Annons

Fråga CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Swe

Aktiv medlem
Tjenna
Var på Fotomässan som många andra ,och var på seminariumet "nyheter i CS3"

Där visades ett "tips" där man kunde lägga ihop tex 5 bilder och få bort oönskade föremål.

När jag kom hem så hade jag inteden blekaste om hur han gjorde.. kanske nån vet här?
 
Kan ju vara Merge to HDR ( lägga ihop flera exponeringar av samma motiv ) eller Photomerge ( att lägga ihop bilder till ett panorama ). Men inget av dem har som uppgift att ta bort oönskade föremål och ingen av dem är någon nyhet i CS3.

Menar du 5 bilder av samma motiv eller ...?
 
Swe skrev:
Tjenna
Var på Fotomässan som många andra ,och var på seminariumet "nyheter i CS3"

Där visades ett "tips" där man kunde lägga ihop tex 5 bilder och få bort oönskade föremål.

När jag kom hem så hade jag inteden blekaste om hur han gjorde.. kanske nån vet här?
Jo, så här (förklarat av mig som är på Elements-nivå - så exakta kommandon får någon annan bidra med):

Steg 1:
Tag alla bilderna av fontänen med folk som skymmer här och där när de passerar framför. Låt CS3 lägga dom "alignade" på varandra, så grundelementen stämmer överens.

Steg 2:
Tag medelvärdet (eller var det medianvärdet, hum?) av bilderna...

... et voila:
Du har din fontän hel och fin utan drällande folk, som ju i genomsnitt i varje punkt inte fanns där. Enkelt i teorin, skickligt implementerat i CS3 vad jag tyckte...
 
Kommandot Auto-align layers finns i vanliga CS3, sen är det ju relativt lätt att mska bort personer och sånt manuellt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.