ANNONS
Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

OK - vill du veta närmare så har jag faktiskt en liten bok med fjärilar frå sydvästra Amerikat oxå.
 
Acmon blue - Plebejus acmon
Den vanligaste formen av blåvinge (Blue) i sydvästra USA.

Samma art som Ljungsblåvingen (Plebejus argus)
 
fick en gissning på Stor fladdermus från fladdermus.net, men det var också en gissning
ljusbrun kropp och spetsiga vingar

Jag tycker att de översta två bilderna visar för långa och spetsiga öron för stor fladdermus och att vingarna inte är långa nog. Dessutom finns en klar färgskillnad mellan buk och rygg. Jämför bilder på artportalen.se. Så jag tror Johan gissar fel här... =)

/Niklas
 
jo han nämnde spetsiga öron
va bra då har vi en tvist :)

tycker det är svårt att hitta tydliga bilder dock att jämföra med

finns det något jag kan kolla efter nästa gång
jag brukar oftast se dem på kvällen, men jag tänkte om de hade olika läten?

ps. måste man regga sig för att se bilderna på artpokalen, jag ser inga bilder alls.
 
Senast ändrad:
jo han nämnde spetsiga öron
va bra då har vi en tvist :)

tycker det är svårt att hitta tydliga bilder dock att jämföra med

finns det något jag kan kolla efter nästa gång
jag brukar oftast se dem på kvällen, men jag tänkte om de hade olika läten?

ps. måste man regga sig för att se bilderna på artpokalen, jag ser inga bilder alls.


Jo, visst har de olika läten, men utan ultraljudsdetektor hör man dem inte. Nordisk fladdermus jagar ofta 5-6 meter upp, i ganska regelbundna 30-50-metersslingor, gärna i anslutning till bebyggelse (där kolonin är belägen). Stor fladdermus jagar oftast uppe i det fria lufthavet och flyger vanligen kilometerlånga rundor.

För att se bilder av tex stor fladdermus väljer du "visa fynd" väljer arten i listan, klickar på årtalet 2010 bredvid artnamnet (för att välja alla år). Sedan klickar du på "presentera fynd" och väljer "observationslista". De observationer som har en bild kopplad har en liten bildsymbol bredvid sig till höger. Klicka på den och bilden visas.
 
denna flög väl 1-4 m ovanför marken och i ca 5-10 m slingor
på natten brukar de flyga högre upp
men de brukar flyga runt huset

ok, ska kolla artpokalen igen, tack :)
 
svårt att säga från denna vinkel, flugbagge kanske eller rödhalsad cylinderbock, bästa är om det finns en macro på ovansidan

Rödhalsad cylinderbock är det inte. Denna har en markerad hals, om det kan vara till nån ledning. Tyvärr tror jag inte jag har fler bilder, men jag ska kolla.
 
Vilken fjäril?

Hej
Kan någon vänlig själ arta denna fjäril?
Torde väl vara någon typ av mätare vilket jag inte har någon bra litteratur om.
 

Bilagor

  • fjäril3.jpg
    fjäril3.jpg
    73.8 KB · Visningar: 1,007
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.