Så man är alltså ett offer för nånting hemskt när man blir fotad?
Kan mycket väl vara så - JA!
Nuförtiden finns digitala kameror precis överallt, och folk tar bilder av varandra i vilka situationer som helst.
På skolor tar barnen bilder av varandra och visar upp för andra. Ibland i syfte att förlöjliga motivet. Inte alltid med elakhet i avsikten, men sådär som barn, och vuxna, ändå är mot varandra. (Skadeglädjen är den enda sanna glädjen).
Att visa upp bilden i mobiltelefonens display direkt efter fotografering är ju en form av publicering.
Det har blivit naturligt för folk att be fotografen att radera en bild som de inte tycker är till deras fördel. Lika lätt som det var att ta bilden, lika lätt är det ju att radera den.
Jag har själv hamnat i ett dilemma. Jag har i den här tråden framfört ståndpunkten att man självklart ska lyssna på motivets åsikt ifall denna vill att bilden ska raderas (eller inte publiceras). EN ståndpunkt som jag fortfarande står för och värnar. Men.
Jag tog en mycket rolig bild på min dotter när hon spelar fotboll. Bollen täcker precis hela huvudet på henne .Man ser inte hennes huvud alls, och bollen ser ut att vara hennes huvud.
Jag tyckte bilden var rolig och visade den glatt för henne. "Radera den" var hennes spontana reaktion. Vilket jag inte gjorde. Jag ska prata mer med henne om denna bild. Ska se ifall hon kan förstå att den har ett värde, och inte är avsedd att kränka henne. I värsta fall komemr jag att radera den, men det kommer att smärta.
Petter ...