Färg på ansikte och flyghud är brunsvart hos nordisk, men bilderna är lite överexponerade så det kanske kan stämma?

Mvh Niklas
 
lite överexponerat kanske men inte så jättemycket
men det är mitt på dan i starkt solljus

tror jag väckte stackarn när jag började klippa gräset
 

Bilagor

  • overexposed.jpg
    overexposed.jpg
    25.8 KB · Visningar: 2,848
lite överexponerat kanske men inte så jättemycket
men det är mitt på dan i starkt solljus

tror jag väckte stackarn när jag började klippa gräset

Det går nog att spika nordisk fladdermus här, eftersom andra likstora arter kan uteslutas utifrån bilderna.

/Niklas
 
Det var ett tag sedan jag fotade den här fjärilen, men undrar vad det är för art:
 

Bilagor

  • p21543552-3.jpg
    p21543552-3.jpg
    9.2 KB · Visningar: 2,772
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.