Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Speciellt frågeförsök.

Jag kollade en video på youtube om Sony´s nya kamera.
"DPreview TV - Sony a7R V Initial review."

Den kameran lär vara först med "insektsfokus med AI".
Mellan 8:15 och 8:40 in i videon, demonstrerar en imponerad testare hur han fotograferar ett bi (bee).
Jag har fotat en liknande varelse, och har då trott att det varit någon sorts blomfluga.
Honungsbi är det i alla fall inte. Men, det finns ju fler sorters bin ....
Och, kanske kallar anglosaxer alla nektarsugande småkryp för "bee"; humlor kallas väl för "humble-bee" om jag minns rätt.
Kan någon hjälpa mig att reda ut vad är det för insekt som visas på denna film?

I varje fall inte ett bi. En tvåvinge, dvs en fluga, av något slag.

(För övrigt heter humla bumble-bee på engelska)
 
I varje fall inte ett bi. En tvåvinge, dvs en fluga, av något slag.

(För övrigt heter humla bumble-bee på engelska)

Tusen Tack Anders!!!!!

Min utrikiska är inte så bra, tack för din kunskap om det också.
"Bumble-bee", det ska jag aldrig glömma.

Jaha, då kan vi konstatera.
Det var som jag trodde, en fluga av något slag.
Således är både du och jag kunnigare än testaren på DPreview !!!!!
Inte illa :)
Än en gång Anders, Tusen Tack!
 
Med hjälp av Google Lens tror jag att det är en blomfluga, mer specifikt en slamfluga av något slag.
Tack Per.

Du är en sann mästare på att hitta information via internet.
Därmed får du läggas till vår lilla samling av personer på Fotosidan, som kan anse oss mer kompetenta än DPreviews testare :) .

Jag ska försöka leta upp något av mina foton på flugans svenska kusin, och lägga upp det här.
 
Tack Per.

Du är en sann mästare på att hitta information via internet.
Därmed får du läggas till vår lilla samling av personer på Fotosidan, som kan anse oss mer kompetenta än DPreviews testare :) .

Jag ska försöka leta upp något av mina foton på flugans svenska kusin, och lägga upp det här.

I all hast hittade jag ett foto, tyvärr kanske lite väl mörkt för artbestämning.
Svensk kusin är det nog inte, snarare kanske syssling, i så fall.
Ser ut som en fluga, tycker jag, och intresset för blommor är otvetydigt.
Tror dock att de här lilla söta vännerna nog hellre blir kallade för blomflugor, än för slamflugor :)
Någon som kan artbestämma den "svenska sysslingen", och fastställa ifall de alls är släkt?



Blomfluga.jpeg
 
Senast ändrad:
I all hast hittade jag ett foto, tyvärr kanske lite väl mörkt för artbestämning.
Svensk kusin är det nog inte, snarare kanske syssling, i så fall.
Ser ut som en fluga, tycker jag, och intresset för blommor är otvetydigt.
Tror dock att de här lilla söta vännerna nog hellre blir kallade för blomflugor, än för slamflugor :)
Någon som kan artbestämma den "svenska sysslingen", och fastställa ifall de alls är släkt?



Visa bilaga 167373

Blomflugor är en familj med ca 400 arter påträffade i Sverige. Av dessa 400 tillhör ca 50 arter några släkten som brukar kallas slamflugor.

Den blomfluga du har fotat är sannolikt en flyttblomfluga (Episyrphus balteatus)
 
För många insekter är det av värde att efterlikna skräckinjagande insektsarter, främst då de stekelarter, vilka har en gadd att försvara sig med. Fåglar i allmänhet lär sig av misstagen och undviker gärna de stickande insekterna och de som liknar dem. Det finns dock fågelarter vilka lärt sig hur man bäst fångar getingar och äter dem. Biätarna hör dit.
 
Man tackar för artbestämningen Blomfluga, jag brukade säga till frugan " titta där är det en minigeting igen som surrar omkring"
 
För många insekter är det av värde att efterlikna skräckinjagande insektsarter, främst då de stekelarter, vilka har en gadd att försvara sig med. Fåglar i allmänhet lär sig av misstagen och undviker gärna de stickande insekterna och de som liknar dem. Det finns dock fågelarter vilka lärt sig hur man bäst fångar getingar och äter dem. Biätarna hör dit.

Gul-svart-randigt verkar vara en populär och framgångsrik färgkombination.
Som tillhörande familjen "Göteborgare" tycker man att det är kul, för ofta handlar det ju om skojeri.

Harmlösa blomflugor lurar tydligen även människor.
Utomlands, fotografen på DPreview, och här hemma Bengt och en massa personer som jag känner,
FotoSidans experter går dock inte att lura! (Tack för det.)

Tänk att just den färgkombinationen, gul-svart-randigt, blivit så framgångsrik.
Idag blev en flock "getingar" från Götebrog svenska mästare i fotboll .....

Jag instämmer, det bore kul att få se ett foto på den som kallas för "minigeting".
 
Eh? Vilken minigeting? En bild kan underlätta...

Ursäkta dribblar till det en aning, Lennarts bild på inlägg 1,685 var mening från mig att likna dom blomflugor jag själv brukar se hemmavid, nästa inlägg 1,686 kom ett möjligt svar med flyttblomfluga, tappade bort det inlägget för stunden, har ingen bild att visa, färgmarkeringar för att skrämma och likna den större tuffa getingen har en effekt även på mig när man ser dessa miniflugor surra om kring bland blommorna. Insekter överlag har tydligen minskat något enormt, tror jag bara haft en kross på bilrutan i år, vimlet av svalor som jagar i luften har minskat hemmavid också.
 
Insekter överlag har tydligen minskat något enormt, tror jag bara haft en kross på bilrutan i år, vimlet av svalor som jagar i luften har minskat hemmavid också.
Ja, vi närmar oss kanske en ekologisk katastrof. Livsformerna i toppen av näringskedjorna är känsligast för störningar.
 
ANNONS