Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga ang d60

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucca-sara landstedt

Aktiv medlem
heej!! (igen...)

Om jag fotar på högsta upplösning med en D60, hur stora bilder kan jag skriva ut då? kan man komma upp till A3 med BRA kvalité? Nån som testat?? behöver snabba råd!!

Heej!

Med ett bra interpoleringsprogram så är 70x100 heller inget problem, men tittar ju ändå inte lika nära på en 70x100 som på en A4:a

Jag har kört ut många A3:eek:r utan interpolering och med gott resultat.

/Magnus

Ps. Interpolering = uppräkning av antalet pixlar. Det kan ske mer eller mindre bra.

Det bör väl nämnas att optiken också spelar roll för hur mycket man kan förstora.
Jag är nyfiken på vad för optik som duger till A3 och 70x100 förstoringar. Och hur långt kommer man med en nedbländad budgetzoom?

/Anders - som bara prövat 10x15 hitills..

jooo...

Jo, det är klart att optiken spelar roll, men jag syftade främst på hur den funkar rent upplösningsmässigt, 6,3 mpxl osv...
Optiken spelar väl "bara" in när det gäller skärpa osv, det är väl egentligen två helt skilda problem? eller krånglar jag till det?

Förstår ni hur jag menar... problem med kass optik är väl desamma analogt som digitalt..eller??

*förvirrad sara*

www.saralandstedt.com

ps) Ja Björn!! jag är såå nöjd!! Har mailat dig!!

Hmm, jo, men det är väl skärpan som är måttet på om en viss förstoringsgrad är möjlig eller ej?
(Antalet pixlar i sig ökas ju lätt med intepolering - varje pixel ersätts med x nya "suddigare"..)

Men jag håller med om att "hur mycket man kan förstora(=interpolera) en superskarp 6Mp bild utan att det blir för suddigt" bestämmer den övre gränsen för förstoringsmöjligheterna med D60:n.

Senast ändrad:
Det är flera saker som inverkar för ett bra resultat.

Hur skarpt är objektivet?
Är skärpan rätt inställd?
Är exponeringen och kontrasten rätt?
Är interpoleringen rätt gjort?
Har bilden skärpts rätt?
Hur stort är betraktningsavståndet?

Jag antar att du inte har problem med de första punkterna. Interpoleringen ch skärpningen måste man lära sig eller få hjälp med utifrån vilken utkriftteknik som används. Som regel ser man ju bilder från längre avstånd än mindre och vilket innebär att en dubbelt så stor bild inte behöver ha dubbelt så hög kvalitet (enkelt uttryckt)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto