Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Främre lins lock??

Produkter
(logga in för att koppla)
Suck. Har nu slarvat bort mitt främre lins lock till mitt nikon objektiv och undrar nu ifall de går att köpa nytt i affär? Någon som vet och vart isåfall?

Mvh Cecilia
 
De går att köpa nya, både pirat och original. Jag rekommenderar original, har aldrig stött på något piratlock som har funkat lika bra som Nikons.

De finns att köpa hos alla seriösa fotohandlare. Med största sannolikhet också hos näthandlarna även om de inte alltid har sånt i sina kataloger. Ett e-brev brukar lösa det.
 
Finns i princip på alla fotoaffärer. Annars är ju CyberPhoto.se en favorit.

Kolla ifram på objektivet efter storleken. Kan vara 55mm, eller 58, eller 67, e.d.

Kostar inte mycket. Köp ett extra på en gång, för dom har ju en tendens att försvinna tyvärr =)
 
Kan ju tipsa om kaffebrus.com eftersom dom inte har någon frakt. Kan ju kännas lite surt att betala massa frakt när man köper något så billigt som ett objektivlock. Har dock ingen erfarenhet av dom. Som student tänker jag bara på ekonomin :p
 
Jag har lurat på att limma fast ett litet öra på objektivlocket och sätta nån form av tråd och koppla i kameran.
För det är ju hur lätt som helst att tappa bort locket.
Konstigt att det inte är standard egentligen!
 
Det är väl relativt standard på kameror som man inte kan byta objektiv på. På en systemkamera blir det ju inte så praktiskt.
 
Hama hade för något år sedan senilsnören till linsskydd. Man klistrade fast en liten snodd, som sedan träddes runt objektivet. Kul att ha ett lock dinglandes ;)
 
Funderar faktiskt själv på att byta ut mina Canon objektivlock mot Nikon (tråkigt med en logga bara, som inte matchar kamerans..).

Grymt mycket lättare att plocka av och på Nikons objektivlock om man har ett motljusskydd på kameran. Nikon har ju "klämmorna" mitt på locket, och Canon på sidorna, vilket kan vara marigt att komma åt med motljusskyddet monterat på objektivet.

Tips från någon fototidning. Ha dubbelhäftande tejp på insidan av både främre och bakre objektivlock. På så sätt fastnar dammet på objektivlocket istället för på objektivets linser.
 
StaffanW skrev:
Funderar faktiskt själv på att byta ut mina Canon objektivlock mot Nikon (tråkigt med en logga bara, som inte matchar kamerans..).

Byt till Tamron-lock i stället då - stort sett identiska med Nikonlocken förutom loggan, och dessutom lite billigare (Cyberphoto fixar på beställning).

Per (som slipper byta Canon-lock, men däremot alla från Sigma som är lika ussla)
 
Jag har bytt alla mina främre Canon linslock mot Nikon. Har satt fast en självhäftande bit kardborrband över texten Nikon. Fäster ett kardborrband i linslockets kardborrband. Anpassar detta kardborrbands längd så att det kan fästas runt kameraremmen nära kamerahuset. För att fästa kardborrbandet vid kameraremmen har jag först satt dit ett 4 cm lång självhäftande kardborrband ”kardborre mot kardborre” och därefter ytterligare ett 4 cm långt kardborrband med de självhäftande ytorna mot varandra… Det jag vill åstadkomma är alltså att änden på kardborrbandet lätt ska kunna fästas runt och frigöras från kameraremmen när jag byter objektiv.
Blev detta begripligt? Knappast!
När jag ska fotografera tar jag bort locket som får hänga i kardborrbandet och ev. åka ner i en ficka eller i axelväskan.
Men ovan beskrivna metod löser inte alla problem. Objektiv Canon 24-70/2.8L har ju ett långt motljusskydd som försvårar att man får grepp t.o.m om ett Nikonlinslock. Därför har jag satt dit två M4 nylonskruvar med mutter i ”fästklaffarna” och det är dessa jag greppar när jag ska sätta dit och ta bort främre linslocket.
Canons konstruktion av sina främre linslock har fått mej att inse att Canons konstruktörer aldrig varit i närheten av en Canonkamera och ännu mindre använt någon!
/Harald


StaffanW skrev:
Funderar faktiskt själv på att byta ut mina Canon objektivlock mot Nikon (tråkigt med en logga bara, som inte matchar kamerans..).

Grymt mycket lättare att plocka av och på Nikons objektivlock om man har ett motljusskydd på kameran. Nikon har ju "klämmorna" mitt på locket, och Canon på sidorna, vilket kan vara marigt att komma åt med motljusskyddet monterat på objektivet.

.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.