Annons

Frågelådan - vilken växt är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Majsmörblomma?
Också detta vid ett skogsbryne.
 

Bilagor

  • majsmörblomma fårberget 070505b.jpg
    majsmörblomma fårberget 070505b.jpg
    63 KB · Visningar: 770
Bussmicke skrev:
Aha, då är väl detta också Gökärt..

H%e4ckvicker_070428.jpg


H%e4ckvicker_070428b.jpg

Tveklöst!
 
Re: Vårlök

Tonyeagle skrev:
Har ni inga floror hemma? Vårlök av någon sort (finns några olika arter)
Hej, Tony!

Menade du min bild på sid 2 i tråden?
Förlåt om frågan verkar dum, men jag är pinsamt dålig på blommor, örter, träd etc. Men jag ska inte lägga ut en bild på en blåsippa och fråga vad det är, det lovar jag.
Vete sjutton om jag har någon flora heller. Det borde jag i alla fall skaffa om jag inte har någon.

Någon som känner till någon bra florasajt på nätet förresten, som man kan använda ungefär som en bokflora?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Även om mN Hr flora hemma tycker jag det är svårt att avgöra emellanåt och inbland frågar man för att få bekräftat om man har rätt eller inte.
 
Re: Re: Vårlök

Lasse C skrev:
Hej, Tony!

Vete sjutton om jag har någon flora heller. Det borde jag i alla fall skaffa om jag inte har någon.

Lasse C

Kan rekommendera Krok/Almquists "Sveriges flora"...tror jag den heter, samt Bo Mossbergs "Den nya Nordiska floran". De två kompletterar varandra bra och täcker i stort sett alla vildväxande arter i Norden.

Krok/Almquists kräver lite övning eftersom det är en sk nyckel som bygger på textbeskrivningar. När man kan den funkar den fint. Sen kan man kolla i Mossberg om man har kommit rätt. Där finns teckningar på varje planta i kvalite Världsklass

På nätet finns "Den virtuella floran" http://linnaeus.nrm.se/flora/ som också täcker det mesta.
 
Senast ändrad:
Tack Magnus och Pierre för länken till nätfloran! Verkar vara precis vad jag söker.

Mvh.
Lasse C
 
Ingen växt, men jag stoppar den i frågelådan ändå - lyckas inte klura ut om detta är en Skogs- eller Hedpärlemorfjäril, någon som kan hjälpa mig?

Per
 

Bilagor

  • dsc_0815.jpg
    dsc_0815.jpg
    94.5 KB · Visningar: 464
Per skrev:
Ingen växt, men jag stoppar den i frågelådan ändå - lyckas inte klura ut om detta är en Skogs- eller Hedpärlemorfjäril, någon som kan hjälpa mig?

Per

Tippar Hedpärlemorfjäril. Inte 100 men nästan (99,5 % :)). Har bara fått en bild på denna fjäril. Då på ovansidan. Nu blev jag avundsjuk. Har bara sett denna en gång och då visste jag inte ens om det förrän ett halvår senare när jag gick i genom mina bilder.
Var såg du denna?
Titta på bandet med silverfläckar mitt på undervingen. Den mittersta (4e från valfritt håll) ska vara pytteliten på skogspärlemorfjärilen. På denna är den i det närmaste lika stor som de övriga.
 
PierreS skrev:
Tippar Hedpärlemorfjäril. Inte 100 men nästan (99,5 % :)). Har bara fått en bild på denna fjäril. Då på ovansidan. Nu blev jag avundsjuk. Har bara sett denna en gång och då visste jag inte ens om det förrän ett halvår senare när jag gick i genom mina bilder.
Var såg du denna?
Titta på bandet med silverfläckar mitt på undervingen. Den mittersta (4e från valfritt håll) ska vara pytteliten på skogspärlemorfjärilen. På denna är den i det närmaste lika stor som de övriga.

OK, tack för det! Fotad idag, kustnära betesmark i närheten av Nyköping, så miljön är rätt för Hedpärlemorfjäril i alla fall. Ovansida blev det oxå:
 

Bilagor

  • dsc_0823.jpg
    dsc_0823.jpg
    96.4 KB · Visningar: 499
Vad är detta?

Vilket träd (?) tillhör dessa späda blad? (Det var ett tag sedan jag tog bilden så jag vet inte säkert om det var ett träd)
 

Bilagor

  • 3069_knoppl.jpg
    3069_knoppl.jpg
    52.5 KB · Visningar: 388
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.