Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Halloj i stugorna!

Jag fick några orkideèer i början av november i present och efter en månad eller så så blev den ena lite mjölig och vid närmare inspektion så visade det sig att det var några slags djur som paraciterade på blomstackaren.
Nu har orkiè efter orkidè fått denna "skit" och idag bemödade jag mig att fota en innan den åkte ut.
Det ser nästan ut som den är död eller har övergått till en annan form och det är typ en död puppa kvar. Svårfotad rackare som är "mjölig" och kontrastlös.
http://forumbilder.se/DBSLU/dsc-1909-1

Edit: kroppen är uppskattningsvis 2-3mm lång

Visst är det ullöss. Det finns flera typer tror jag. En av dem kryper också ner i jorden och sätter sig på växtrötterna, rot-ullöss. Ta bort krukan och titta om det finns små vita "bomullstussar" på rötterna. De kan ibland ha vingar också, precis som myror.

Alla ullöss sprider sig lätt och är mycket besvärliga att bli av med. Det fanns några små, tjocka pinnar med insektsbekämpningsmedel (ej gödsel) som man tryckte ner i krukjorden. De funkade, men jag tror de blev förbjudna för något åt sedan. De hette Provado. Får du inte tag i något liknande så har jag bara ett råd: Kasta blomma och jord och helst krukan också. Du har inte en chans att bli av med lössen annars. Vanliga bekämpningsmedel tränger inte igenom ull-lagret och kommer inte heller ned i jorden.

Vad är detta för ett kryp? Storlek ca 3-4mm om minnet inte sviker mig. Lever under barken på ett dött träd, tänkte tyvärr inte på vilket träd det var.
_DSC3851.jpg

Senast ändrad:
Tack, Hoppstjärt ser inte helt fel ut, men skulle vara kul om det gick att få ett ännu mer specifikt svar, enligt wikipedia finns det 415 olika i Sverige.

Jag tillhör den grupp som inte har Facebook, jag planerar inte att skaffa det heller. Men jag kan ju kolla med någon kompis om hon/han kan fråga, återkommer med svaret.

Senast ändrad:
vilken spinder är detta?

Bilden är tagen i Pantanal, Brasilien i en Cerrado-skog.

Bilagor

• _FF_5295.jpg
    _FF_5295.jpg
    126.9 KB · Visningar: 118
Sandbi?

Förmodar att detta är ett sandbi, men är det någon som möjligen kan säga vilken art?

Bilagor

• _MG_2857.jpg
    _MG_2857.jpg
    325.2 KB · Visningar: 133
Vad är detta för insekt

Såg denna idag. Trodde först det var en humla, för det stämde ganska bra med storlek och kroppsform, men sen tittade jag närmre, och såg att den hade någon form av snabel...

Någon som vet?

Bilagor

• DSC_5701_LR.jpg
    DSC_5701_LR.jpg
    19.7 KB · Visningar: 706
Såg denna idag. Trodde först det var en humla, för det stämde ganska bra med storlek och kroppsform, men sen tittade jag närmre, och såg att den hade någon form av snabel...

Någon som vet?

Stor Svävfluga ser ut på det här sättet. Skulle tro att det är en sån, men jag vet inte om det finns andra liknande svävflugor som den kan förväxlas med?

Mvh, Toni

En lurvig fjäril

Den här gynnaren sprang vi på i Norra Bohuslän i slutet av april. Vet inte tillräckligt om fjärilar för att artbestämma den. Någon som kan upplysa mig?
Hans

Bilagor

• _HL28959.jpg
    _HL28959.jpg
    62.5 KB · Visningar: 130
Är detta en grönfläckig vitfjäril? Fotad vid Brösarps backar 2014-05-10.

Bilagor

• _D801607.jpg
    _D801607.jpg
    53.2 KB · Visningar: 81
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar