Stuffert
Aktiv medlem
Hedblåvinge, eller?
Ja eller ljungblåvinge. Väldigt snarlika. För att vara säker får man titta efter en liten tagg på frambenen om den finns eller inte.
/Staffan
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hedblåvinge, eller?
Jag får denna till en Större sjötrollslända. Någon som kan bekräfta eller rätta mig?
Här lägger jag in ett par fjärilar som jag inte vet namnet på. Efter lite googlande så kom jag fram till att den första (orange, prickiga) är en pärlemorfjäril och den andra (två st bilder) en guldvinge - men sen finns det ju flera arter av dessa. Och så kom jag inte längre. Någon annan som vet exakt vad de heter?
Sofia
Hej.
Den första skulle jag säga är en ängspärlemorfjäril, lite svårt utan undersidan på vingarna men mest troligt skulle jag säga.
De två sista är vitfläckig guldvinge. Väldigt lysande "guldiga" när de flyger. Fina så!
/Staffan
Hej och tack! Lägger in ett par till bilder på pärlemoren, hoppas det underlättar.
En guldglänsande och vacker slända, men vad är detta för art?
En guldglänsande och vacker slända, men vad är detta för art?
Jag tror snarare att det är en Blodröd ängstrollslända, hona eller ung hane.
Benen på den här verkar vara helsvarta. Tegelröd har en ljus linje på utsidan av benen.
Dom olika ängstrollsländorna kan vara svåra att skilja på, särskilt honor och unga hanar.
Nja, vet i tusan... Blodröd har ju mer klubblik bakkropp. Denna ser ut som den är ganska rak, dvs tegelröd. Men som sagt, jag är novis
Försökte fota denna humla och när jag gick igenom bilderna såg jag att det satt någon sorts parasit på den. Någon som vet vad det kan vara?
Ett kvalster av något slag. Mer än så vet jag inte.
Oki tack för ditt svar.
Här kommer ett par till som jag gärna skulle vilja veta vad det kan vara.
Spindeln är fotad i Norrland och fjärilen i Dalarna.
På a vet jag inte, på b säger jag vinbärsfux.
Spindlar är för svåra för mig men fjärilen är en vinbärsfuks.
/Staffan