ANNONS
Annons

Fråga gällande arkivering av bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

magahafa

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har fått sommarjobb vid ett företag som inte huvudsakligen jobbar med fotografering men tar en del foton under arbetsdagen. Mitt jobb är att arkivera deras bilder men även att finna en lösning för att göra detta på ett bra och smidigt sätt. För till fället ligger det ca 30,000 digitala bilder helt kaosartat i huller om buller i deras system. Jag har sökt efter diverse program men inte hittat något som verkar passa denna verksamheten.
Det är ca 50 anställda som jobbar här och tanken är att alla ska kunna ha tillgång till det här programmet och att lätt kunna lägga in ( och förhoppningsvis även lätt kunna sortera) de bilder de tagit under dagen. Alltså samma jobb som jag kommer att göra fast i betydligt mindre mån. Dessa bilder ska sedan vara lättåtkomliga för andra kollegor att hitta. Genom att klicka i förinställda ord så ska de lätt kunna hitta det de söker. Oavsett om det är år, fotograf eller föremålet på bilden.

Är det någon som känner att dom har koll på något program som funkar för just denna verksamhet?

Tack så mycket på förhand!

Hej!

Jag har fått sommarjobb vid ett företag som inte huvudsakligen jobbar med fotografering men tar en del foton under arbetsdagen. Mitt jobb är att arkivera deras bilder men även att finna en lösning för att göra detta på ett bra och smidigt sätt. För till fället ligger det ca 30,000 digitala bilder helt kaosartat i huller om buller i deras system. Jag har sökt efter diverse program men inte hittat något som verkar passa denna verksamheten.
Det är ca 50 anställda som jobbar här och tanken är att alla ska kunna ha tillgång till det här programmet och att lätt kunna lägga in ( och förhoppningsvis även lätt kunna sortera) de bilder de tagit under dagen. Alltså samma jobb som jag kommer att göra fast i betydligt mindre mån. Dessa bilder ska sedan vara lättåtkomliga för andra kollegor att hitta. Genom att klicka i förinställda ord så ska de lätt kunna hitta det de söker. Oavsett om det är år, fotograf eller föremålet på bilden.

Är det någon som känner att dom har koll på något program som funkar för just denna verksamhet?

Titta framåt vad du än väljer så att om ni byter teknik inte står där med 50 000 osorterade bilder.

En grundsortering i mappar, lämpligen år, kanske uppdrag eller månad som undermappar beroende på hur ni jobbar.

Sen att nyckelorden är exporterbara på ett bra sätt. Helst att de lagras direkt i bilderna. Ligger de i bilderna räcker det med en enkel filbackup så har du det viktigaste kvar.

En bonus av att ha nyckelorden i bilderna är att windows vanliga sökfunktion med flera blixtsnabbt kan hitta bilderna utan hjälp av stödprogram.

Sen att nyckelorden är exporterbara på ett bra sätt. Helst att de lagras direkt i bilderna. Ligger de i bilderna räcker det med en enkel filbackup så har du det viktigaste kvar.

En bonus av att ha nyckelorden i bilderna är att windows vanliga sökfunktion med flera blixtsnabbt kan hitta bilderna utan hjälp av stödprogram.

Det är inte standard att lagra nyckelord och annan EIF data i raw-filer. Där är det side car filer i XML format som gäller. Det är vad LR, Photoshop Bridge, Capture one och många andra använder.

Så man bör ha ett program som följer denna standard. Det gör Media Pro 1. Ägs och utvecklas idag av Phase One. Så det står verkligen inga klantarsel bakom det programmet.
Det ägdes under några år av Microsoft som mest misshandlade programmet och fick åtminstone mig att lämna skutan.

Det finns betydligt större lösningar som används av tidningar och media företag. Fast då kostar det också en bra slant.
Media Pro 1 är en av de få multianvändarmiljöer som jag känner som går att köra på både Mac och Windows samt har en prislapp som är överkomlig.

...och i detta fallet kunna vara lätt sökbart av andra.

Självklart. Det är Media Pro 1. Det använder samma metod och format för raw-bilder som LR, Bridge, Capture One och många fler.
Det finns ett projekt där en mängd av de större företagen är med för att standardisera fotografisk metadata och hur den hanteras. Vet inte hur långt man kommit.

Tills det finns en ordentlig standard för vi nog hålla oss till den de facto standard som Adobe tagit fram och många andra anpassat sig till.

Om du nu fortfarande tror att det går att bädda in bland annat nyckelord i t.ex. en Canon raw-fil så tänk igen. Det går heller inte i LR om du inte konverterar bilden till DNG.
Så jag är ledsen men min herre är ute och cyklar.
I filer av typen JPG, TIFF är det däremot inget problem med att lagra metadata i filen. Ett problem där är att olika program gör det på olika vis och inte alltid kan läsa data som lagrats av ett annat program.
Det är bland annat detta denna grupp som jobbar för en standard skall lösa.

Det finns en programvara, Fotoware, som används av de stora drakarna (DN, SvD) och av mindre organisationer för att hålla reda på alla typer av digitala filer.
http://www.fotoware.com/sv/
Kan vara väl värt att studera det också. Man ska inte alltid titta sig blind på inköpskostnaden (har ingen aning vad den kostar men den är nog inte gratis), utan det viktiga är att man gör en kalkyl på hur programvaran kan effektivisera jobbet. Det kan vara billigare och effektivare i längden att anskaffa ett riktigt proffs-program som man inte växer ur, finns lokal support och kan anpassas till just mina förutsättningar.

Självklart. Det är Media Pro 1. Det använder samma metod och format för raw-bilder som LR, Bridge, Capture One och många fler.
Det finns ett projekt där en mängd av de större företagen är med för att standardisera fotografisk metadata och hur den hanteras. Vet inte hur långt man kommit.

Tills det finns en ordentlig standard för vi nog hålla oss till den de facto standard som Adobe tagit fram och många andra anpassat sig till.

Om du nu fortfarande tror att det går att bädda in bland annat nyckelord i t.ex. en Canon raw-fil så tänk igen. Det går heller inte i LR om du inte konverterar bilden till DNG.
Så jag är ledsen men min herre är ute och cyklar.
I filer av typen JPG, TIFF är det däremot inget problem med att lagra metadata i filen. Ett problem där är att olika program gör det på olika vis och inte alltid kan läsa data som lagrats av ett annat program.
Det är bland annat detta denna grupp som jobbar för en standard skall lösa.

Inte i raw och inte heller nikon och det har jag inte heller påstått / föreslagit.

En fördel med nyckelorden i filen är att det är robust mot systemändringar och felplacerade kataloger / filer. win-f kan man dessutom blanda nyckelord med tex "filer ändrade senaste veckan" men det kanske går med andra program också. Hur funkar det med varianter och olika filformat för samma bild?

Vad menar du med att exif inte skulle vara kompatibelt? Det är ju tvärtom. Har du nyckelorden i jpeg har du maximerat kompatibiliteten och när du laddar upp bilderna någonstans tex fem olika bildbyråer eller bildvisningssajter kan alla läsa nyckelord och bildbeskrivningar automatiskt.

Adobe XMP

Hej!

Tänk på att det system du väljer ska ha stöd för Adobe XMP. Då läser/skriver den applikationen all information du har skrivit in i Adobe PhotoShop/Bridge/Lightroom.

Exempel på applikationer: FotoWare, Photo Mechanic och Canto Cumulus.

Tänk på att det system du väljer ska ha stöd för Adobe XMP. Då läser/skriver den applikationen all information du har skrivit in i Adobe PhotoShop/Bridge/Lightroom.

Exempel på applikationer: FotoWare, Photo Mechanic och Canto Cumulus.

Kan man få programmen att skriva i xmp och exif samtidigt?

Kan websajter använda xmp när man laddar upp bilder?

Många organisationer lagrar sina bilder i databaser på webben. De två jag känner till är Photoshelter.com och Imagedesk.se. Photoshelter är billigare och har fler funktioner, medan Imagedesk (som drivs av Fotosidan) har support på svenska och kan skräddarsy funktioner.

Fördelarna med webblagringar är flera:
– Det krävs inga specialprogram
– Hur många som helst kan komma åt bildarkivet via sina webbläsare utan att det kostar extra
– Totalkostnaden är låg
– Bilderna är säkert lagrade, särskilt om man behåller en lokal kopia.

Själva sortering och taggning kan man göra i program som Bridge (följer med Photoshop), Lightroom, ACDsee, Photo Mechanic, Aperture med flera. Det viktiga få är att iptc-ata (taggar, bildtexter mm) skrivs in i bildfilen som laddas upp. Vissa program lagrar denna info i en separat databas, men då går det oftast att baka in iptc-infon i bildfilen vid export.

XMP EXIF data

Kan man få programmen att skriva i xmp och exif samtidigt?

Kan websajter använda xmp när man laddar upp bilder?

Programmen skriver XMP inkluderat IPTC i xml-format.
Exif är förbehållet kameran att skriva i.

Finns inget generellt svar på vad en webbsajt läser. Google läser XMP.

Programmen skriver XMP inkluderat IPTC i xml-format.
Exif är förbehållet kameran att skriva i.

Finns inget generellt svar på vad en webbsajt läser. Google läser XMP.

Generellt läser websajter och bildvisare exif så jag tänkte att xmp kanske blivit så stort att det gick att använda vid bilduppladdning. De flesta stora bildmottagare läser exif. Vad är skillnaden mellan XMP och EXIF? Hur får man windows att läsa det? Finns det några stora sajter som läser xmp, typ flickr, bildbyråer?

Jag kollar lite då och då tiden på alternativ till keywordshanteringen eftersom jag håller på med det mycket men faller tillbaka på windows rudimentära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar