Advertisement

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Jag bor ganska centralt så vi ser mest bara fiskmåsar och talgoxar men idag fick vi besök av en rovfågel. Jag är varken ornitolog eller fågel fotograf och har riktigt dålig koll på fåglar men många kan säkert säga vad det är. Har fått förslag på ormvråk, själv tror jag på bivråk.
_DSC4636 (1).jpg_DSC4647 (1).jpg
 
Någon som vet vilken trollslända detta är? (Har försökt leta på trollsländeföreningen men går bet.) Dök upp hemma i Spånga idag, villaområde.)
_DSC4633.jpg_DSC4657.jpg
 
Helt svarta ben utan revärer utesluter tegelröd ängstrollslända och större ängstrollslända men lämnar öppet för blodröd ängstrollslända. Jag vill därför mena att detta är en blodröd ängstrollslända, Sympetrum sanguineum.
Inlägget är redigerat för att inte ge ett missvisande besked.
 
Senast ändrad:
Kom på att jag är med i en "trollslände-grupp" så jag la ut bilderna där också, där var förslaget en ung hane av blodröd ängstrollslända. Jag hade ingen aning om att de unga trollsländorna var så olika de äldre, trodde det skulle vara betydligt lättare att identifiera. Konstaterar att jag ska försöka ta kompletterande bilder för identifikation i framtiden, och inte bara fokusera på att försöka ta "snygga" bilder.
 
Kom på att jag är med i en "trollslände-grupp" så jag la ut bilderna där också, där var förslaget en ung hane av blodröd ängstrollslända. Jag hade ingen aning om att de unga trollsländorna var så olika de äldre, trodde det skulle vara betydligt lättare att identifiera. Konstaterar att jag ska försöka ta kompletterande bilder för identifikation i framtiden, och inte bara fokusera på att försöka ta "snygga" bilder.
I den gruppen är de mer kunniga än jag och har även hjälpt mig några gånger. Säger de ung hane, så är det nog en sådan! Jag viker mig beträffande könet.
 
Speciellt frågeförsök.

Jag kollade en video på youtube om Sony´s nya kamera.
"DPreview TV - Sony a7R V Initial review."

Den kameran lär vara först med "insektsfokus med AI".
Mellan 8:15 och 8:40 in i videon, demonstrerar en imponerad testare hur han fotograferar ett bi (bee).
Jag har fotat en liknande varelse, och har då trott att det varit någon sorts blomfluga.
Honungsbi är det i alla fall inte. Men, det finns ju fler sorters bin ....
Och, kanske kallar anglosaxer alla nektarsugande småkryp för "bee"; humlor kallas väl för "humble-bee" om jag minns rätt.
Kan någon hjälpa mig att reda ut vad är det för insekt som visas på denna film?
 
ANNONS