Rei:No1
Aktiv medlem
Att jämföra porträttfoton med tidelag är helt sjukt. Håll er till ämnet, annars förlöjligar ni bara er själva.
Mycket bra skrivet... Håller med till 110%
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att jämföra porträttfoton med tidelag är helt sjukt. Håll er till ämnet, annars förlöjligar ni bara er själva.
Om man ser en olycka eller insats av polisen på allmän plas och polisen ber fotograferna att inte fotografera vare sig dom, inblandade eller området. Ska man då göra som de säger? Rent moraliskt alltså?
/Stefan R. Nilsson
Till att börja med måste man fråga sig varför du fotograferar.
Är du press?
Övervakar du ett ingripande där du tycker polisen gör fel?
Generellt ska man väl sluta fota om någon ber en men det finns undantag.
Jag fotar för tidningen. Så jag ska alltså sluta fotografera alltså?
/Stefan R. Nilsson
Då är det väl ditt jobb att skildra händelsen. Men jag skulle tycka det vore svårt att fortsätta fota när man blivit tillsagd att sluta. Moraliskt. Knepet är väl att fota på håll så att polisen inte tycker du är för påträngande, dvs se till att du inte blir tillsagd.
Om man ser en olycka eller insats av polisen på allmän plas och polisen ber fotograferna att inte fotografera vare sig dom, inblandade eller området. Ska man då göra som de säger? Rent moraliskt alltså?
Tror att du kanske drar förhastade slutsatser. Fotografen är ju en afghansk kvinna, precis som de avbildade. Det är väl inte helt osannolikt att de faktiskt känner varandra eller i alla fall talat med varandra.Nej, jag är övertygad om att ingen av personerna är tillfrågad. Vare sig före eller efter, eller i samband med publicering på internet, och i mängder av tidningar världen över.
[...]
Inte nog med att bilden är artistiskt vacker. Den förmedlar en omedelbar gripande känsla och vanmakt.
Om händelsen inte har något allmänintresse så finns det väl ingen anledning att fotografera. Polisen eller räddningsledaren kanske ber dig sluta fotografera för att visa omsorg om de inblandade.
En annan god moralisk anledning att sluta fotografera är att man kanske stör instatsen, men då stör man nog lika mycket vare sig man fotograferar eller inte, så det lämpliga är då att flytta på sig.
Man är skyldig att lyda en polis eller en räddningsledare på en olycksplats, men om man inte befinner sig på själva olycksplatsen utan en bit bort så är det fritt fram att fotografera.
Man är skyldig att följa lagen och polisen upprätthåller den. Dvs att man måste inte lyda dom om de begår ett brott.
Ex poliserna i Stockholms tunnelbana som tvingade fotografen att radera innehållet i kameran. Målet var rätt uppmärksammad och slutade med att de lade locket på.
/Stefan R. Nilsson
Locket på? Nej jag har för mig att poliserna fick disciplinstraff efter publik prövning någonstans.
Polisen har våldsmonopol så det kan vara den bästa taktiken att faktiskt lyda, men att försöka se till att dokumentera övergreppet så bra som möjligt.Man är skyldig att följa lagen och polisen upprätthåller den. Dvs att man måste inte lyda dom om de begår ett brott.
Ex poliserna i Stockholms tunnelbana som tvingade fotografen att radera innehållet i kameran. Målet var rätt uppmärksammad och slutade med att de lade locket på.
Polisen har våldsmonopol så det kan vara den bästa taktiken att faktiskt lyda, men att försöka se till att dokumentera övergreppet så bra som möjligt.
Ja, det är extremt svårt att få poliser fällda i svenskt rättsväsende.
Ja, i vissa fall. Eftersom polisen oftast har bättre vapen än jag så kan det vara svårt att vägra lyda.Hhahaha så du menar att vi ska lyda poliser av ren rädsla? Inte genom att vara laglydiga?
Locket på? Nej jag har för mig att poliserna fick disciplinstraff efter publik prövning någonstans.
Poliserna friades av både tingsrätt och hovrätt. När åtalet hade väckts, men innan domen fallit, beslutade polisens personalansvarsnämnd att poliserna skulle få behålla sina jobb även om de skulle fällas i rätten.
Någon disciplinär påföljd har jag inte hört talas om.
De fick som sagt disciplinstraff, dvs löneavdrag.
Det har alltså inget med domstolen att göra utan var det interna straffet.
De fick som sagt disciplinstraff, dvs löneavdrag.
Det har alltså inget med domstolen att göra utan var det interna straffet.
Om händelsen inte har något allmänintresse så finns det väl ingen anledning att fotografera.