Annons

Fråga ang skärpa och brus?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har några frågor som gäller 2 olika saker. Den första är när man har tagit bilder med hög iso (fota i kyrka) hade pressad iso på min Canon 30D så de är väl 3200. När jag brusreducerat dem så blev de relativt bra men när jag tar smart skärpa på dem blir de väldigt dåliga. Kan jag inte skärpa upp dem?

Min andra fråga är, när jag tar en bild och lägger in den i dator och tittar på hela bilden är skärpan bra. Men när jag tittar på bilden i 100% är den inte jätte skarp någonstans utan lite suddig eller va man ska säga. Har dock inte använt spegellåsning. Beror detta på mig eller är det så att min canon 30D inte kan ta knivskarpa bilder när man tittar på dem i 100%.


Tacksam för svar

MVH Christian
 
Jag har några frågor som gäller 2 olika saker. Den första är när man har tagit bilder med hög iso (fota i kyrka) hade pressad iso på min Canon 30D så de är väl 3200. När jag brusreducerat dem så blev de relativt bra men när jag tar smart skärpa på dem blir de väldigt dåliga. Kan jag inte skärpa upp dem?

Min andra fråga är, när jag tar en bild och lägger in den i dator och tittar på hela bilden är skärpan bra. Men när jag tittar på bilden i 100% är den inte jätte skarp någonstans utan lite suddig eller va man ska säga. Har dock inte använt spegellåsning. Beror detta på mig eller är det så att min canon 30D inte kan ta knivskarpa bilder när man tittar på dem i 100%.


Tacksam för svar

MVH Christian

Vad gäller andra frågan måste man nog veta vilket objektiv du använt, så man i så fall kan utesluta att det är optiken som är soft och det i så fall beror på något annat. Men låt säga att du kör på t ex kitzoomen, då är det nog inte så mkt för dig att göra.
 
Det är kitt objektivet 18-55. Men närmast på inköpslistan ligger ett canon 70-200 4.0 L. Det måste väl göra under i skärpa?
 
Tyvärr vinner du bara ett steg ISO på det nya objektivet, men visst gör det lite skillnad. Lite svårt att jämföra 70-200 med 18-55 bara... :)
Jag föredrar själv F4 framför F2.8IS, har bara haft klödd med det större objektivet.

Vad hade du för slutartider/använde du någon slags kamerastöd? Detta gör antagligen större skillnad än objektivet i sig - när vi talar om hög-iso-fotografering på statiska mål.
Vill du ha bättre skärpa inne i t.ex en kyrka så är 50/1.8 ett lysande alternativ för en billig penning annars. Kortare slutartider/lägre iso, båda gör underverk för skärpan.

Bilderna du redan tagit finns det en hel del att göra åt, men det kräver lite utökade kunskaper i photoshop...
 
Ett litet grundtips i PS är att ta bort lite brus före skärpning tex via specialplugin som Noise Ninja eller varför inte i Camera Raw. Skärpning förstärker också bruset och det vill man ju inte.

En annan bra metod är "högpassfilterskärpning" i PS. Låter krångligare än det är. Här är en ganska bra tutorial. Då spelar bruset ingen roll.
http://nyfalls.com/article-photoshop-high-pass-sharpening.html
 
Senast ändrad:
Tyvärr vinner du bara ett steg ISO på det nya objektivet, men visst gör det lite skillnad. Lite svårt att jämföra 70-200 med 18-55 bara... :)
Jag föredrar själv F4 framför F2.8IS, har bara haft klödd med det större objektivet.

Vad hade du för slutartider/använde du någon slags kamerastöd? Detta gör antagligen större skillnad än objektivet i sig - när vi talar om hög-iso-fotografering på statiska mål.
Vill du ha bättre skärpa inne i t.ex en kyrka så är 50/1.8 ett lysande alternativ för en billig penning annars. Kortare slutartider/lägre iso, båda gör underverk för skärpan.

Bilderna du redan tagit finns det en hel del att göra åt, men det kräver lite utökade kunskaper i photoshop...


Kanske var lite otydlig men, 70-200 objektivet är inget jag tänker använda i kyrkan. Utan att jag fota i kyrkan var bara en 1 gångs företeelse och jag ville göra de bästa av den utrustning jag hade. Som en nödlösning, märkte bara när jag hade reducerat de mesta av bruset att bilden inte blev bra när jag la på smart skärpa i photoshop.

Sedan har jag vart inne länge på ett 50/1,8 verkar jävligt prisvärt och skärpan blir väl bättre än kit objetivet antar jag.

Tack för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.