Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga gällande D76

Produkter
(logga in för att koppla)

ja-foto

Aktiv medlem
Är det ok att dela upp förpackningen och blanda till 1/4 av pulvret åt gången?
I mitt fall känns det lite onödigt att göra i ordning 3.8L då jag än så länge inte kör jättemycket analogt.

Det brukar avrådas ifrån att dela upp förpackningen. Notera att D-76 även finns i mindre förpackning som ger 1 liter förrådslösning. Om du delar upp den färdigblandade förrådslösningen i mindre glasflaskor som fylls till toppen så är min erfarenhet att lösningen är ok bortom de 6 mån som Kodak rekommenderar.

I mitt fall känns det lite onödigt att göra i ordning 3.8L då jag än så länge inte kör jättemycket analogt.

Jag har använt D76 i 50 år.
Anser att den har en hållbarhet på minst 12 månader om flaskorna är fulla.
Använd glasflaskor.
Om vätskan är brun kasta den.
Ferenc Szeplaky
Du får gärna höra av dig till mig om framkallning med mera.
Använder Kodak Tri-x..

Jag har också en fråga gällande D76. I mina två senaste 3,8 liters mixar har jag upptäckt partiklar i vätskan efter ett par dagar. Trots att jag vispar som en galning blir jag inte av med partiklarna. Jag har inte märkt att detta påverkar framkallningen negativt, men visst ska väl d76 mixen vara klar?
Tack.

Det avråds eftersom du tyvärr inte kan vara säker på att alla kemikalier i påsen hamnar i rätt proportioner när du delar upp pulvret.

Jag har använt D76 i 50 år.
Anser att den har en hållbarhet på minst 12 månader om flaskorna är fulla.
Använd glasflaskor.
Om vätskan är brun kasta den.
Ferenc Szeplaky
Du får gärna höra av dig till mig om framkallning med mera.
Använder Kodak Tri-x..

Ok tack så mycket, det verkar bäst att blanda allt på en gång och fota som satan :p:)

Jag har också en fråga gällande D76. I mina två senaste 3,8 liters mixar har jag upptäckt partiklar i vätskan efter ett par dagar. Trots att jag vispar som en galning blir jag inte av med partiklarna. Jag har inte märkt att detta påverkar framkallningen negativt, men visst ska väl d76 mixen vara klar?
Tack.

Det kan bli lite fällning av kalcium från vattnet, eller av lite sulfit som oxiderat till sulfat, som är mindre lösligt i vatten. Det brukar inte påverka framkallningen. Jag brukar undvika använda den "sista slurken" i flaskan när det finns fällning på botten. I värsta fall kan man filtrera vätskan med tratt och kaffefilter.

Ok tack så mycket, det verkar bäst att blanda allt på en gång och fota som satan :p:)

Ja, eller köpa råkemi och en högupplöst våg, som jag. Jag köpte flera burkar metol, hydrokinon, natriumsulfit, borax m.m. kring år 2000, som jag fortfarande använder mig av. Jag blandar efter reccept när jag behöver framkallare. :)

Ett annat alternativ är att köpa Rodinal (eller Adonal, som samma framkallare också heter) från Fotoimpex. Rodinal håller i decennier och är mycket drygt! Späds 1+25, 1+50 eller 1+100. Rodinal ger skarpare korn än D-76 och passar bäst för filmer upp till 100 ASA för småbild, då många tycker att kornet blir lite för grovt för högkänsliga filmer. Men det är en smaksak.

Så man kan använda Rodinal till lågkänsliga filmer, och ha enliterspåsar med D-76 redo för t.ex. Tri-X.

Det kan bli lite fällning av kalcium från vattnet, eller av lite sulfit som oxiderat till sulfat, som är mindre lösligt i vatten. Det brukar inte påverka framkallningen. Jag brukar undvika använda den "sista slurken" i flaskan när det finns fällning på botten. I värsta fall kan man filtrera vätskan med tratt och kaffefilter.

Strålande. Tack för hjälpen.

Under mina svartvita år i "ungdomen" 1978-1990 så delade jag alltid pulvret och blandade halva i taget eller nått i en stilen. Ville ju spara pengar. Kanske visste jag inte tillräckligt bra att det inte skulle funka. Men negativen upplever jag att de ser lika bra ut idag som då, och inte allt för sällan åker nån genom skannern numera.

Både D76 och F24 (hette väl fixet?) delade jag och tog det som behövdes för stunden istället för att stå med kemikalier allt för länge.

...Ett annat alternativ är att köpa Rodinal (eller Adonal, som samma framkallare också heter) från Fotoimpex. Rodinal håller i decennier....

Vill varna för att alla varianter av denna inte håller i decennier. Använder själv Fomadon R09 som är en modernare variant av Rodinal, vilken inte ger lika skarpt korn som den äldre Rodinal-formulan. Den är datummärkt och det datumet ska man respektera. Fick erfara det i vintras då jag använde Fomadon R09 som gick ut i höstas. Den var helt död.

Jag tror att Adox Adonal numera (inte från början) är samma som Agfas senaste recept av Rodinal och som användes från ca mitten av 1960-talet och fram till början av 2000-talet, då Agfa kom på obestånd och lades ner/delades upp.Tror den har bättre hållbarhet än Fomdon R09. Säljs enligt digitaltruth även som R09 oneshot och R09 New (men då tror jag det rör sig om en första formulan av Adonal). Finns även en som heter Adox APH 09 (Rodinal-receptet från 1918) vilken användes fram till mitten av 60-talet. Den ger ett skarpare och tydligare korn än Fomadon R09, och nytillverkas nu igen. Om Adonal ger lika skarpt och tydligt korn som denna "ur-Rodinal" vet jag inte? Finns även R09 spezial och R09 Studional, vilka ska vara identiska men ytterligare en variant av Rodinal. Tror att även dessa är typ Fomadon R09 som ger något mindre skarpt korn än original Rodinal. Kanske även hållbarheten därmed begränsats?

Hej!
Utöver en del andra råd så kommer ett här som inte så ofta syns:
- Köp ! Antioxidationsspray.
Antioxidationsspray motverkar oxidation och förlänger hållbarheten på fotokemin. Passar både sv/v- och färgkemi. Sprayas i öppnade kemiförpackningar. Innehåller 400 ml.
Detta är text som hämtats från Photax. Jag själv använder den till alla kemi. Och den ökar helt klart hållbarheten.
Vad gäller att blanda delar av D-76, så håller jag dom som avråder. Om du vill använda D-76 så köp heller
mindre paket. Vad gäller att D-76 kan bli "grumlig" så är det bra att verkligen hålla 50-55 grader på vattnet vid blandningen. När sedan "sista" vattnet skall till, så går det bra med vilken temperatur som helst. Ett råd,
kolla det vatten du använder så att det tex inte innehåller för mycket klor. Detta är inte ovanligt i en del kommunala vattenverk. Även den ledning man får vatten genom kan vara orsak: att det "släpper" partiklar från rör.

Tack.

Min erfarenhet är att det kan eventuellt lösa sig bättre om man snuddar vid 55 grader och inte håller sig vid 50 grader. Samt att du är på med "vevet" direkt under ytan när du häller så pulvret inte får en chans att sjunka till botten. Häll långsamt. Även om det kanske inte är lösningen på ditt problem så förkortar det tiden det tar att blanda. Jag har personligen gett upp angående partiklar och även om det inte påverkar framkallningen vad jag vet så filtrerar gladeligen. Sätt tefilter i en tratt direkt i flaskan. Kaffefilter funkar inte lika bra. Använd klara flaskor så du kan se färgen på framkallaren. D76 med Tri-X är en kombo lika klassisk som vacker. Den ultimata glädjehöjaren i svartvit foto.

Nu har jag blandat till framkallaren.
Jag hällde sakta ner pulvret i en hink samtidigt som jag körde med en sån där murbruksblandare som man sätter på borrmaskinen :)
Tempade vattnet till 50+.
Klar och fin vätska utan konstigheter.

Tack för all hjälp förresten.

Vill varna för att alla varianter av denna inte håller i decennier. Använder själv Fomadon R09 som är en modernare variant av Rodinal, vilken inte ger lika skarpt korn som den äldre Rodinal-formulan. Den är datummärkt och det datumet ska man respektera. Fick erfara det i vintras då jag använde Fomadon R09 som gick ut i höstas. Den var helt död.

Jag tror att Adox Adonal numera (inte från början) är samma som Agfas senaste recept av Rodinal och som användes från ca mitten av 1960-talet och fram till början av 2000-talet, då Agfa kom på obestånd och lades ner/delades upp.Tror den har bättre hållbarhet än Fomdon R09. Säljs enligt digitaltruth även som R09 oneshot och R09 New (men då tror jag det rör sig om en första formulan av Adonal). Finns även en som heter Adox APH 09 (Rodinal-receptet från 1918) vilken användes fram till mitten av 60-talet. Den ger ett skarpare och tydligare korn än Fomadon R09, och nytillverkas nu igen. Om Adonal ger lika skarpt och tydligt korn som denna "ur-Rodinal" vet jag inte? Finns även R09 spezial och R09 Studional, vilka ska vara identiska men ytterligare en variant av Rodinal. Tror att även dessa är typ Fomadon R09 som ger något mindre skarpt korn än original Rodinal. Kanske även hållbarheten därmed begränsats?

Ja, det är en jäkla soppa det där med alla varianter. Man får nästan huvudvärk av att bara tänka på det. Jag har bara köpt Rodinal av Agfas senaste recept och varken vågat ellet idats testa de andra versionerna.

Jag hällde sakta ner pulvret i en hink samtidigt som jag körde med en sån där murbruksblandare som man sätter på borrmaskinen :)

Gör nu sommaren till en svartvitfest. :)

Fotar du småbild eller mellanformat? Med tanke på mycket framkallare som skall användas så är det lite av en fördel med mellanformat ifall det tar tid att fota upp en 36-bilders rulle. 6x6 ger ju bara tolv bilder per rulle, så man får en tendens att ge fotograferandet lite mer eftertanke, och det går fortare att fota en rulle, plus att bildkvaliteten blir mycket högre.

Skaffa en Rolleiflex. :-D

Jag kör för tillfället småbild, men känner jag mig själv så kommer detta sluta med 6x7 eller ännu hellre 6x9.

Min erfarenhet är att det kan eventuellt lösa sig bättre om man snuddar vid 55 grader och inte håller sig vid 50 grader. Samt att du är på med "vevet" direkt under ytan när du häller så pulvret inte får en chans att sjunka till botten. Häll långsamt. Även om det kanske inte är lösningen på ditt problem så förkortar det tiden det tar att blanda. Jag har personligen gett upp angående partiklar och även om det inte påverkar framkallningen vad jag vet så filtrerar gladeligen. Sätt tefilter i en tratt direkt i flaskan. Kaffefilter funkar inte lika bra. Använd klara flaskor så du kan se färgen på framkallaren. D76 med Tri-X är en kombo lika klassisk som vacker. Den ultimata glädjehöjaren i svartvit foto.

Tack för ditt svar. Jag har inte brytt mig om partiklarna tidigare men från och med nu kommer jag köra mixen genom ett filter. Tack för tipset :)
D76 använder jag enbart med 400+ filmer, allt som är långsammare kör jag med Adonal. Fp4plus tillsammans med Adonal är min nuvarande favorit.

Kökets elvisp eller mixerstav funkar för mindre volymer. :)

Kökets elvisp eller mixerstav funkar för mindre volymer. :)

Jag hör ofta på andra forum ofta att man ska ta det lite lugnt med att få ner luft i mixen. Tror att det menas att man inte ska "vispa". Bara så det blir sagt. Veva med trumpinne fram och tillbaka räcker för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar