Stadan
Aktiv medlem
Hej, jag hittade en växt på en myr nyligen som hade små fina grön-vita bollar som hängde
Tranbär, Vaccinium oxycoccus
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej, jag hittade en växt på en myr nyligen som hade små fina grön-vita bollar som hängde
Tranbär, Vaccinium oxycoccus
någon som vet vad detta är för en blomma?
Tänkte starta en tråd där man kan lägga upp bilder på växter vars artnamn man inte känner till.
Tanken är då att den som kan indentifiera arten skriver vad det är.
Jag öppnar med en gul blomma jag fick på bild vid Lilla Dalen som ligger mellan Alby och Tumba..
Föreslår någon art av påskrislav, släktet Stereocaulon
Är det någon som som vet vad blomman heter? Fotades förra veckan på fjället i Hemavan.
Höjd 25-30 cm och blommans diameter ca 25-30 mm.
Tack på förhand.
Någon som kan identifiera de här två växterna, båda tagna i en gammelskog på en bergssluttning, rätt fuktigt och lummigt i västerbottens inland.
Först en vit blomma som växte på marken bland ormbunkar.
Sen är det en utväxt från vad jag har för mig var en mossa ( jag tog bilderna för ett tag sedan för att jag tänkte höra efter här då jag inte hittade dem i min flora, men glömde sedan bort det, så nu minns jag inte om det var från mossan de växte ), den växte i alla fall på en sten och hängde utefter kanten.
Tacksam för hjälp
Mvh
Richard
Revlummer och knärot
Är det någon som som vet vad blomman heter? Fotades förra veckan på fjället i Hemavan.
Höjd 25-30 cm och blommans diameter ca 25-30 mm.
Tack på förhand.
Jag var i Söderhamn i augusti och tog en båttur till Enskärsoren (mycket trevligt en dag med solsken och bad) och fann denna växt
Vilken växt kan det här vara, fotad på järnvägsmuseums bangård 11 sep?
/Gunnar