Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
atotowi
Aktiv medlem
Det var ett tag sedan jag fotade den här fjärilen, men undrar vad det är för art:
Blåvinge - gissar på ljungblåvinge (men har inte litteraturen till hands för att vara säker)
lofling
Aktiv medlem
OK - vill du veta närmare så har jag faktiskt en liten bok med fjärilar frå sydvästra Amerikat oxå.
Det låter intressant! Jag har bara över västra Amerikas fåglar, hittade inget i dem
dokido
Aktiv medlem
Det går nog att spika nordisk fladdermus här, eftersom andra likstora arter kan uteslutas utifrån bilderna.
/Niklas
fick en gissning på Stor fladdermus från fladdermus.net, men det var också en gissning
ljusbrun kropp och spetsiga vingar
Circium
Aktiv medlem
fick en gissning på Stor fladdermus från fladdermus.net, men det var också en gissning
ljusbrun kropp och spetsiga vingar
Jag tycker att de översta två bilderna visar för långa och spetsiga öron för stor fladdermus och att vingarna inte är långa nog. Dessutom finns en klar färgskillnad mellan buk och rygg. Jämför bilder på artportalen.se. Så jag tror Johan gissar fel här... =)
/Niklas
dokido
Aktiv medlem
jo han nämnde spetsiga öron
va bra då har vi en tvist
tycker det är svårt att hitta tydliga bilder dock att jämföra med
finns det något jag kan kolla efter nästa gång
jag brukar oftast se dem på kvällen, men jag tänkte om de hade olika läten?
ps. måste man regga sig för att se bilderna på artpokalen, jag ser inga bilder alls.
ps. måste man regga sig för att se bilderna på artpokalen, jag ser inga bilder alls.
Senast ändrad:
lofling
Aktiv medlem
Acmon blue - Plebejus acmon
Den vanligaste formen av blåvinge (Blue) i sydvästra USA.
Samma art som Ljungsblåvingen (Plebejus argus)
Tack för hjälpen!
Circium
Aktiv medlem
jo han nämnde spetsiga öron
Jo, visst har de olika läten, men utan ultraljudsdetektor hör man dem inte. Nordisk fladdermus jagar ofta 5-6 meter upp, i ganska regelbundna 30-50-metersslingor, gärna i anslutning till bebyggelse (där kolonin är belägen). Stor fladdermus jagar oftast uppe i det fria lufthavet och flyger vanligen kilometerlånga rundor.
För att se bilder av tex stor fladdermus väljer du "visa fynd" väljer arten i listan, klickar på årtalet 2010 bredvid artnamnet (för att välja alla år). Sedan klickar du på "presentera fynd" och väljer "observationslista". De observationer som har en bild kopplad har en liten bildsymbol bredvid sig till höger. Klicka på den och bilden visas.
Graylingman
Aktiv medlem
Graylingman
Aktiv medlem
*puffar upp*
danand
Avslutat medlemskap
*puffar upp*
svårt att säga från denna vinkel, flugbagge kanske eller rödhalsad cylinderbock, bästa är om det finns en macro på ovansidan
Graylingman
Aktiv medlem
svårt att säga från denna vinkel, flugbagge kanske eller rödhalsad cylinderbock, bästa är om det finns en macro på ovansidan
Rödhalsad cylinderbock är det inte. Denna har en markerad hals, om det kan vara till nån ledning. Tyvärr tror jag inte jag har fler bilder, men jag ska kolla.
salt
Aktiv medlem
Hej
Kan någon vänlig själ arta denna fjäril?
Vitbrokigt slåtterfly, alltså ett fly, ingen mätare.
/Magnus
Mankan-B
Aktiv medlem
Vitbrokigt slåtterfly, alltså ett fly, ingen mätare.
/Magnus
Ett stort tack för artbestämningen
/Mankan