Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga gällande D76

Produkter
(logga in för att koppla)
Iore1sterila562 sa:
Kökets elvisp eller mixerstav funkar för mindre volymer. :)

Haha ja förmodligen, för att förtydliga så använde jag en modell mindre av murbruksblandare
på en liten steglös maskin, jag förstår vad du tänkte hehe. . .
 
Tri-X i DK-50

För nya Tri-X (från 2003 och framåt) vill jag rekommendera en Kodak-framkallare som inte går att köpa längre (fast jag har ett stort lager med flera 3,8-liters pulverpaket om någon vill prova). Finns också recept på digitaltruth om man vill blanda själv. Det är Kodaks DK-50 som förr mest användes för bladfilm, men även av tidningsredaktioner för snabbare tankframkallning och de som ofta pressade Tri-X (bl.a för att slippa de långa presstiderna). Har provat DK-50 på nya Tri-X och tycker att resultatet då blir mera likt den gamla filmen i vanlig D76. Jag framkallade då 5½ min i spädning 1+1. Agitering per halvminut rekommenderas med så korta tider. Vill man få mera normala tider för opressad Tri-X kan man tillsätta lite "baking soda" (är väl vanligt bakpulver), har dock inte kollat hur mycket i mängd men det ska fungera enligt analoga forum jag läst. Man skulle ju också kunna späda 1+2 för att få längre tider, men då tror jag risken är att framkallningsämnet kan ta slut och att kornet kan bli lite grövre. Ta i så fall dubbel mängd framkallare i dosan mot vad som behövs. Framkallar du en 135-36 i 3 dl ska du då ta 6 dl istället för att vara på säkra sidan.
 
DK-50 på nya Tri-X och tycker att resultatet då blir mera likt den gamla filmen i vanlig D76. Jag framkallade då 5½ min i spädning 1+1.

Kollade på receptet och det verkar vara en intressant framkallare. Den har mycket mindre natriumsulfit än D-76. Upplever du DK-50 som skarpare än D-76?

Jag brukar använda Agfa 17 som är ganska lik D-76, som man kan säga är ett mellanting mellan DK-50 och D-76. Kanske värt att testa om du har Borax och Kaliumbromid? Funkar finfint 1+1.

Vill man få mera normala tider för opressad Tri-X kan man tillsätta lite "baking soda" (är väl vanligt bakpulver),

Natriumbikarbonat är vad som åsyftas. Bakpulver innehåller syra och kan sabba framkallningen med bubblor. Har man bikarbonat/natriumkarbonat i framkallaren bör man använda vatten som stoppbad, helst två eller tre gånger för att neutralisera emulsionen. Annars uppstår koldioxidbubblor i emulsionen om man använder surt stoppbad och/eller surt fix.
 
Upplever att DK-50 ger något skarpare korn än det lätt uppmjukade som nya Tri-X får i D76. Blir mera som Tri-X var förr, då den enbart hade rundkorn och igen inblandning av T-korn som nu (uppgiften om inblandning av T-korn kommer från Kodak, läste det på ett forum där en repr från Kodak uttalade sig).
 
Upplever att DK-50 ger något skarpare korn än det lätt uppmjukade som nya Tri-X får i D76. Blir mera som Tri-X var förr, då den enbart hade rundkorn och igen inblandning av T-korn som nu (uppgiften om inblandning av T-korn kommer från Kodak, läste det på ett forum där en repr från Kodak uttalade sig).

Ah, det förklarar varför många upplever nya Tri-X som finkornigare. Jag har inte tänkt på det själv, då jag inte använder Tri-X så ofta (men det är ändå min favorit bland snabbare filmer) och framkallar i Agfa-17 1+1 som också ger ett lite skarpare korn än D-76.
 
Fix?

Sitter och plöjer igenom trådar angående fixtid.
Är det säkrast som många skriver att man ska köra på dubbla klarningstiden?
Kommer använda mig av T-max fix.
 
Ah, det förklarar varför många upplever nya Tri-X som finkornigare. Jag har inte tänkt på det själv, då jag inte använder Tri-X så ofta (men det är ändå min favorit bland snabbare filmer) och framkallar i Agfa-17 1+1 som också ger ett lite skarpare korn än D-76.

Jo det var också en observation jag gjorde, att den plötsligt blivit finkornigare. Även att den kanske förlorat något i känslighet. Jag får bättre teckning och mera toner om jag exponerar efter 250-320. Den gamla körde jag alltid efter 400.
 
Tillbaka till D-76-frågan

Jag delar alltid upp mina 3.8L-påsar i fyra delar vid blandning. Helt enkelt för att jag inte har större flaskor eller kärl än 1-liters.

110 gram D76 + vatten för 1 liter (3 st)
88 gram + vatten för 0.8 liter (1 st)

Funkar hur bra som helst.

Testade för övrigt att framkalla tolv år gammal TMAX100 (frysförvarad) i D76 från 1996 (pulverform).

Funkade hur bra som helst.

Min erfarenhet är liksom tidigare nämnt att koncentrerad D76 håller bra länge, mer än 6 månader, om vätskan förvaras i slutet kärl.
 
Jo det var också en observation jag gjorde, att den plötsligt blivit finkornigare. Även att den kanske förlorat något i känslighet. Jag får bättre teckning och mera toner om jag exponerar efter 250-320. Den gamla körde jag alltid efter 400.

Jag exponerar Tri-X nästan alltid efter 200 ASA. Jösses, jag har en rulle i min E-Bessa 6x9 sedan 2011. Jag tror att det är dags att framkalla den snart. Jag har blivit för slö de senaste åren.
 
Nu är första rullen framkallad.
Fomapan 400 i D76.
Vilken känsla när man rullade ut negativen för torkning.
Varför gjorde jag inte detta för 10år sedan. . .
Bildbevis kommer när filmen torkat.
 
Jag kör för tillfället småbild, men känner jag mig själv så kommer detta sluta med 6x7 eller ännu hellre 6x9.

Tips: Håll dig till 6x6 eller 6x7 om du ska köra analogt hela vägen, alltså mörkrum med förstoringsapparater för att printa på papper.
Att gå upp till 6x9 kräver storformatsoptik + större/dyrare mörkrumsapparatur.
Dessutom finns det fler och mer prisvärda kameror för 6x6 och 6x7-formaten.

Och sist men inte minst: 6x6 och 6x7 är otroligt snygga format!
6x9 har samma proportioner som småbild.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar