Tri-X i DK-50
För nya Tri-X (från 2003 och framåt) vill jag rekommendera en Kodak-framkallare som inte går att köpa längre (fast jag har ett stort lager med flera 3,8-liters pulverpaket om någon vill prova). Finns också recept på digitaltruth om man vill blanda själv. Det är Kodaks DK-50 som förr mest användes för bladfilm, men även av tidningsredaktioner för snabbare tankframkallning och de som ofta pressade Tri-X (bl.a för att slippa de långa presstiderna). Har provat DK-50 på nya Tri-X och tycker att resultatet då blir mera likt den gamla filmen i vanlig D76. Jag framkallade då 5½ min i spädning 1+1. Agitering per halvminut rekommenderas med så korta tider. Vill man få mera normala tider för opressad Tri-X kan man tillsätta lite "baking soda" (är väl vanligt bakpulver), har dock inte kollat hur mycket i mängd men det ska fungera enligt analoga forum jag läst. Man skulle ju också kunna späda 1+2 för att få längre tider, men då tror jag risken är att framkallningsämnet kan ta slut och att kornet kan bli lite grövre. Ta i så fall dubbel mängd framkallare i dosan mot vad som behövs. Framkallar du en 135-36 i 3 dl ska du då ta 6 dl istället för att vara på säkra sidan.