Annons

Fråga om ISO slutartid (en liten text från dutsin.se)

Produkter
(logga in för att koppla)

Firefly

Avslutat medlemskap
"Slutartid
Slutartiden anger hur länge bländaren är öppen för att släppa in ljus på CCD:n. Värdet anges från längsta slutartid till kortaste slutartid i sekunder. Det kan vid vissa situationer vara angeläget att använda lång slutartid som t.ex. vid dåligt ljus, kvällsfotografering, porträtt mm. Då krävs dock stativ för att bilderna ska bli skarpa. Som sportfotograf där det är snabba rörelser behövs en kort slutartid."

Betyder det att den tar snabbare bilder vid lägre iso?
Så om jag ställer in pro1 och tar kort på något som rör sig så får jag en bättre bild på lägre iso? (i bra ljus)

Desto högre ISO desto kortare slutartid med samma bländare. I stället får man mer brus när man ökar ISO talet. Vill man ha riktigt korta slutartider kan man gå upp i ISO även i bra ljus, automatiska sportläget på min kamera väljer automatiskt ISO 400.
Det står fel i texten om slutartid, det är hur länge slutaren är öppen, inte bländaren för den är öppen hela tiden.
Den tar alltså snabbare bilder vid högre ISO tal, inte lägre. Däremot tar den skarpaste bilderna vid lägsta ISO, så gå inte upp i ISO mer än du behöver för att uppnå den slutartid du vill ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar