Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Hej, jag är dålig på det här med småkryp och undrar vad det är jag fotograferat. Jag tror mig ha listat ut att det är en Knäppare av något slag, men vilken?

/Jocke...
 

Bilagor

  • knäppare.jpg
    knäppare.jpg
    28.5 KB · Visningar: 747
Nej, fläckig

Japp! Fyrbandad blombock (Leptura quadrifaciata) dök upp på första sökningen.

Tack för hjälpen!

Johan

Inte fyrbandad men däremot fläckig blombock. Skiljs bl.a. på att antennen hos fyrbandad är helsvart och att det främre "bandet" på den fläckiga består av 3 väl avgränsade fläckar.
 
Japp! Fyrbandad blombock (Leptura quadrifaciata) dök upp på första sökningen.

Tack för hjälpen!

Johan

TYVÄRR!!!
Fyrbandad blombock är mycket lik din bagge men du har fotat "Fläckig blombock" Rutpela maculata. Den tydligaste skillnaden är att denna har ben delvis gula men Fyrbandad blombock har svarta ben. Sedan finns det skillnad på de främre svarta fläckar på täckvingar.
Hälsningar
Stanislav Snäll
 
Hej, jag är dålig på det här med småkryp och undrar vad det är jag fotograferat. Jag tror mig ha listat ut att det är en Knäppare av något slag, men vilken?

/Jocke...

Hej Joachim
ja, det stämmer du har fotat en knäppare. Latinsk namn är Selatosomus aeneus. Jag vet inte om den har något svenskt namn också, men om du googlar på några svenska sidor så kanske får du fram något.
hälsningar
//Stanislav Snäll
 
Hej Joachim
ja, det stämmer du har fotat en knäppare. Latinsk namn är Selatosomus aeneus. Jag vet inte om den har något svenskt namn också, men om du googlar på några svenska sidor så kanske får du fram något.
hälsningar
//Stanislav Snäll

Tack för svaret, här kommer en till som jag fotade i går vid min båtbrygga. Kan du hjälpa mig med namnet på den här också.

MVH Jocke.
 

Bilagor

  • DSC00363.jpg
    DSC00363.jpg
    27.4 KB · Visningar: 742
Tack för svaret, här kommer en till som jag fotade i går vid min båtbrygga. Kan du hjälpa mig med namnet på den här också.

MVH Jocke.

Det är en hane av "Purpurlöparen" Carabus violaceus. Den tillhör familjen jordlöpare (Carabidae) och har flera ungeför lika stora släktingar. Hanar känner man igen på de breda framtassarna.
//Stanislav
 
Är kass på fjärilar och andra småfåglar... :)

Kan någon tala om vad detta är?
 

Bilagor

  • grön.jpg
    grön.jpg
    73 KB · Visningar: 656
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.