Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frågelådan - vilken växt är detta?
- Trådstartare Bussmicke
- Start datum
Stuffert
Aktiv medlem
Har någon en ide om vilken växt detta är, hittade den när jag rensat bort ett hallonsnår. Västerbottens kustland.
Ormbär, Paris quadrifolia.
/Staffan
lasse2005
Aktiv medlem
Ormbär, Paris quadrifolia.
/Staffan
Tack för snabbt svar. //Lasse
Stuffert
Aktiv medlem
Denna klätterväxt håller på att "ta över" ett äppelträd hemma. Jag har ingen aning om vad det är, någon som vet? Det är ingenting vi planterat och vi har den heller inte någon annan stans på tomten.
Besksöta Solanum dolcamara skulle jag tro att det är.
/Staffan
Astacus
Aktiv medlem
Konstig utväxt på en ek
Utmärkt forum detta, jag fick blixtsnabbt svar på min förra fråga och har nu en till.
Vi har en ek på tomten (Vindö, Sthlm skärgård) som har märkliga utväxter. Knölar i storlek upp till 5-6 cm i diameter. Dessa är mycket attraktiv föda för talgoxar och blåmesar. Samt även för en familj mindre hackspett som tillbringade timmar i eken igår.
Frågan är alltså vad utväxten är? Någon slags svamp och i så fall, vet någon vad den heter?
Utmärkt forum detta, jag fick blixtsnabbt svar på min förra fråga och har nu en till.
Vi har en ek på tomten (Vindö, Sthlm skärgård) som har märkliga utväxter. Knölar i storlek upp till 5-6 cm i diameter. Dessa är mycket attraktiv föda för talgoxar och blåmesar. Samt även för en familj mindre hackspett som tillbringade timmar i eken igår.
Frågan är alltså vad utväxten är? Någon slags svamp och i så fall, vet någon vad den heter?
Bilagor
L-G
Aktiv medlem
Någon som vet vad detta är? Gissar en Frittilaria, men är alls inte säker..
Honungslök, Nectaroscordum siculum
MW71
Aktiv medlem
Tack, snälla!Honungslök, Nectaroscordum siculum
Emil-G
Aktiv medlem
Såg mängder av dessa liljeliknande (?) blomställningar vid ett besök på Yttre Tistlarna i Göteborgs södra skärgård igår kväll. Mina botaniska kunskaper sträcker sig till att skilja på vitsippa och maskros så om det är någon som har ett förslag på vad detta kan vara vore jag väldigt tacksam.
Bilagor
L-G
Aktiv medlem
En lilja är det, men vilken vet jag inte.
En intressant sak är de små svarta "kulorna" som sitter vid varje blad intill stammen. Det är bulbiller, en sorts minilök. Plockar man av dem när de blivit lite större och lägger i (halvt begravda) jord kommer de att börja växa och efter några år har man ett blommande exemplar. I naturen trillar de av och börjar gro. Där har du förklaringen till massförekomsten av "din" lilja.
Alla liljor har inte bulbiller, så de är till nytta vid artbestämningen.
Säkert är detta en trädgårdsrymling eller en överlevare från en gammal trädgård på någon ödetomt. Sådana växter är värdefulla om man vill ha lättskötta växter i sin trädgård. Överlever de tiotals år övergivna, trivs de utmärkt i en trädgård där de åtminstone får en aning tillsyn.
En intressant sak är de små svarta "kulorna" som sitter vid varje blad intill stammen. Det är bulbiller, en sorts minilök. Plockar man av dem när de blivit lite större och lägger i (halvt begravda) jord kommer de att börja växa och efter några år har man ett blommande exemplar. I naturen trillar de av och börjar gro. Där har du förklaringen till massförekomsten av "din" lilja.
Säkert är detta en trädgårdsrymling eller en överlevare från en gammal trädgård på någon ödetomt. Sådana växter är värdefulla om man vill ha lättskötta växter i sin trädgård. Överlever de tiotals år övergivna, trivs de utmärkt i en trädgård där de åtminstone får en aning tillsyn.
Joakim.e
Aktiv medlem
En lilja är det, men vilken vet jag inte.
Tigerlilja (Lilium lancifolium). När jag var liten brukade vi kalla den skollilja eftersom den blommade som bäst när skolan startade och sommaren var slut
Emil-G
Aktiv medlem
Tigerlilja (Lilium lancifolium). När jag var liten brukade vi kalla den skollilja eftersom den blommade som bäst när skolan startade och sommaren var slut
Där ser man, en vanlig trädgårdsväxt alltså. Tistlarna har ju varit bebodda av fyrpersonal sedan början av 1900-talet så det är väl inte otippat att de kommer från en trädgård.
Tack för hjälpen!
Orre
Avslutat medlemskap
Vilket träd ?
Hej.
Vad kan detta vara för träd ?
Står 4 st i centrala Kiruna, ca 10 m höga.
Bladet är ca 10x15 cm stort, bladstjälken ej medräknad.
Tack på förhand.
//Benny
Hej.
Vad kan detta vara för träd ?
Står 4 st i centrala Kiruna, ca 10 m höga.
Bladet är ca 10x15 cm stort, bladstjälken ej medräknad.
Tack på förhand.
//Benny
Bilagor
Orre
Avslutat medlemskap
Tror att det är en Sälg, ser så ut på stammen.
Oj, hmmm, ja dom outvecklade bladen på stammen ser sälglika ut.
Men blir sälg till riktiga träd med blad 10x15 cm och stam på ca 20 cm diameter ?
//Benny