ANNONS
Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Den här feta larven kröp på en gångväg vid Stockholms stadshus sista juli i år, någon som vet vad det blir av en sådan, väldigt imponerande i alla fall, stor som mitt pekfinger.

Lindsvärmare (Mimas tiliae) är mitt förslag.
Den lite knottriga kroppen (som den ser ut att ha), färgen på sprötet samt den gula analöppningen är det som leder mig till slutsatsen.
Tidpunketn för larven att vara fullt utvecklad slutet av Juli - början av Augusi samt att färgerna då kan vara lite grumlade (gråare).
http://ukmoths.org.uk/show.php?id=1226
 
Lindsvärmare (Mimas tiliae) är mitt förslag.
Den lite knottriga kroppen (som den ser ut att ha), färgen på sprötet samt den gula analöppningen är det som leder mig till slutsatsen.
Tidpunketn för larven att vara fullt utvecklad slutet av Juli - början av Augusi samt att färgerna då kan vara lite grumlade (gråare).
http://ukmoths.org.uk/show.php?id=1226

Just ja så var det. Nu kommer jag ihåg. :)
 
Rovfluga?

Någon som kan identifiera denna rackare? Ett par av dessa flög omkring en sandlåda, den ena hade lyckats fånga och till synes dräpa en "vanlig husfluga" och kravlade/flög omkring med denna och den andre var i fullfärd med att bygga sådana här runda grottor genom att fösa sanden bakåt med sina käkar och ben..?
 

Bilagor

  • rovfluga.jpg
    rovfluga.jpg
    70.3 KB · Visningar: 1,862
Någon som kan identifiera denna rackare? Ett par av dessa flög omkring en sandlåda, den ena hade lyckats fånga och till synes dräpa en "vanlig husfluga" och kravlade/flög omkring med denna och den andre var i fullfärd med att bygga sådana här runda grottor genom att fösa sanden bakåt med sina käkar och ben..?

Det är en sorts grävstekel. Jag är inget bra på steklar så jag har inte en aning om just vilken art det är. Det finns jättemånga grävsteklar som ser ut just sådär med små skillnader tex röda ben osv. Dom fångar sina byten och gräver ner som föda åt sina larver.
 
Det är en sorts grävstekel. Jag är inget bra på steklar så jag har inte en aning om just vilken art det är. Det finns jättemånga grävsteklar som ser ut just sådär med små skillnader tex röda ben osv. Dom fångar sina byten och gräver ner som föda åt sina larver.

Svar på 3 minuter, fantastiskt ;o) ... Tack för hjälpen !
 
Någon som kan hjälpa mig här?

I fjällskog Jämtland förra veckan. På gränsen till kalfjället stötte jag på en flock på ca 50 individer som flög runt de gamla granarna, det var en faslig aktivitet. De lät som sidensvansar men jag tyckte de var mindre. Kan de förväxlas med någon annan art. Intrycket var att de var stora som ett mellanting mellan talgoxe och bofink(?). Det ljusa bandet på stjärten var tydligt, likaså svirrandet.
 

Bilagor

  • Klovsjobrant-3002.jpg
    Klovsjobrant-3002.jpg
    26.4 KB · Visningar: 1,163
I fjällskog Jämtland förra veckan. På gränsen till kalfjället stötte jag på en flock på ca 50 individer som flög runt de gamla granarna, det var en faslig aktivitet. De lät som sidensvansar men jag tyckte de var mindre. Kan de förväxlas med någon annan art. Intrycket var att de var stora som ett mellanting mellan talgoxe och bofink(?). Det ljusa bandet på stjärten var tydligt, likaså svirrandet.
Tips 1# Lägg in dina kommande fågelfrågor i tråden "Fågelidentifikation". Såvida det här inte är några mutantförstorade flugor förstås, men det tror jag inte...

Tips 2# Det är just sidensvansar du har plåtat :D
 
vilken insekt/fjäril?

Hittade denna insekt/fjäril på landet igår. Kan inte arta den. Kanske någon kan hjälpa mig?
 

Bilagor

  • insekt.jpg
    insekt.jpg
    57 KB · Visningar: 2,024
Okänd spindel

Denna fångade min fru i köket. Vi har ingen aning om vad det är men den är rätt stor, själva kroppen c:a 1.5 cm.
Någon som vet? Vore kul att veta vad vi skall säga till Anticimex ;-)
 

Bilagor

  • Spindel2.jpg
    Spindel2.jpg
    13.3 KB · Visningar: 3,473
Grön spindel

Vad bra att jag hittade denna sidan. Kanske kan jag få hjälp med den här spindeln som kröp mellan glasrutorna på altandörren?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • Spindel grön copy.jpg
    Spindel grön copy.jpg
    10.3 KB · Visningar: 4,073
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.