Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga eller inte fråga motivet vid gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Visserligen sant. Men varje fotograferad bild kan potentiellt publicerad. Däremot kan ingen icke fotograferad bild publiceras.
Så det finns ett mycket starkt samband mellan fotografering och publicering.

Petter ...
Varje gång du går över gatan kan du potentiellt bli påkörd, det är bäst du håller dig på ena sidan vägen hörrudu.

Kan mycket väl vara så - JA!

Nuförtiden finns digitala kameror precis överallt, och folk tar bilder av varandra i vilka situationer som helst.
På skolor tar barnen bilder av varandra och visar upp för andra. Ibland i syfte att förlöjliga motivet. Inte alltid med elakhet i avsikten, men sådär som barn, och vuxna, ändå är mot varandra. (Skadeglädjen är den enda sanna glädjen).
Ja, hemska tanke att man ser lite konstig ut på nån bild! Det är verkligen ett viktigt problem som bör förhindras till varje pris!

Ja, hemska tanke att man ser lite konstig ut på nån bild! Det är verkligen ett viktigt problem som bör förhindras till varje pris!

människan är en ganska komplicerad organism. Bland annat bryr hon sig om hur väl hon passar in i gruppen. Saker/händelser som ställer en individ utanför gruppen kan göra livet svårt för den individen.

Petter ...

Jag har svårt att förstå dom som förlöjligar de människor som skulle kunna må väldigt dåligt av en ofrivilligt publicerad bild. Har ni aldrig fotograferat en släkting eller vän som var väldigt känslig och krävde att man raderade en bild?
Tänk då samma situation fast med en främling, där syftet med bilden aldrig kan garanteras. Publiceras bilden på nätet kan syftet ändras hur som helst, för så fort något är upplagt på nätet kan vem som helst göra vad de vill med materialet.

...

jag tror att vi i största allmänhet ska vara försiktiga med hur stora växlar vi egentligen ska dra av en händelse som den som startat den här tråden. Av flertalet diverse okända som jag tagit bild av (en del har inte varit medvetna om det, andra högeligen medvetna) så har jag hittills fått ett flippat finger. Om jag var ute efter trubbel måste jag säga att skörden är sagolikt mager.

Det finns fotografer som fått springa sin kos (för livet, förmodar jag), det finns de som blivit slagna... De finns fotograferade som blivit upprörda. Men ändå finns det hur mycket gatubilder som helst, många rätt uppenbart utan att fotografen har frågat, och en massa bilder som hyllas (ta Henri Cartier-Bresson för att ta ett välkänt exempel), antalet fall där det har lett till trubbel är väl ändå försvinnande liten (om än relativt traumatisk för de som varit inblandade)?

Jag tror jag sa det nångång tidigare i den här tråden: stormar i vattenglas (*)

Mvh,
Richard

(*) jaja, jag deltar glatt... om inget annat så hjälper det mig att forma en egen åsikt ;-)

Att bli fotograferad är att potentiellt hamna i en situation där någon, några eller många tar del av bilden. En situation som den avfotograferade kanske inte är bekväm med.
En situation som den avfotograferade med största sannolikhet heller inte ens har nån aning om inträffar, om den nu överhuvudtaget gör det.

En situation som den avfotograferade med största sannolikhet heller inte ens har nån aning om inträffar, om den nu överhuvudtaget gör det.

Absolut. Men tråden handlar om hur vi som fotograferar ska agera i mötet med de vi fotograferar, och inleddes med en situationsbeskrivning där den avfotograferade bett fotografen att radera bilden.

Petter ...

Som hon först godkände!

/K

Ångerrätt vid hemförsäljning är två veckor enligt lag för att det är svårt att fatta begrundade beslut i en sådan plötslig situation.
En liknande situation kan ju sägas föreligga när en fotograf plötsligt frågar om han får ta en bild.
Självklart kan man ångra sig när man har hunnit tänka igenom situationen lite mer.

Petter ...

Ångerrätt vid hemförsäljning är två veckor enligt lag för att det är svårt att fatta begrundade beslut i en sådan plötslig situation.
En liknande situation kan ju sägas föreligga när en fotograf plötsligt frågar om han får ta en bild.
Självklart kan man ångra sig när man har hunnit tänka igenom situationen lite mer.

Petter ...

Självklart kan man ångra sig men man har också ansvar för sitt handlande, speciellt som inget brott begåtts.

/K

Petter ...

Kan ju funka åt andra hållet med, man kanske kommer på att det kunde varit bra att vara med på bild ändå. Ge visitkort och säg till personen att höra av sig om två veckor :)

På skolor tar barnen bilder av varandra och visar upp för andra. Ibland i syfte att förlöjliga motivet. Inte alltid med elakhet i avsikten, men sådär som barn, och vuxna, ändå är mot varandra. (Skadeglädjen är den enda sanna glädjen).
Det är inte direkt nytt. Jag tog en bild av en lärare när jag gick i skolan när denne lärare visade någonting med höjd högerhand. I verkligheten, i sitt sammanhang, var det inget konstigt alls, men på bilden såg det nästan ut som en nazisthälsning (eh... jag menar romersk hälsning. :).
Bilden satte jag upp på en liten anslagstavla där vi fotointresserade elever brukade anslå bilder.

Ett visst rabalder uppstod, men jag minns faktiskt inte om jag tvingades ta ner bilden.

Att visa upp bilden i mobiltelefonens display direkt efter fotografering är ju en form av publicering.

Nej, knappast. Man kan inte visa upp bilden för tillräckligt många personer för att det ska kunna betecknas som publicering.

Det har blivit naturligt för folk att be fotografen att radera en bild som de inte tycker är till deras fördel. Lika lätt som det var att ta bilden, lika lätt är det ju att radera den.
Jag kommer hädanefter alltid att hävda att jag har film i kameran. :) (Ibland är det faktiskt sant.)

Jag har själv hamnat i ett dilemma. Jag har i den här tråden framfört ståndpunkten att man självklart ska lyssna på motivets åsikt ifall denna vill att bilden ska raderas (eller inte publiceras). EN ståndpunkt som jag fortfarande står för och värnar. Men.
Jag tog en mycket rolig bild på min dotter när hon spelar fotboll. Bollen täcker precis hela huvudet på henne .Man ser inte hennes huvud alls, och bollen ser ut att vara hennes huvud.
Jag tyckte bilden var rolig och visade den glatt för henne. "Radera den" var hennes spontana reaktion. Vilket jag inte gjorde. Jag ska prata mer med henne om denna bild. Ska se ifall hon kan förstå att den har ett värde, och inte är avsedd att kränka henne. I värsta fall komemr jag att radera den, men det kommer att smärta.

Du kanske bör förklara för din dotter att hon inte har kontroll över vilka bilder som tas på henne? I det här fallet kanske hon kan tvinga igenom en radering, men det kommer inte alltid att vara så.

Hon kan komma att bli tvungen att respektera att fotografer som inte är henne närstående inte vill radera bilder som de tycker är värda att sparas.

Jag har svårt att förstå dom som förlöjligar de människor som skulle kunna må väldigt dåligt av en ofrivilligt publicerad bild. Har ni aldrig fotograferat en släkting eller vän som var väldigt känslig och krävde att man raderade en bild?
Nej, faktiskt inte. Jag brukar inte ta bilder på folk i löjliga situationer. Dessutom är det väldigt sällan jag visar en bild för någon direkt när jag har tagit den. Ingen brukar be om det heller.

Däremot har det hänt att jag varit hemma hos en bekant och då frågat denne om det är OK att ta en bild. Om svaret har varit nej så har jag förstås inte fotograferat.

På en offentlig plats har jag däremot aldrig frågat någon om lov för att fotografera. Nu är jag inte direkt en inbiten gatufotograf, så jag har inte fotograferat i folkvimmel tillräckligt mycket för att någon ska komma fram och klaga.

Och fotografen ångrade sin radering av bilden när han hade tänkt igenom situationen lite mer.
:)

It's a two-way street ...

[...]
Du kanske bör förklara för din dotter att hon inte har kontroll över vilka bilder som tas på henne? I det här fallet kanske hon kan tvinga igenom en radering, men det kommer inte alltid att vara så.

Hon kan komma att bli tvungen att respektera att fotografer som inte är henne närstående inte vill radera bilder som de tycker är värda att sparas.

Ja jag bör förklara det för henne. Men det är hon å andra sidan väl medveten om.
Att jag ändå är beredd att radera en bild om hon verkligen vill det är för att jag värnar den mellanmänskliga relationen. Min roliga bild kan inte vara mer värd än en respektfull relation till min dotter. Och samma gäller även för mig okända personer.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar