Jag är , och har alltid varit en administrativ katastrof. Har noll koll på var jag har vad , men brukar alltid hitta det jag söker vad det lider.
Men nu gäller det bilder på hårddisken!
Jag har ca: 30-35.000 bilder på ett par diskar och har ingen koll på vilka bilder som finns var.
Jag vet ju att jag har ett antal riktigt bra bilder någonstans , men det tar lite tid att ta fram dessa.
Jag efterlyser en enkel metod att sära på alla skitbilder/bilder man tar. Jag slänger ju sällan saker och det gäller även bilder. Anledningen till att jag sparar alla bilder är att jag från början ville kunna gå tillbaks och titta på alla misstag man gjort. Men nu är alla bilder huller om buller.
Fortsättningsvis....hur sorterar jag med en enkel metod?
Med vänlig hälsning Kenta
Lightroom fungerar alldeles utmärkt till att sortera dina bilder och är svaret till din huvudfråga "Hur får man ordning på bilderna?". - Jo, i Lightroom med hjälp av nyckelord, rating och vettig mappstruktur.
Mitt råd är följande:
1. Börja med en tom disk dedikerad för dina foton - disk är billigt och det är enkelt att göra backup och du vet vad du har på disken.
2. Börja med att importera en eller flera mappar i taget av dina 35 000 bilder.
Om mapparna innehåller samma typ av bilder t. ex en resa eller liknande kan du sätta nyckelord i samband med importen. T ex. "fotoresa" "usa".
Ställ in så att du organiserar på datum - år/månad/dag - då får du en ren struktur - se bilden nedan.
Välj copy eller move i importfönstret.
3. Efter importen är klar
3.1 - Skanna igenom de importerade bilderna och välj X på tangentbordet för de bilder som skall kastas.
3.2 - Välj valfritt system för att sätta rating på dina foton 1 till 5 på tangentbordet - t ex.
1 - Oj, den gillar vi
2 - Ja, visar potential
3 - Bra, värd en utskrift
4 - Grym, häng på vägg
5 - Super, utställning
3.3 - Skriv in väl valda nyckelord - behöver inte överarbeta om du inte vill - om du redan har skrivit in t ex. USA och satt rating till 4 och 5 på flera av dessa. Då hittar du ju snabbt som tusan dina bästa från USA.
3.4 - Släng alla foton som rejectats med X (CTRL+Backspace)
4. Jag brukar sedan döpa mappen till något förklarande när jag är klar med sortering, gallring och nyckelord - då vet jag att den är klar.
5. Börja om med punkt 2 och nästa mapp/mappar
Tyvärr innebär det en del arbete och disciplin - men det är enda sättet att komma i ordning och få koll.
Om du sedan vill lägga undan keepers eller annat i separata mappar - egentligen en helt annan fråga och inga som helst problem att göra inifrån Lightroom. Och vad är en keeper - alla foton du inte slänger är ju keepers?
Men keepers skulle ju t ex kunna vara de högst ratade bilderna. Och en variant man kan göra är följande:
- Filtrera t. ex. alla dina 4 och 5-ratade foton 2017, markera dem och dra dem till en 2017 keepers-mapp inifrån Lightroom.
Jag har använt Lightroom på ungefär detta sätt i 10 års tid utan några som helst problem. Inte i närheten av någon korrupt databas och ingen i min fotokrets som jag vet råkat ut för det heller. Därmed inte sagt annat än att man skall vara noga med att ta backup på både foton och Lightroom så klart - men det borde väl vara självklart.
Lightroom är högst troligen det som de flesta fotografer skulle rekommendera för att göra det du efterfrågar.
Kör på så det ryker!!
Hoppas det var svar på din fråga?
Thommy