ANNONS
Annons

Fråga om UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

ullis1977

Medlem
Jag ska införskaffa mig ett nytt objektiv och använder mig av UV-filter som skydd på mina objektiv. När jag nu skall införskaffa ett till mitt nya objektiv ser jag att man på Scandinavianphoto kan köpa ett som verkar vara av deras "eget" märke, för 1/3 av priset:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1560325

Är det någon som har koll på läget och kan klargöra för mig om det finns något skäl att inte köpa denna betydligt billigare variant? Det skall användas på ett Nikkor 105mm micro. Jag inser att de hundralapparna är rätt futtiga när objektivet kostar nästan 8000kr men jag ser inget skäl att slösa på hundralappar om jag inte måste....

Vore jättetacksam för respons!

Mitt råd är att inte snåla på filtret om du nu har köpt ett sånt fint objektiv.
Kvaliteten på filtret är viktigt för bildresultatet, och på ett macro objektiv där du verkligen är beroende av ljus och fokus kanske ännu viktigare.
Varför ett objektiv med extremt fina linser av hög kvalitetsglas och sätta ett filter av sämre kvalitet längst ut.

Nä köp ett kvalitetsfilter eller inget alls och var försiktigt om objektivet. Eller köp det billiga och använd som extra skydd men ta av det när du fotograferar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar