pdahlen
Aktiv medlem
Testa gärna men var medveten om att Olas råd innehåller några punkter som är rätt kontroversiella och knappast delas av oss alla.
Att flytta filer som är "keepers" låter t ex för mig som en sällsynt dålig strategi!
Det har ju tidigare framkommit att Ola har dåliga erfarenheter av Lighroom. Själv har jag använt programmet i snart 10 år och har aldrig förlorat någon information. Jag är inte ensam.
Självklart skall man ha en vettig backup-strategi oavsett vilka verktyg och hur man organiserar sina filer.
Jag delar dock Olas åsikt att man skall gallra hårt bland sina bilder. Det vinner man på i längden.
Det är väl en kombination av personlig smak samt vad man gör med sina bilder.
Är det så att man endast använder bilder till något visst event, att man samlar ihop ett unikt utdrag för att göra, visning, bok, eller använda på annat sätt så fungerar LR fint
Men själv vill jag inte ha LR som ett nav för att hitta bilder,jag använder LR för framkallning och att hålla ordning på rawfiler, men keepers bryter jag ut från LR, vill jag så kan jag hitta mina keepers via flaggning samt jag ser vilka som är framkallade i LR.
Men jag vill kunna se mina keepers var som helst och när som helst, i soffan, på stranden, borta, hemma så långt borta från en dator som möjligt. Därför har jag kodat bilderna i olika grupper och skapat mappar för dessa grupper, jag kan visa bilder tagna ett visst år, jag kan visa bilder från en viss grupp en visst år etc och detta kan jag styra via tex mobilen