Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Nån som kan säga vilken bastardsvärmare detta är och varför?


Tycker att det ser ut att vara en bredbrämad bastardsvärmare.
Den kan vara ganska lik den mindre ibland men fläcken som sitter över den lilla fläcken brukar inte vara rund på den mindre, på denna ser fläcken rund ut. Spröten på den bredbrämade är också grövre. Man kan se det på storleken på svärmaren också men det är ju inte så lätt bara på en bild, dom skiljer sig ganska mycket i storlek.

Mvh Krister
 
Nån som kan säga vilken bastardsvärmare detta är och varför?

Det jag kommer fram till är att det är en Bredbrämad bastardsvärmare (Zygaena lonicerae). Anledningen är att det ser ut att vara fem fläckar, den vänstra mittenfläcken är rund och betydligt större än den innanför, samt att vingarna ser ut att vara svarta och ej genomskinliga.

Detta enligt den utmärkta boken Fjärilar av Bo Söderström

Gunnar

Där var jag för långsam på tangenterna
 
Tack! Hur är det med storlekarna för de tänkbara arterna? Det finns en som heter Allmän bstardsvärmare också, va? Är detta också bredbrämad? (bilderna är inte alls tagna vid samma tillfälle)
 

Bilagor

  • bastard2.jpg
    bastard2.jpg
    63 KB · Visningar: 595
Tack! Hur är det med storlekarna för de tänkbara arterna? Det finns en som heter Allmän bstardsvärmare också, va? Är detta också bredbrämad? (bilderna är inte alls tagna vid samma tillfälle)

Det ser också ut som bredbrämad på bilden.
Den du kallar allmän bastardsvärmare heter idag sexfläckig bastardsvärmare, och det hörs ju på namnet att den har sex fläckar, den enda som har det. I storleksjämförelse är sexfläckig och bredbrämad ganska lika med ett vingspann på ca
30-40 mm medan den mindre ligger på ca 22-30 mm.

/Krister
 
Tack! Hur är det med storlekarna för de tänkbara arterna? Det finns en som heter Allmän bstardsvärmare också, va? Är detta också bredbrämad? (bilderna är inte alls tagna vid samma tillfälle)

Allmän bastardsvärmare är ett gammalt namn, den heter numera Sexfläckig bastardsvärmare (Zygaena filipendulae).

Storleksmässigt är den mindre ca 2-3 cm och bredbrämad ca 3-4 cm.

De på bilden tycker jag ser ut som bredbrämad bastardsvärmare.

Gunnar
 
Trollslända med fel vingar (och 4 ben)

Även om jag inte vet vad saker heter trodde jag att jag sett det mesta, men sprang idag på en trollslända med vingar av en typ jag aldrig sett på en trollslända förut. Ser ut som en blandning av fjärils- och flugvingar, men kroppen är ju en trollslända, eller? Någon som vet vad det är eller är det en art från yttre rymden som kommit för att förslava mänskligheten ? :)

Tur min DA*200 har bra närgräns, då den inte var villig att posera snällt.

Edit: Min kommentar om rymden var ju bara på skämt, men nu ser jag att den bara verkar ha 4 ben???? Vad är det då? Kan det vara så att de inte vuxit ut ännu (har jag aldrig hört talas om). Kan ju ha hamnat i någon fågels mage förstås...

Större bild finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1783179&target=_blank
 

Bilagor

  • 20090802-_PX34018-1-2.jpg
    20090802-_PX34018-1-2.jpg
    92.2 KB · Visningar: 1,208
Senast ändrad:
Även om jag inte vet vad saker heter trodde jag att jag sett det mesta, men sprang idag på en trollslända med vingar av en typ jag aldrig sett på en trollslända förut. Ser ut som en blandning av fjärils- och flugvingar, men kroppen är ju en trollslända, eller? Någon som vet vad det är eller är det en art från yttre rymden som kommit för att förslava mänskligheten ? :)

Nej det är inget som kommer från yttre rymden, det är en blå jungfruslända (Calopteryx virgo) och den har sex ben och är då en insekt.

Gunnar
 
Nej det är inget som kommer från yttre rymden, det är en blå jungfruslända (Calopteryx virgo) och den har sex ben och är då en insekt.

Gunnar

Tack för det. Ju man ser ju benstumparna som sticker ut för de saknade benen. Jungfruslända låter bekant, så den borde vara relativt vanlig, men jag kan som sagt var inte påminna mig att jag sett den förut. Å andra sidan finns det väl knappast någon som sett alla insektsarter i Sverige :)
 
Kör en till när jag ändå är igång :)

Vilken blomfluga är detta?

Jag gjorde ett försök med National Nyckelns sensate band som behandlar blomflugor (169 arter och första bandet av två, finns ca 400 i Norden och rätt många tusen i världen...). Tyvärr lyckades jag inte att artbestämma blomflugan på bilden. Det finns så många som liknar varandra att man behöver se fler detaljer som ansikte och sidan för att kunna säga med säkerhet.
Har du mer information om fångstplats och storlek skulle det säkert hjälpa en del och gärna nån mer bild i andra vinklar.
 
Hur är det med storlekarna för de tänkbara arterna?


Den här (något oskarpa) bilden visa storleksskillnaden för bredbrämad och mindre bastardsvärmare. Ser man båda på samma gång är det enkelt att avgöra vilken som är vilken =)

/magnus
 

Bilagor

  • båda.jpg
    båda.jpg
    13.5 KB · Visningar: 1,205
Den här (något oskarpa) bilden visa storleksskillnaden för bredbrämad och mindre bastardsvärmare. Ser man båda på samma gång är det enkelt att avgöra vilken som är vilken =)

/magnus

När man ser båda är det ju ingen konst :)

Däremot ser jag ingen större skillnad på den lilla fläckens rundhet som Krister och Gunnar pratade om.
 
Vilken spindel?

Letar och letar men hittar inte namnet på denna spindel, på en buske i trädgården.
 

Bilagor

  • Spindel.jpg
    Spindel.jpg
    7.7 KB · Visningar: 1,198
Ängstrollslända?

Gissar på någon sorts ängstrollslända men vet inte vilken. Någon som kan se på denna bild vad det kan vara?
 

Bilagor

  • IMGP1894x.jpg
    IMGP1894x.jpg
    58.2 KB · Visningar: 1,088
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.