Annons

Fråga om arkivering/program

Produkter
(logga in för att koppla)

Pia73

Medlem
Hej!

Jag har precis hittat till fotosidan.se och hoppas på att få lite goda råd från andra fotointresserade. Det borde finnas fler som har samma "problem" som jag - att man tar mycket kort, men har alldeles för dålig arkivering av dem på datorn. Jag vet att det finns flera program på marknaden för att kunna arkivera foton på bra sätt, där man kan tagga foton, söka i den katalogstruktur man sätter upp osv, men har två frågor kring detta:

1/ Vad finns det för program och vad har de för för- och nackdelar?

2/ Hur säkra är de? Om jag lägger ner en massa arbete för att katalogisera, tagga osv - var sparas den informationen och finns det någon risk att man tappar den när man byter dator, uppgraderar eller byter program mm?

Tacksam för alla goda råd!!
Pia
 
Oavsett program så glöm inte att en hårddisk kan gå sönder så se till att alltid ha flera kopior (på olika hårddiskar) av bilder som du vill ha kvar, gärna på olika platser (ex. hemma och hos en släkting eller i bankfack).
 
Hej!

Jag har precis hittat till fotosidan.se och hoppas på att få lite goda råd från andra fotointresserade. Det borde finnas fler som har samma "problem" som jag - att man tar mycket kort, men har alldeles för dålig arkivering av dem på datorn. Jag vet att det finns flera program på marknaden för att kunna arkivera foton på bra sätt, där man kan tagga foton, söka i den katalogstruktur man sätter upp osv, men har två frågor kring detta:

1/ Vad finns det för program och vad har de för för- och nackdelar?

2/ Hur säkra är de? Om jag lägger ner en massa arbete för att katalogisera, tagga osv - var sparas den informationen och finns det någon risk att man tappar den när man byter dator, uppgraderar eller byter program mm?

Tacksam för alla goda råd!!
Pia

Jag använder Adobe Bridge till det och tycker det är grymt.
Men om du är ute efter nån gratisversion så borde det finnas en del, Picasa borde nog ha nån sån funktion tror jag?
 
Hej!

Jag har precis hittat till fotosidan.se och hoppas på att få lite goda råd från andra fotointresserade. Det borde finnas fler som har samma "problem" som jag - att man tar mycket kort, men har alldeles för dålig arkivering av dem på datorn. Jag vet att det finns flera program på marknaden för att kunna arkivera foton på bra sätt, där man kan tagga foton, söka i den katalogstruktur man sätter upp osv, men har två frågor kring detta:

1/ Vad finns det för program och vad har de för för- och nackdelar?

2/ Hur säkra är de? Om jag lägger ner en massa arbete för att katalogisera, tagga osv - var sparas den informationen och finns det någon risk att man tappar den när man byter dator, uppgraderar eller byter program mm?

Tacksam för alla goda råd!!
Pia


Jag använder själv Photoshop Elements som har en utmärkt funktion för katalogisering till ett överkomligt pris.
Säkerhetskopierar du med hjälp av PSE så sparas även katalogen med alla taggar och album så att allt kan återskapas om din disk krashar eller du byter dator.

Skaffa gära en extern hårddisk för säkerhetskopiering då blir det också enkelt när du byter/formaterar om datorn.
 
Hej!

Jag har precis hittat till fotosidan.se och hoppas på att få lite goda råd från andra fotointresserade. Det borde finnas fler som har samma "problem" som jag - att man tar mycket kort, men har alldeles för dålig arkivering av dem på datorn. Jag vet att det finns flera program på marknaden för att kunna arkivera foton på bra sätt, där man kan tagga foton, söka i den katalogstruktur man sätter upp osv, men har två frågor kring detta:

1/ Vad finns det för program och vad har de för för- och nackdelar?

2/ Hur säkra är de? Om jag lägger ner en massa arbete för att katalogisera, tagga osv - var sparas den informationen och finns det någon risk att man tappar den när man byter dator, uppgraderar eller byter program mm?

Tacksam för alla goda råd!!
Pia

Förr eller senare anser jag att olika arkiveringssystem bryter ihop (datafel, för stora, för långsamma, ny teknik, ...) så jag har gett upp allt utom att lagra taggarna/beskrivningarna i själva bilderna. Dvs så länge som du har kvar bilden har du kvar informationen om den och kan söka efter den i windows.

Sen kan du ju krydda med en katalogstruktur men håll det enkelt. Jag kallar katalogen efter fotodatum plus händelse. 2009-09-09 Gatufoto Slussen tex. En struktur som är lättarbetad och framtidssäker.

Glöm inte att backa upp bilderna efter att du taggat dem.
 
Följdfrågor

Hej och tack för snabba svar! Jag har ett par följdfrågor till er:

iSolen.se: Vad menar du med att lagra taggarna i bilden? Menar du att lägga det som info i egenskaper, eller finns det någon mer funktion jag inte vet om?

Alla: Adobe verkar ha flera program med katalogiseringsfunktion: Elements, Lightroom, Bridge. Vad är skillnaden på dessa?

Jag betalar gärna för ett program om det har något mervärde. Det viktigaste för mig är att hitta en bra, smidig och stabil lösning.

Ha det bäst!
Pia
 
Hej och tack för snabba svar! Jag har ett par följdfrågor till er:
...
iSolen.se: Vad menar du med att lagra taggarna i bilden? Menar du att lägga det som info i egenskaper, eller finns det någon mer funktion jag inte vet om?

...
Ha det bäst!
Pia

Precis. Dessa taggar/title osv förs ofta över till andra program om man vill via någon importfunktion.

Och för oss som säljer bilder slipper man ange alla data om bilden flera gånger om man laddar upp till flera köpare.
 
Hej och tack för snabba svar! Jag har ett par följdfrågor till er:

iSolen.se: Vad menar du med att lagra taggarna i bilden? Menar du att lägga det som info i egenskaper, eller finns det någon mer funktion jag inte vet om?

Alla: Adobe verkar ha flera program med katalogiseringsfunktion: Elements, Lightroom, Bridge. Vad är skillnaden på dessa?

Jag betalar gärna för ett program om det har något mervärde. Det viktigaste för mig är att hitta en bra, smidig och stabil lösning.

Ha det bäst!
Pia

En liten brasklapp när det gäller Adobes katalogfunktioner är väl att de inte är kompatibla med varandra dvs det finns inget enkelt sätt att konvertera från den ena till den andra.

Elements katalogfunktion hänger ihop med Photoshop Elements och är inte tänkt som en katalogfunktion fristående från "Photoshop" delen. Kör man elements funkar den säkert utnärkt.

Lightroom har en katalog del som är en integrerad del i ett arbetsflöde för de som jobbar mycket med just foto (eller bildfiler). Katalogdelen är mycket bra (i mitt tycke) och just att den stöder arbetsflödet med tanka ur bilder - katalogisera, "Framkalla" - redigera (i lightroom och andra program) - färdigställa - bildspel, skriva ut, publicera etc.

Bridge är mer en renodlad katalog funktion för bilder, text, film osv och tänkt att fungera i större arbetsgrupper. Inte lika renodlat arbetsflöde som i Lightroom men har funktioner som Lightrrom saknar om man sysslar med t ex trycksaks produktion, då man behöver både text och bild.
 
Kör med Lightroom som jag tycker är fantastiskt bra. Själva arkiveringsfilerna har jag på en intern D-hd och bilderna på externa-hd, som som jag kan stänga av. Detta för att datorn annars sätter igång hd:na titt som tätt annars, vilket sliter på dem. Backup på bilderna har jag på en extern hd på annat håll..
Har inga bilder eller något viktigt på C-disken där operativsystemet ligger då det främst är den disken som ryker, t.ex om du skulle få något virus..
 
Foto Station

Kolla in Norska Foto Station om du vill lagra och hitta dina bilder igen, på ett seriöst sätt. Ladda hem och prova i 30 dagar. Jag använder det till mina modellbilder sedan 3 år tillbaka och det funkar klockrent. Jag bränner DVD skivor och sedan håller systemet reda på vilka skivor mina bilder finns på. Backup på HDD har blivit billigt men då har man "alla äggen i en korg".
 
I princip gör alla arkivprogram samma sak: De är bibliotekarien på biblioteket :). Dvs de håller reda på var dina bilder ligger rent fysiskt samt kopplar ihop dessa bilder med de data du valt att lägga till varje bild. Datat kan vara nyckelord, märkningar eller egentligen vad som helt. Är det ett seriöst program så följer det de branschstandarder som faktiskt finns. Tex IPTC (tror jag den heter eller om jag kastat runt någon bokstav).

Det här är riktigt viktigt då om standarden följs så kan du läsa informationen med vilket program som helst som stöder standarden. Alla Adobes program följer standarden idag samt flera andra.

Det som kan skilja i själva arkivdelen mellan olika arkivprogram är var de sparar ner datat. Inte bilderna för deras plats väljer du själv. Vissa program använder en intern databas för datat. I värsta fall är det inte ens en kommersiell version utan en egenkomponerad. Gissa vad som händer när din hårddisk går sönder eller när tillverkaren går i konkurs? Andra använder kommersiellt gångbara databaser som går att komma in i via externa program eller ännu bättre (enligt min åsikt) är att lagra datat tillsammans med bilderna. I LR och Elements kan du välja mellan intern databas, eller både den interna OCH samtidigt skriva ner datat till bildfilerna. Det sista alternativet är det jag har valt.......

Jag har samma (dyrköpta) erfarenhet efter ett par krascher som en tidigare skribent i denna tråd och gjort mig helt oberoende av tillverkaren. Jag ser till att all data ALLTID skrivs till själva bildfilen och därmed alltid lagras tillsammans med bildfilen. På så sätt kan jag återimportera in mina bilder på nytt i värsta fall. Alla taggarna kommer ju med då de finns tillsammans med bildfilerna.

Andra skillnader mellan olika program kan vara hur stora som helst. Tar du den svit av program som du själv räknat upp så är Sorteraren i Element ett riktigt bra arkivprogram, Lightroom är en ännu kraftfullare variant som dessutom har ett helt annat tänk när det gäller flödet av bilder och dessutom ett oerhört bra program för att justera bilderna. Inte manipulera för då behöver du Photoshop (PS) som i sin tur är helt kass på att hantera/arkivera bilder men lysnade för bildmanipulation. PS behöver Bridge för att något så när matcha LR. Bridge är i princip en vass filhanterare mer än ett riktigt bra arkivprogram (enligt min åsikt).

Så många av Adobes program liknar varandra men snarare kompletterar än konkurrerar. Adobe Element och dess sorterare är en bra kombination som i princip gör samma sak som PS + LR. Den senare är visserligen avsevärt vassare men också löjligt dyr. Själv använder jag alltid LR och ytterst sällan PS.

Säkerheten då? Den blir till vad du gör den till. Som sagt så lagrar jag alltid datat tillsammans med bilderna. Bildfilerna och datat backar jag upp på två DVD:er av olika fabrikat. En lagras hemma och den andra hos en kompis. Dessutom tar jag en backup på allt bildrelaterat, dvs datat, bilderna och LR's interna databas på en NAS med jämna mellanrum.
 
Senast ändrad:
I LR och Elements kan du välja mellan intern databas, eller både den interna OCH samtidigt skriva ner datat till bildfilerna. Det sista alternativet är det jag har valt.......

Vad jag förstått så använder Lightroom Sqlite för sin databas. Så mycket framtidssäkrare kan det väl inte bli än något som är fullständigt öppet (open source/public domain)? Men visst, det innebär förstås inte att det är lätt tillgängligt efter en krasch så att skriva även till bildfilerna är nog praktiskt.
 
Den stora fördelen med Fotostation är just att informationen lägg i bildfilen och inte i en databas (som crashar med jämna mellanrum). IPTC är att föredra.
 
I LR och Elements kan du välja mellan intern databas, eller både den interna OCH samtidigt skriva ner datat till bildfilerna. Det sista alternativet är det jag har valt.......

Tack för ditt långa svar, det gav mig lite mer insikt i detta!! Undrar dock hur man gör ovanstående inställning. Vill gärna kunna skriva ner datat till bildfilerna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.