Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om neatimage!

Produkter
(logga in för att koppla)
janc skrev:
För egen del använder jag färdiga profiler (vilka senaste versionen av NI kan hämta automatiskt baserat på EXIF data).

Har nu uppdaterat & är lite lätt konfunderad...

Väljer den verkligen profil efter EXIF? Verkar inte så hos mig...

Som du vet så är min 200 Asa-profil inte lyckad, den bearbetar faktiskt hårdare än 800-profilen!

När jag öppnar en 800-Asabild så väljer den faktiskt 200-profilen! Detta skulle tyda på att det inte baseras på Exif utan på vilken profil av dom inlagda som reducerar bilden effektivast.

Har nu plockat bort 200:an, då väljer NI rätt profil vid rätt Asa & 100-profilen vid 200-Asabilder (den är väl närmast till hands i brushänseende)...

Detta bör innebära att man kan Batcha bilder av olika känslighet tillsammans!

Snyggt NI, precis vad jag saknat!!!

Klart snabbare också...

Testade just att batcha filer på 100, 400 & 800 Asa. Funkade utmärkt, den väljer profil efter behov!

Bearbetning av en 5MP-bild tog med NI 2.6 ca 90 sekunder på min dator, i 3.0 tar det ca 45 sek...

larsaz skrev:
Har nu uppdaterat & är lite lätt konfunderad...

Väljer den verkligen profil efter EXIF? Verkar inte så hos mig...

...

Det står faktiskt inte att den baseras på EXIF:

"...To automatically match profiles for the input image, Neat Image compares the device parameters of the image and profiles in the Matching device noise profile folder/directory. Different parameters usually have to be matched with different priority. Using these controls, you can select the priorities of such parameters as Input device, ISO rate, Compression, Exposure..."

men jag antog att denna info inte kan finnas annat än i EXIF ?

Den baseras inte på exif utan NI känner av vilken av dina sparade profiler som lämpar sig bäst för den specifika bilden. Antar att den gör en mätning & jämför detta med befintliga profiler.

Jag har plockat bort min dåliga 200-asaprofil & därefter gjort en testbatch på 10 bilder med varierande iso.

NI väljer klockrent rätt profil & till 200:asabilderna väljer den 100profilen som förmodligen ligger närmast det optimala.

Jag upptäckte detta genom att NI, innan jag plockade bort 200profilen, konsekvent valde min överprocessande 200profil till 800Asabilderna.

Om man ska använda denna finess så är det nog viktigt att man har bra profiler sparade, har dock inte testat så noggrant huruvida 200profilen kanske är bättre till 800Asa-bilder? Tror dock att plastkänslan tilltar...

Mycket intressant är det i alla fall, ska göra en test på en riktigt stor batch med blandade känsligheter & se om NI lyckas pricka rätt varje gång. Har en känsla av att den kan välja en felaktig profil om man tex har en underexponerad brusigare bild, det kanske i & för sig blir bättre i slutändan?

Larsa

Tänkbart. Jag tittade i en av profilerna och först finns en header med device, ISO, tid, exponeringskompensation och vitbalans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar