Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

De gula fläckarna på kinden är ju ett bra sätt att identifiera en snok. Ögonen ser också helt olika ut. Kan du länka till en större bild vore det lättare men jag tror det är en huggis, kan inte se något ljust på huvudet. Det är inte alltid så lätt att se mönstret på ryggen på en helt svart huggorm. Läste nu att vissa huggormar saknar sicksackmönstret och vissa snokar saknar de ljusa fläckarna på huvudet vilket gör det ännu svårare. Så återstår ögonen som skiljer sig åt markant. Huggormen har röda ögon med vertikala avlånga pupiller och snoken har runda pupiller. /Frode

Hej!

Är det någon som kan säga vad det här är för någon fjäril? Det är samma individ på båda korten.

Mvh,
Andreas

Bilagor

• fjäril.jpg
    fjäril.jpg
    206.4 KB · Visningar: 98
  • fjäril-2.jpg
    fjäril-2.jpg
    344.4 KB · Visningar: 93
Artbestämning mätarlarv?

En bekant hittade denna och undrar över artbestämningen:

"Är det möjligt att bestämma denna mätarlarv från bilden? Höga åsen på Gotska Sandön 1 september 2013. Tallskog med inslag av asp och ek på gammal sanddyn. Larven var ca 3 cm lång och satt på en tunn avspärrningstråd, vilket gjorde den lätt att hitta."

Bilagor

• 1209105_10201913459389062_187595129_n.jpg
    1209105_10201913459389062_187595129_n.jpg
    24.2 KB · Visningar: 578
Detta borde vara lockespindeln Dicranopalpus ramosus med sina extremt långa palper. Har du tagit bilden i Sverige? Arten är på spridning i västeuropa och hittades ny för landet hösten 2012 i Helsingborg.
/Magnus

Jag tyckte väl att det inte såg ut som en vanlig "långben"! Denna är fotad i mitt kök, i taket (malmö). Jag har googlat Dicranopalpus ramosus och jag skulle vilja påstå att jag är 99,9% säker på att det är en sådan (värt att nämna dock är att jag har INGEN erfarenhet eller kunskap i ämnet alls egentligen). Jag blev uppmärksam på de långa palperna och tyckte den såg fräck ut, så då åkte kameran fram.

Tack för infon!

Denna lilla bagge spring helt plötsligt runt på mitt ben. Någon slags vivel lär det väl vara? Är det någon som kan lista något vad det kan vad för art trots mina usla bilder? Den vägrade vara still i en sekund och var rejält snabb till råga på allt.
_IGP9756.jpg

_IGP9763.jpg

_IGP9761.jpg

_IGP9758.jpg

Kan det här vara en storfläckig pärlemorfjäril? Bilden är tagen idag vid kusten i Halland.

Mvh,
Andreas

Bilagor

• fjäril.jpg
    fjäril.jpg
    119.3 KB · Visningar: 793
Kan det här vara en storfläckig pärlemorfjäril?

Ja Kul att du har hittat en så sent på året.

Trevlig macrohöst/Pierre

Halloj i stugorna!

Jag fick några orkideèer i början av november i present och efter en månad eller så så blev den ena lite mjölig och vid närmare inspektion så visade det sig att det var några slags djur som paraciterade på blomstackaren.
Nu har orkiè efter orkidè fått denna "skit" och idag bemödade jag mig att fota en innan den åkte ut.
Det ser nästan ut som den är död eller har övergått till en annan form och det är typ en död puppa kvar. Svårfotad rackare som är "mjölig" och kontrastlös.
http://forumbilder.se/DBSLU/dsc-1909-1

Edit: kroppen är uppskattningsvis 2-3mm lång

Bilagor

• DSC_1909-800.jpg
    DSC_1909-800.jpg
    560.9 KB · Visningar: 421
Ett tips angående de lite knepigare insekterna är Facebookgruppen "Intressanta fynd av insekter i Sverige". Svaren brukar komma efter någon minut....

Halloj i stugorna!

Jag fick några orkideèer i början av november i present och efter en månad eller så så blev den ena lite mjölig och vid närmare inspektion så visade det sig att det var några slags djur som paraciterade på blomstackaren.
Nu har orkiè efter orkidè fått denna "skit" och idag bemödade jag mig att fota en innan den åkte ut.
Det ser nästan ut som den är död eller har övergått till en annan form och det är typ en död puppa kvar. Svårfotad rackare som är "mjölig" och kontrastlös.
http://forumbilder.se/DBSLU/dsc-1909-1

Edit: kroppen är uppskattningsvis 2-3mm lång

Ulllöss tror jag..
http://www.blomsterframjandet.se/website1/1.0.1.0/162/1/

Tack Dan!, det verkar stämma! Jag slänger dom såfort jag ser något angrepp men det verkar smitta bra då det är många kastade blommor nu.. :(

Jag har skickat en förfrågan till insektsgruppen på FB nu men FS verkar minst lika bra ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar