Jag har tagit mig friheten att klippa ut valda delar av ditt inlägg Finn. Hoppas det är ok. För den som vill läsa det i sin helhet så finns det ju kvar.
Men hallå! Försök att hålla två tankar i skallen samtidigt.
Försöker jag ofta, ibland fler än två. Lyckas för det mesta men inte alltid.
- MEN beslutet att göra si eller så måste - om yttranderätt etc. ska fungera - vara fotografens och ingen annans
Fotografen har självfallet det slutgiltiga "beslutet" om denne ska fråga, fotografera och eventuellt publicera inom de legala ramar som gäller. Jag har inte påstått något annat så där är vi överens.
Leaflet - OM nu barnet eller dess förälder eller ngn annan, eho vem, skulle krävt att jag raderade den bilden - VARFÖR ANSER DU DÅ att jag rent principiellt skulle vara moraliskt tvungen att ta hänsyn till det kravet? Min poäng är den att om den avfotoigraferades eller andras krav på radering skulle vara det som gäller, så kan du och vi andra glömma att utöva all annan fotografi än att plåta solnedgångar och djur (som ju inte kan hävda några rättigheter i vår antropocentriska kultur).
Jag har heller aldrig påstått att det skulle vara den avfotograferades eller någon annans "krav" som gäller. Med hänvisning till min tidigare kommentar så är det fotografen som avgör.
Däremot, som jag tidigare skrivit, anser jag att denna "fotografens rätt" ska hanteras med sunt förnuft och respekt för omgivningen. Nu gällde ju inte TS ämne yttrandefrihet men eftersom det ändå nämns i en del inlägg gör jag en kort kommentar;
Svensk lagstiftning grundar sig på några viktiga principer. Bl.a. sedvanerätt, dekalogen och moraliska hänsyn. Lagstiftaren har med dessa, tillsammans med tillämpliga grundlagar, gett oss medborgare massor av rättigheter. Dessa rättigheter innebär även skyldigheter, eftersom rätten för någon innebär respekt för och hänsyn till den andres rättigheter, dvs. skyldigheter mot denne.
Bland de fem grundpelare som anses ligga till grund för en demokrati nämns, under samma punkt, frihet och integritet. Individens frihet ställs därmed ofta mot densammes krav på integritet. Och här har man det egentliga problemet. Hur balanserar man dessa mot varandra? Jag menar att ett "frihetsmissbruk" (kommer inte på något bättre uttryck) riskerar att resultera i ett mer reglerat samhälle. Alltså tvärtemot vad du menar Finn.
Nu blandar vi ju och ger lite i den här tråden, från frågan om att fråga eller inte, själva fotograferandet, publicering och sedan lagstiftning.
Bara en kort kommentar till publiceringsfrågan;
I mitt arbete kommer jag regelbundet i kontakt med människor som råkat illa ut på nätet. Ett exempel bland många:
Den unga tjejen som lagt upp egna bilder på sig själv på något socialt media. Efter en tid dyker någon eller några av hennes bilder upp på en utländsk sexsajt där kvinnor erbjuder sina tjänster. Flickan, och föräldrarna, är givetvis helt förtvivlade. Saken sprider sig snabbt på skolan och bland kamrater, alla ska givetvis ha synpunkter. Flickan är ångerfull och mår skitdåligt. Första reaktionen och frågan som kommer upp är om det går att ta bort bilden. Svaret vet ni alla. Vän av ordning säger "Skyll dig själv om du lägger upp bilder". Så enkelt är det ju inte, det vet vi också.
Sååå....frågan är om jag som fotograf ska medverka till att lägga upp bilder
mot någons vilja. Konsekvenserna
kan bli stora. Även om fotografen tar hänsyn till reglerna om kränkning eller kommersiell användning så vet vi att en bild publicerad på nätet är utom all kontroll. Den kan användas av vem som helst till vad som helst. Frihet och integritet återigen. Inte lätt..........
Nu lägger jag ner mitt deltagande i denna diskussion (om jag inte får några vettiga argument) och konstaterar att mitt avslutande av såväl mitt guld- som bronsmedlemskap här på FS för att bli gratismedlem var ett korrekt beslut
Om argumenten är vettiga eller inte är självfallet upp till läsaren. För egen del tycker jag att det hittills i tråden framförts många vettiga och sakliga argument - åt båda håll i debatten. Att du, eller någon annan, avslutar sitt medlemsskap på FS tycker jag är tråkigt eftersom mångfald gör debatterna mustigare.
nu när forumet förefaller ha blivit nästintill totalt dominerat av fårskallar (ingen nämnd och ingen klämd)
Med tanke på tonen i ditt inlägg känner jag mig klämd. Det italienska maffian delade in mänskligheten i fem stycken kategorier; Människor, Halvmänniskor, Fårskallar, Fähundar och Kvackerankor. Jag är hedrad att iaf komma upp till nivån Fårskalle.
Men, foton på vitsippor i motljus och tekniska pixelpeepsfrågor är ju okontroversiella, eller hur?
Jag uppfattar det som en nedvärdering av de som intresserar sig för vitsippor i motljus och/eller teknikfrågor. Lite märklig uppfattning tycker jag. Enligt min åsikt är alla intressen lika mycket (eller lite) värda.