Annons

Fråga eller inte fråga motivet vid gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
När emellertid en del av de andra i gruppen spädde på ditt skrytande med att det var typsikt östermalmsmanér

Det där känner jag mig träffad av, och jag förtjänar det. Vid det tillfället fick jag höra historien av Cassimir, i ungefär de ordalag som han har återgivit händelserna här, och bilden i mitt sinne blev en person som tilltalar okända på ett högfärdigt eller direkt hotfullt vis när de vill något. Det passade väl ihop med fördomar jag har om Östermalm (*).

Med din historia ser bilden annorlunda ut, och då känns det jag sa mest i vrångstrupen. (**)

Mvh,
Richard

(*) Jodå, jag har fördomar och är rätt medveten om dem. Jag vill minnas att jag pratade om det som sådant på kafét.
(**) Jag vet ju förstås inte om din historia är mer sann än Cassimirs, den låter dock mer som en mellanmänsklig interaktion jag skulle förvänta mig (oaktat mina fördomar)... samtidigt har jag inte sett Cassimir säga emot den, så nånstans där balanserar de olika perspektiven inom mig.

Frågar aldrig, och raderar självklart inte bilder på kreti eller pletis begäran (den enda gång det hänt).
Finns ingen som helst anledning, eftersom jag varken fotograferar i syfte att kränka, eller att tjäna pengar.
Lika självklart är det naturligtvis att inte vara otrevlig eller arrogant när man förklarar vem som har rätten på sin sida.

Åtskilligt många fler gånger än krav på radering, har människor frågat mig vad jag ska använda bilderna till. Lite beroende på tonläget så svarar jag då antingen "ingenting, det är bara för mitt eget bruk", eller så blir det en "det kommer bli redaktionellt material".

Hade det vart

min dotter hade jag tackat för visitkortet och gjort ett litet "hembesök" hos fotografen när jag märkt att bilden publicerats iaf.
Varför inte bara respektera någons vilja att INTE vara med på kort?

Mycket handlar som sagt om attityd, från båda sidor.

En liten anekdot i sammanhanget; i fredags promenerade jag med kameran i stan, och bland andra motiv så var det ett par med intressanta kläder och en söt vovve, och jag höjde kameran. Ena personen viftade nekande, jag uppfattade signalen och sänkte kameran, varvid personen ifråga flippade sitt långfinger åt mig!
Jag blev rätt ställd, och såhär efteråt tycker jag det är synd att jag inte tog en bild ändå.

Så vi kan snacka om hur man borde göra en massa, men till syvende och sist handlar det om situationen i varje unikt tillfälle. Respekt är fint och något jag gärna förordar, men då får den banne mig vara ömsesidig.

Mvh
Richard

min dotter hade jag tackat för visitkortet och gjort ett litet "hembesök" hos fotografen när jag märkt att bilden publicerats iaf.

Själv undrar jag alltid vad personen försöker dölja och vad personen har för fuffens för sig eftersom de prompt INTE vill vara med på bild.. Eftersom en bild är bara en bild, herregud, denna diskussion är så pinsamt löjlig.. DET ÄR BARA EN BILD.. Nej, det går inte klä av någon i photoshop, så en bild på stan kan inte användas som porr heller för den delen.. Sen om personen klär sig extremt utmanande.. men då är det ju självvalt att visa upp sig i extremt utmanande kläder och bli fångad på bild av både mobilkameror och övervakningskameror.

Varför blir folk så provocerade av en kamera när de redan blivit fotograferade flera gånger så fort de gick in i centrum.. Konstigt.. En offentlig plats måste få vara en offentlig plats. Vill man inte vara med på bild, då får man allt SNÄLLT be fotografen om det eller helt enkelt hålla sig hemma med nerdragna persienner. Enkelt och självklart.

Respekten för de du fotograferar

Själv undrar jag alltid vad personen försöker dölja och vad personen har för fuffens för sig eftersom de prompt INTE vill vara med på bild.. Eftersom en bild är bara en bild, herregud, denna diskussion är så pinsamt löjlig.. DET ÄR BARA EN BILD..

Det är just den här inställningen som gör ämnet problematiskt. Det är bara en bild för dig men för andra representerar ditt agerande något helt annat, eller för att citera en kommentar på http://erickimphotography.com/blog/2011/10/how-to-react-defuse-confrontation-in-street-photography/

"The foremost concern of the photographer or artist must be, in my opinion, the respect of the subject. Especially when that subject is another human.

It is unfair and a misuse of our profession to use someone who does not consent to their use for our own personal gain or artistic goal"

Nej, det går inte klä av någon i photoshop, så en bild på stan kan inte användas som porr heller för den delen..
Kan inte en bild användas som porr genom att "klä av i Photoshop"?

Nähä.... Inte speciellt svårt att "klippa och klistra" genom att byta ut kroppen till en naken kropp tex, om man har någorlunda bra kunskaper i Photoshop.

Sen om personen klär sig extremt utmanande.. men då är det ju självvalt att visa upp sig i extremt utmanande kläder och bli fångad på bild av både mobilkameror och övervakningskameror.
Det var det dummaste jag läst på länge.....
Ditt resonemang faller ju in i samma idiotiska åsikter som att unga tjejer som blivit våldtagna för att dom klätt sig utmanande "får skylla sig själva"..... Vilken människosyn vissa har.....

Varför blir folk så provocerade av en kamera när de redan blivit fotograferade flera gånger så fort de gick in i centrum.. Konstigt.. En offentlig plats måste få vara en offentlig plats. Vill man inte vara med på bild, då får man allt SNÄLLT be fotografen om det eller helt enkelt hålla sig hemma med nerdragna persienner. Enkelt och självklart.
Att bli filmade/fotograferade av övervakningskameror anser jag vara en helt annan sak än detta.
En övervakningskamera filmar ALLA som går förbi ENDAST i det syftet att om det händer något kan man gå tillbaka och se vad som egentligen hände. Dvs i bevissyfte. Ingen sitter ju och glor, eller publicerar, dessa foton/filmer.

Det var det dummaste jag läst på länge.....
Ditt resonemang faller ju in i samma idiotiska åsikter som att unga tjejer som blivit våldtagna för att dom klätt sig utmanande "får skylla sig själva"..... Vilken människosyn vissa har.....

Det dummaste JAG har läst på länge var när någon likställde gatufotografi med våldtäkt.

Det dummaste JAG har läst på länge var när någon likställde gatufotografi med våldtäkt.
Att skriva "..... då är det ju självvalt att visa upp sig i extremt utmanande kläder och bli fångad på bild....." visar väl att man tycker att personen får skylla sig själv om man då blir plåtad.

Nåja, själv visar jag respekt om mina medmänniskor, vilket tydligen många andra inte gör.
Frågan är vem som får fler vänner/ovänner genom sitt agerande?

Att skriva "..... då är det ju självvalt att visa upp sig i extremt utmanande kläder och bli fångad på bild....." visar väl att man tycker att personen får skylla sig själv om man då blir plåtad.
Du pratar som att man vore ett offer om man blivit fotograferad. Din syn på fotografi är oerhört märklig.

Nåja, själv visar jag respekt om mina medmänniskor, vilket tydligen många andra inte gör.
Frågan är vem som får fler vänner/ovänner genom sitt agerande?

Är det du talar om verkligen respekt? Någon som klär sig utmanande och väldigt synligt kan mycket väl vilja synas (och lär ju lyckas ;-)), hur är det då respektlöst att ta en bild?

Och jag skulle nog vilja säga att om man klär sig så att man sticker ut, då lär folk lägga märke till en... om man inte är medveten om det så är man nog mer än försvarbart aningslös.

Mvh,
Richard

Och vad hade ditt ärende varit vid det besöket?

Beroende på situationen så kan det vara antingen lämpligt att respektera det eller inte lämpligt att respektera det. När någon frivilligt har poserat för en bild så tycker jag att man kan anta att hon inte har något emot att var med på bilden.

Mycket handlar som sagt om attityd, från båda sidor.

En liten anekdot i sammanhanget; i fredags promenerade jag med kameran i stan, och bland andra motiv så var det ett par med intressanta kläder och en söt vovve, och jag höjde kameran. Ena personen viftade nekande, jag uppfattade signalen och sänkte kameran, varvid personen ifråga flippade sitt långfinger åt mig!
Jag blev rätt ställd, och såhär efteråt tycker jag det är synd att jag inte tog en bild ändå.
En bild på det flippade fingret hade kanske kunna bli bra, ja. :)

Det är just den här inställningen som gör ämnet problematiskt. Det är bara en bild för dig men för andra representerar ditt agerande något helt annat

Men varför skiter dessa människor att de hamnar på bilder hela tiden? Bilder tanga av övervakningskameror är tydligen ofarliga, medan bilder tagna av gatufotografer är jättehemska.

(Även bilder i smyg är tydligen ofarliga. Annars skulle ju alla dessa människor som inte vill vara med på bild ständigt försöka se till att ingen kan fotografera dem i smyg.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar