Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om neatimage!

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej när ni använder Neatimage, hur gör ni då med själva analysen av bilden? Det finns ju en instruktion hur man väljer områden och vilka knappar i programmet man ska använda. Men det finns ju också en knapp som heter "auto fine tune" som använder hela bilden och gör analys på. hur gör ni?

Vilket arbetssätt ger bäst resultat? Jag är inte helt säker på att jag förstått allt in i minsta detalj nämligen...

MVH

Fredrik

Jag föreslår att du gör egna profiler till din kamera & använder dem, att mäta manuellt från bild till bild tycker åtminstone jag inte fungerar bra...

Här har du en beskrivning över hur du går tillväga.

Larsa

Dove skrev:
Jag gör en analys för varje bild som jag filtrerar, sedan kör jag på auto. Jag orkar inte vara så otroligt noga med NI. Detta har funkat bra för mig. Jag lägger dock den filtrerade bilden över orginalet i PS och drar ner opaciteten till mellan 15-30%. På så sätt slipper man den plastiga känslan som lätt blir med NI och kornet kommer ändå fram.

Anledningen att jag "neatar" mina bilder är för att scannern jag har är kass och vill göra bilderna extra gryniga.

Testa med profiler. Jag lovar dig att det inte kan bli lättare än så... Är profilerna rätt gjorda så slipper man plastkänslan också, om inte bilden är våldsamt kornig/brusig förstås, då får Ni behandla så hårt...

Det enda att göra om man har profiler är att öppna bilden i NI, välja profil i en rullist, sedan trycka på apply & vänta. Klart!

Mvh/Larsa

Själv så höll jag på att bli vansinnig när jag skulle göra det manuellt, ska dock erkänna att sedan profilerna blev klara så har jag inte haft en tanke på att göra det manuellt...

Hur gör man tex med en bild som inte innehåller strukturlösa jämna ytor, var mäter man då?

Tanken vid manuell mätning är att man ska mäta på ytor utan struktur, där det bara finns brus alltså.

Detta är mycket enkelt på exempelvis himlar utan moln.

Det enda viktiga är ju dock att man blir nöjd!

Dove skrev:
Jag gör nog nästan allting på "fel" sätt enligt de flesta, men det funkar för mig iaf!

Inget är fel så länge det blir bra!

Själv så är jag väl lite tvärtom, vill ha full koll & blir osäker om jag ska chansa mig fram. Profilmetoden är därigenom perfekt för mig när jag dessutom blir så nöjd med resultatet...

Dessutom så batchar jag många bilder emellanåt, då är profilerna ett måste.

Jag förstår fortfarande inte när ni gör manuell analys av bilden. Jag förstår att man ska ta en så enfärgad och strukturlös bit som möjligt att analysera. Men ska man göra det flera gånger? Vilken knapp använder man? "Auto fine tune", eller är det någon annan?

Använd "Fine Tune using selected area" i menyn "Profile" efter det att du gjort den första tuningen med den blå linjalen eller valet "Build using selected area" under samma meny.

För egen del använder jag färdiga profiler (vilka senaste versionen av NI kan hämta automatiskt baserat på EXIF data) men också selektiv bearbetning med Plug-In versionen i PaintShopPro.

Vilka är era erfarenheter av profilerna som finns för hemladdning? Jag skulle vilja ha profiler till min 10D. Kan jag köra på de som finns att ladda hem eller bör jag göra egna?

Behöver och behöver..... Jag gör det inte. Jag analyserar bild för bild på det sätt som passar den.

Mitt inlägg var dock tänkt som ett svar på var man hittade funktionerna i programmets menyer.

arleklint skrev:
Behöver och behöver..... Jag gör det inte. Jag analyserar bild för bild på det sätt som passar den.

Mitt inlägg var dock tänkt som ett svar på var man hittade funktionerna i programmets menyer.

Okej :) Hmm, vad jag menade var att om man gör som du beskrev, så är det inte nödvändigt att göra auto fine tune på samma bild. Man gör antingen eller? Har jag förstått det rätt då?

dapa skrev:
Vilka är era erfarenheter av profilerna som finns för hemladdning? Jag skulle vilja ha profiler till min 10D. Kan jag köra på de som finns att ladda hem eller bör jag göra egna?

Det är nog bara att dra hem & testa & bedöma själv. Drog för min del hem profiler till D7i som höll mycket växlande kvalite, man får betänka att det är privatpersoner som gjort dem & därför stå ut med att kvaliten på dem kan variera.

Som sagt, testa...

-big kahuna- skrev:
Okej :) Hmm, vad jag menade var att om man gör som du beskrev, så är det inte nödvändigt att göra auto fine tune på samma bild. Man gör antingen eller? Har jag förstått det rätt då?

Nej auto-funktionen är ett alternativ. Du har förstått rätt!

janc skrev:
För egen del använder jag färdiga profiler (vilka senaste versionen av NI kan hämta automatiskt baserat på EXIF data)

Fungerar dom profilerna bra?

Är det samma profiler som finns för hemdragning på NI-sidan?

Har inte uppgraderat NI än men tror att jag gör det nu...

larsaz skrev:
Fungerar dom profilerna bra?

Är det samma profiler som finns för hemdragning på NI-sidan?

Har inte uppgraderat NI än men tror att jag gör det nu...

Dom fungerar väldigt bra - jag fick dom av dig..;-)

Har även hämtat hem 7Hi profilerna med varerande resultat. En del är ju oerhört ambitiösa men jag tycker det räcker med en profil per ASA tal. För egen del lägger jag helst filtreringen i underkant, det går ju att finjustera filteringen per bild genom att filtrera hela eller delar av bilden lite till

Uppgraderingen rekommenderas. Man lägger de profiler som ska användas vid automatiskt profilval i en speciel mapp och anger efter vilka kriterier profilerna ska mappas:

- Input device

- ISO rate

- Compression

- Exposure

för vart och ett av dessa anger man hur noga matchningen ska vara.

Att den nya versionen är snabbare tycker jag stämmer rent sunbjektivt och att lägga till den 100-lapp det kostar extra för Pro+ upplever jag som väldigt väl använda pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar