Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja...fortsätta som ingenting hänt....
Måste vara en höna av en fjäder här.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja...fortsätta som ingenting hänt....
...
Lightroom är inte det snabbaste verktyget för just gallring, men med bildbiblioteket ordnat i mappar går det enkelt att gå igenom mapp för mapp med t ex FastStone och rensa.
...
Om man håller till i librarymodulen och kör senaste versionen av LR går det riktigt snabbt.
Jag föredrar också Fast Stone för snabb och permanent gallring pga zoomläget men LR har blivit väldigt mycket bättre.
Ett suveränt program är
Big mean folder machine
Hade 25000 bilder i en salig röra och massor av dubletter.
Detta program la alla bilder enligt exif i mappar med år och datum ordning.
Sen använde jag ett program. Gemini och rensade bort alla dubletter.
Tog lite tid men allt la sig prydligt i mappar.
Sen gick jag igenom varje mapp och sorterade fototillfällen.
Intressant om Google Photos. Vilket program använder du parallellt för att redigera bilderna?Lägg bilderna i Google Photos. Sen kan man sortera ut bilder med hjälp av textuella beskrivningar. Googles AI-teknik för att känna igen bildmotiv är rätt bra numera.
Som jag påpekade i ett senare inlägg så har jag inte lagt alla mina bilder i Google Photos. Jag har provat med några bilder och det går riktigt bra att hitta bilder genom att beskriva i text vad man letar efter.
Är det dina utvalda bilder (redigerade) som du ska sortera eller är det en mix av framkallade o ”raw” ( om nu raw i jpg eller som raw-filer)
Ett suveränt program är
Big mean folder machine
Hade 25000 bilder i en salig röra och massor av dubletter.
Detta program la alla bilder enligt exif i mappar med år och datum ordning.
Sen använde jag ett program. Gemini och rensade bort alla dubletter.
Tog lite tid men allt la sig prydligt i mappar.
Sen gick jag igenom varje mapp och sorterade fototillfällen.
Lightroom fungerar alldeles utmärkt till att sortera dina bilder och är svaret till din huvudfråga "Hur får man ordning på bilderna?". - Jo, i Lightroom med hjälp av nyckelord, rating och vettig mappstruktur.
Mitt råd är följande:
1. Börja med en tom disk dedikerad för dina foton - disk är billigt och det är enkelt att göra backup och du vet vad du har på disken.
2. Börja med att importera en eller flera mappar i taget av dina 35 000 bilder.
Om mapparna innehåller samma typ av bilder t. ex en resa eller liknande kan du sätta nyckelord i samband med importen. T ex. "fotoresa" "usa".
Ställ in så att du organiserar på datum - år/månad/dag - då får du en ren struktur - se bilden nedan.
Välj copy eller move i importfönstret.
3. Efter importen är klar
3.1 - Skanna igenom de importerade bilderna och välj X på tangentbordet för de bilder som skall kastas.
3.2 - Välj valfritt system för att sätta rating på dina foton 1 till 5 på tangentbordet - t ex.
1 - Oj, den gillar vi
2 - Ja, visar potential
3 - Bra, värd en utskrift
4 - Grym, häng på vägg
5 - Super, utställning
3.3 - Skriv in väl valda nyckelord - behöver inte överarbeta om du inte vill - om du redan har skrivit in t ex. USA och satt rating till 4 och 5 på flera av dessa. Då hittar du ju snabbt som tusan dina bästa från USA.
3.4 - Släng alla foton som rejectats med X (CTRL+Backspace)
4. Jag brukar sedan döpa mappen till något förklarande när jag är klar med sortering, gallring och nyckelord - då vet jag att den är klar.
5. Börja om med punkt 2 och nästa mapp/mappar
Tyvärr innebär det en del arbete och disciplin - men det är enda sättet att komma i ordning och få koll.
Om du sedan vill lägga undan keepers eller annat i separata mappar - egentligen en helt annan fråga och inga som helst problem att göra inifrån Lightroom. Och vad är en keeper - alla foton du inte slänger är ju keepers?
Men keepers skulle ju t ex kunna vara de högst ratade bilderna. Och en variant man kan göra är följande:
- Filtrera t. ex. alla dina 4 och 5-ratade foton 2017, markera dem och dra dem till en 2017 keepers-mapp inifrån Lightroom.
Jag har använt Lightroom på ungefär detta sätt i 10 års tid utan några som helst problem. Inte i närheten av någon korrupt databas och ingen i min fotokrets som jag vet råkat ut för det heller. Därmed inte sagt annat än att man skall vara noga med att ta backup på både foton och Lightroom så klart - men det borde väl vara självklart.
Lightroom är högst troligen det som de flesta fotografer skulle rekommendera för att göra det du efterfrågar.
Kör på så det ryker!!
Hoppas det var svar på din fråga?
Thommy
Försök inte att svälja en elefant på en gg.Jag bugar och tackar. Skall försöka viga påskhelgen åt detta.
Försök inte att svälja en elefant på en gg.
1 Börja göra som du vill ha det för nytagna bilder.
2 sätt ett mål i antal, per vecka eller dag eller månad. Låt det ta den tid det behöver.
Jag fann denna tutorial väldigt hjälpsam.
https://www.youtube.com/watch?v=UaSyJvBwX_4&t=4s
Han visar hur man drar in alla sina foton i lightroom och ger idéer på hur man kan sortera upp dem.
Bra att det hjälpte dig men jag tycker det var tveksamma råd. Han gör en del jobb manuellt som Lightroom kan göra automatiskt. Varför först importera och sedan selektera på datum och därefter dra till den nya disken? Allt detta kan ju LR fixa i ett steg.
Att lägga alla bilder från ett år i en och samma mapp är också något som jag tycker är tveksamt.
Kan man få lightroom att direkt i importen hämta bilder från en viss kamera etc. så är ju det bra - visa gärna hur.
Har man ett stort osorterat bildarkiv pga många års försummelse tycker jag att den metoden han visar är perfekt.
Han drar in alla bilder från alla diskar till en ny disk. Därefter mappar man upp och sorterar sina bilder som man själv vill. Jag som plåtat med en uppsjö olika kameror (känns det som) har valt att börja sortera efter kamera och sen år/månad etc. När den mappstrukturen är klar kan man börja titta på om man vill lägga upp på annat vis.
Kan man få lightroom att direkt i importen hämta bilder från en viss kamera etc. så är ju det bra - visa gärna hur.