ANNONS
Annons

Fråga om exponering och nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
När jag fotar digitalt så brukar jag alltid småfuska med exponeringen, kör vidöppet och på iso-25600, för att slippa vänta en evighet för att veta hur jag ska exponera, sedan bländar jag ner och drar ner isot. Problemet kommer då jag kör analogt, då använder jag digitalkameran tar ett kort för att veta exponering och sedan kör jag skarpt med analoga, problemt kommer då jag ser negativen de ser väldigt underexponerade ut hur kommer det sig?

Spontan gissning på två tänkbara felkällor:

1. Digitalkameran och/eller filmen har inte ärlig/korrekt ISO-angivelse.
2. Filmen är inte linjär vid långa exponeringar med lite ljus.

Bara en gissning som sagt.

Ja det borde ju inte vara digitalkameran som spökar eftersom den ger rätt exponeringar vid dagsljus. Men hur kommer det sig att filmen inte är linjär vid längre tider, det är väl ändå samma mängd ljus som träffar den?

Googlade lite

http://home.earthlink.net/~kitathome/LunarLight/moonlight_gallery/technique/reciprocity.htm

och för att svara på Robins senaste fråga

http://en.wikipedia.org/wiki/Reciprocity_(photography)

"At very low light levels, film is less responsive. Light can be considered to be a stream of discrete photons, and a light-sensitive emulsion is composed of discrete light-sensitive grains, usually silver halide crystals. Each grain must absorb a certain number of photons in order for the light-driven reaction to occur and the latent image to form. In particular, if the surface of the silver halide crystal has a cluster of approximately four or more reduced silver atoms, resulting from absorption of a sufficient number of photons (usually a few dozen photons are required), it is rendered developable. At low light levels, i.e. few photons per unit time, photons impinge upon each grain relatively infrequently; if the four photons required arrive over a long enough interval, the partial change due to the first one or two is not stable enough to survive before enough photons arrive to make a permanent latent image center."

Ja det borde ju inte vara digitalkameran som spökar eftersom den ger rätt exponeringar vid dagsljus.
Att den ger rätt exponering vid dagsljus behöver inte innebära att den gör det även vid mycket svagt ljus. Dagens systemkameror har exponeringsmätare som brukar klara -1EV - +1EV, som mörkast. Vet inte vad som gäller för din kamera, men det brukar stå i bruksanvisningen. Om man försöker mäta ljuset när det är mörkare än så, kanske en del kameror fortfarande mäter, men tillverkaren garanterar inte att den mäter rätt.

Olle

Ja på natten exponerar den åt helvete, men som jag skrev tar jag ju provbilder på högt iso för att slippa vänta så länge.

Ja på natten exponerar den åt helvete, men som jag skrev tar jag ju provbilder på högt iso för att slippa vänta så länge.

Med analogt så måste man väl tänka på reciprocitetseffekten vid lång slutartid, el. vad det heter. Jag har aldrig/sällan fått till bra nattbilder med negativ färgfilm(det kan se bra ut på en kontaktkarta, men aldrig fått bra kopior), antar att det är dia som gäller då...

Hittade en FS tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2247

/John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar