Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Asbagge

Att denna varelse tillhör asbaggarna har jag kommit fram till men vilken asbagge är det och varför är det så många små djur på ryggen på den?
 

Bilagor

  • asbagge.jpg
    asbagge.jpg
    15.8 KB · Visningar: 1,382
Vad är detta?

Hittade den här i somras och blir inte klok på vad det kan vara. Storlek - bålgeting ungefär, verkade oerhört slö och klumpig stackarn. Har någon en aning??
 

Bilagor

  • insekt 400.jpg
    insekt 400.jpg
    13.5 KB · Visningar: 1,476
Vad är detta för något?

Denna varelse satt på fönsterglaset och tjuvkikade in i mitt sovrum. Är det nån som har nån aning om vad det är för typ av insekt?
 

Bilagor

  • Insekt.jpg
    Insekt.jpg
    16.1 KB · Visningar: 1,376
Att denna varelse tillhör asbaggarna har jag kommit fram till men vilken asbagge är det och varför är det så många små djur på ryggen på den?

Jag vet inte vilken asbagge det är, men djuren på ryggen är kvalster, som förmodligen suger asbaggesaft från asbaggen

mvh

Bent
 
Hittade den här i somras och blir inte klok på vad det kan vara. Storlek - bålgeting ungefär, verkade oerhört slö och klumpig stackarn. Har någon en aning??


Även om inga klubbformade antenner syns på bilden så är min gissning att det rör sig om en klubbhornsstekel, kanske av släktet Cimbex, jfr bilder på Cimbex femorata.

Mvh
/Niklas
 
Tackar så mycket för det väldigt snabba svaret.

Ja det finns både en damm och ett vattendrag intill.

Googlade lite och det verkar vara svårt att hitta några bra bilder på larven men på det jag hittade så verkar det som att du har rätt.

Här är vad naturhistoriska har att säga om den.

http://www.nrm.se/utstallningarcosm...karedytiscus.4.18fc9baff6275048180002776.html

Det verkar vara en rätt så otrevlig typ, och inte speciellt vanlig.

Jag kan ju iaf få skryta med en bra bild på en Dykare då :)
http://i3.photoblog.com/photos8/101896-1240735048-1-l.jpg
 
Även om inga klubbformade antenner syns på bilden så är min gissning att det rör sig om en klubbhornsstekel, kanske av släktet Cimbex, jfr bilder på Cimbex femorata.

Mvh
/Niklas

Tack Niklas! Onekligen väldigt likt en Cimbex. Jag fick flera bilder ur olika vinklar och krypet verkar inte ha några antenner alls. Tappar dom antennerna (som älghorn) eller kan dom hala in dom på något vis?? Kanske en gammal krake, alldeles gråhårig.../ Hälsningar och tack för hjälpen// Lasse
 
Någon som kan identifiera den här spindeln?

Av den information jag kunnat hitta så tycker jag att krabbspindel stämmer bäst. Kanske Xysticus?
 

Bilagor

  • spindel.jpeg
    spindel.jpeg
    93.7 KB · Visningar: 1,407
Såg två okända fjärilar idag som jag inte hittat i insektsboken.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    27.2 KB · Visningar: 984
  • 2.jpg
    2.jpg
    18.2 KB · Visningar: 977
Den första är en tistelfjäril, den andra satsar jag på att det är en aurorafjäril, en hona.

Håller med om att den första är en tistelfjäril men vill nog ha den andra till en Kålfjäril (hona). Anledningen är att bakkanten på främre vingparetsbakkant verkar ha svarta fäl samt att det verar var mer rundat än halvmånformade diskfläckar på fråmre vingen.
 
Håller med om att den första är en tistelfjäril men vill nog ha den andra till en Kålfjäril (hona). Anledningen är att bakkanten på främre vingparetsbakkant verkar ha svarta fäl samt att det verar var mer rundat än halvmånformade diskfläckar på fråmre vingen.
Okej :)

Ja, jag är ingen fjärilkännare, jag kände bara igen tisteln- och så satsade jag på Aurora, men du kan ju det där mycket bättre än jag.
 
Denna varelse satt på fönsterglaset och tjuvkikade in i mitt sovrum. Är det nån som har nån aning om vad det är för typ av insekt?

Jag tror det är någon form av fjädermygga (Chironomidae) eller tofsmygga (Chaoboridae). Men jag är verkligen ingen insektsexpert. Snälla och trevliga myggor i alla fall, som inte sticks.
 
Någon som kan identifiera den här spindeln?

Av den information jag kunnat hitta så tycker jag att krabbspindel stämmer bäst. Kanske Xysticus?

Nej, det är faktiskt en snabblöparspindel (Running Crab Spider på engelska), och tillhör familjen Philodromidae. Den heter Philodromus collinus/aureolus/cespitum, vilka är i stort sett omöjliga att skilja åt på bild.
http://eurospiders.com/family_Philodromidae.htm
 
Vad är detta för spindel?

Igår gjorde vi en upptäckt utanför utleverans på jobbet.
Denna krabat satt och västa och morrade så fort man gick förbi (Ok då den lät inte men jag är spindelrädd så alla spindlar låter så)
Den är aggresiv och högg i en träpinne när vi försökte lyfta bort den från dörren.
Den är runt 8-9 cm med ben och 2 märkande streck på varje ben.

Bilder; http://twp.nu/media/index.php?dir=Spindeln_of_doooom
 
Den här feta larven kröp på en gångväg vid Stockholms stadshus sista juli i år, någon som vet vad det blir av en sådan, väldigt imponerande i alla fall, stor som mitt pekfinger.
 

Bilagor

  • IMG_6622 [].jpg
    IMG_6622 [].jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,387
  • IMG_6635 [].jpg
    IMG_6635 [].jpg
    9.8 KB · Visningar: 1,253
Igår gjorde vi en upptäckt utanför utleverans på jobbet.
Denna krabat satt och västa och morrade så fort man gick förbi (Ok då den lät inte men jag är spindelrädd så alla spindlar låter så)
Den är aggresiv och högg i en träpinne när vi försökte lyfta bort den från dörren.
Den är runt 8-9 cm med ben och 2 märkande streck på varje ben.

Bilder; http://twp.nu/media/index.php?dir=Spindeln_of_doooom

EDIT: Kan nog vara en vargspindel av nått slag vi fått som husdjur.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.