Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om leveranser

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_H

Aktiv medlem
Jag läser lite här och var på forumet att folk köpt sina kameror och väntar på dem, ibland i flera veckor, tom. månader?
Vad är det för kass service från Canon?
Jag trodde det bara var att beställa och så är kameran hemma inom en vecka men så är tydligen inte fallet.

Varför är det så? Jag menar 350D finns ju i var och varannat skyltfönster, men inte exempelvis 5D av någon anledning.

Det kan ju ha lite att göra med att butikerna kan ha tre stycken 350D för samma lagerkostnad som en 5D.
Sedan är det troligen så att de säljer något flera 350D för den kameran riktar sig trotts allt till en betydligt större kundsegment än 5d.

350D ligger prismässigt precis ovanför kompaktkamerarona medans 5D kostar som en beganad bil om man ser det ur ett vanligt konsumet perspektiv.

Sedan tror jag det är lite å att folk som är beredda att lägga upp 30´för en kamera har tänkt igenom det och har inget större problem med att vänta ett litet tag på sina saker.

Mikrun skrev:
Det kan ju ha lite att göra med att butikerna kan ha tre stycken 350D för samma lagerkostnad som en 5D.
Sedan är det troligen så att de säljer något flera 350D för den kameran riktar sig trotts allt till en betydligt större kundsegment än 5d.

350D ligger prismässigt precis ovanför kompaktkamerarona medans 5D kostar som en beganad bil om man ser det ur ett vanligt konsumet perspektiv.

Sedan tror jag det är lite å att folk som är beredda att lägga upp 30´för en kamera har tänkt igenom det och har inget större problem med att vänta ett litet tag på sina saker.

Okej, så Canon tillverkar kamerorna "on demand"? Alltså som Dell tillverkar datorer? Jag beställer en 5D och Canon plockar ihop en kamera åt mig, varför så långa leveranstider annars?

Tim_H skrev:
Vad är det för kass service från Canon?
Jag trodde det bara var att beställa och så är kameran hemma inom en vecka men så är tydligen inte fallet.

Det är 3 års leveranstid på en Aston Martin, kass service... :)

Allvarligt talat så är problemet att Canon säljer för mycket. De dyrare modellerna säljer väldigt ojämt och Canon vill hålla jämn produktionstakt.

När en modell funnits ett tag brukar produktionen komma i kapp.

För övrigt är det också flera månaders leveranstid på Nikon D200.

För tillbehör gäller att de görs i klump. När Canon gjort en laddning finns det i lager. Sedan minskar lagret och man får vänta tills de gör nästa laddning. När man har så många produkter är det svårt och dyrt att tillverka alla samtidigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar