petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Det är inte direkt nytt. Jag tog en bild av en lärare när jag gick i skolan när denne lärare visade någonting med höjd högerhand. I verkligheten, i sitt sammanhang, var det inget konstigt alls, men på bilden såg det nästan ut som en nazisthälsning (eh... jag menar romersk hälsning. .
Bilden satte jag upp på en liten anslagstavla där vi fotointresserade elever brukade anslå bilder.
[...].
Jo visst är det nytt.
Idag har varenda niondeklassare en mobilkamera tillgänglig hela tiden.
Så var inte fallet för bara tio år sedan. Då var det ett litet fåtal som hade den möjligheten.
När jag gick i skolan (på stenåldern) var det kanske någon elev som någon gång under året hade med sig kameran i skolan.
Det som är nytt är också hur lätt det är att ta - och radera - bilder.
På analoga tiden var man tvungen att klippa ur ett specifikt negativ ur remsan. Detta dessutom ofta många veckor efter att rutan exponerats. Idag kan man radera sekunden efter att bilden tagits.
Men den största skillnaden är kanske ändå hur lätt det har blivit att sprida bilder, oavsettt om det juridiskt kallas publicering elelr inte. Klick ena sekunden, och i nästa är det delat med andra.
Det jag tog upp om förändringen var inte för att prata om tekniken i sig, utan att förändringen faktiskt medför ett förändrat beteende och synsätt på bilder.
Förr var det mer accepterat att hamna på bild.
Numera finns det en reflex att begära att bilden raderas.
En reflex som vi som fotograferar har att hantera och bemöta på ett smart och smidigt sätt.
Petter ...